Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DOMINGUES, Angela Ferreira
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: MOTTI, Telma Flores Genaro, PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969
Resumo: This article is the result of a study assessing social interaction and play among 20 mothers and their children, between 3 and 6 years old, who suffer from a severe and/or profound hearing loss, in routine visits to the Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão, at the Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais at the Universidade de São Paulo. Mothers were interviewed and their responses were quantitatively and qualitatively assessed. Results showed that mother and child interaction during play assists with the development of social skills for adjusting to the social environment, and that mothers lack guidance, in order that this space is used more effectively for learning purposes.
id PUC_CAMP-3_01c542a53f3cd0ca6955363775be35fe
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6969
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothersO brincar e as habilidades sociais na interação da criança com deficiência auditiva e mãe ouvinteBrincar CriançaPerda auditivaSocializaçãoRecreationChildHearing lossSocializationThis article is the result of a study assessing social interaction and play among 20 mothers and their children, between 3 and 6 years old, who suffer from a severe and/or profound hearing loss, in routine visits to the Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão, at the Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais at the Universidade de São Paulo. Mothers were interviewed and their responses were quantitatively and qualitatively assessed. Results showed that mother and child interaction during play assists with the development of social skills for adjusting to the social environment, and that mothers lack guidance, in order that this space is used more effectively for learning purposes.Este artigo é resultado de um estudo que analisou a interação e o brincar entre 20 mães e seus filhos com deficiência auditiva, de graus severo e/ou profundo, com idades entre três e seis anos, em rotina de atendimento no Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão do Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais da Universidade de São Paulo. As mães foram entrevistadas e as respostas, analisadas quantitativa e qualitativamente. Os resultados mostraram que a interação com a mãe durante o brincar favorece o desenvolvimento de habilidades sociais para a adequação da criança ao seu meio social, e que as mães carecem de orientações, a fim de que esse espaço seja utilizado mais eficientemente para o aprendizado.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2008-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969Psychological Studies; Vol. 25 No. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 25 Núm. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 25 n. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969/4547Copyright (c) 2022 Angela Ferreira DOMINGUES, Telma Flores Genaro MOTTI, Maria Estela Guadagnucci PALAMINhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDOMINGUES, Angela Ferreira MOTTI, Telma Flores Genaro PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci 2024-04-24T19:38:35Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6969Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-24T19:38:35Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
O brincar e as habilidades sociais na interação da criança com deficiência auditiva e mãe ouvinte
title Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
spellingShingle Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
DOMINGUES, Angela Ferreira
Brincar
Criança
Perda auditiva
Socialização
Recreation
Child
Hearing loss
Socialization
title_short Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
title_full Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
title_fullStr Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
title_full_unstemmed Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
title_sort Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
author DOMINGUES, Angela Ferreira
author_facet DOMINGUES, Angela Ferreira
MOTTI, Telma Flores Genaro
PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci
author_role author
author2 MOTTI, Telma Flores Genaro
PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv DOMINGUES, Angela Ferreira
MOTTI, Telma Flores Genaro
PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci
dc.subject.por.fl_str_mv Brincar
Criança
Perda auditiva
Socialização
Recreation
Child
Hearing loss
Socialization
topic Brincar
Criança
Perda auditiva
Socialização
Recreation
Child
Hearing loss
Socialization
description This article is the result of a study assessing social interaction and play among 20 mothers and their children, between 3 and 6 years old, who suffer from a severe and/or profound hearing loss, in routine visits to the Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão, at the Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais at the Universidade de São Paulo. Mothers were interviewed and their responses were quantitatively and qualitatively assessed. Results showed that mother and child interaction during play assists with the development of social skills for adjusting to the social environment, and that mothers lack guidance, in order that this space is used more effectively for learning purposes.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969/4547
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 25 No. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 25 Núm. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 25 n. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126016472383488