Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969 |
Resumo: | This article is the result of a study assessing social interaction and play among 20 mothers and their children, between 3 and 6 years old, who suffer from a severe and/or profound hearing loss, in routine visits to the Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão, at the Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais at the Universidade de São Paulo. Mothers were interviewed and their responses were quantitatively and qualitatively assessed. Results showed that mother and child interaction during play assists with the development of social skills for adjusting to the social environment, and that mothers lack guidance, in order that this space is used more effectively for learning purposes. |
id |
PUC_CAMP-3_01c542a53f3cd0ca6955363775be35fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6969 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothersO brincar e as habilidades sociais na interação da criança com deficiência auditiva e mãe ouvinteBrincar CriançaPerda auditivaSocializaçãoRecreationChildHearing lossSocializationThis article is the result of a study assessing social interaction and play among 20 mothers and their children, between 3 and 6 years old, who suffer from a severe and/or profound hearing loss, in routine visits to the Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão, at the Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais at the Universidade de São Paulo. Mothers were interviewed and their responses were quantitatively and qualitatively assessed. Results showed that mother and child interaction during play assists with the development of social skills for adjusting to the social environment, and that mothers lack guidance, in order that this space is used more effectively for learning purposes.Este artigo é resultado de um estudo que analisou a interação e o brincar entre 20 mães e seus filhos com deficiência auditiva, de graus severo e/ou profundo, com idades entre três e seis anos, em rotina de atendimento no Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão do Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais da Universidade de São Paulo. As mães foram entrevistadas e as respostas, analisadas quantitativa e qualitativamente. Os resultados mostraram que a interação com a mãe durante o brincar favorece o desenvolvimento de habilidades sociais para a adequação da criança ao seu meio social, e que as mães carecem de orientações, a fim de que esse espaço seja utilizado mais eficientemente para o aprendizado.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2008-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969Psychological Studies; Vol. 25 No. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 25 Núm. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 25 n. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969/4547Copyright (c) 2022 Angela Ferreira DOMINGUES, Telma Flores Genaro MOTTI, Maria Estela Guadagnucci PALAMINhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDOMINGUES, Angela Ferreira MOTTI, Telma Flores Genaro PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci 2024-04-24T19:38:35Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6969Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-24T19:38:35Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers O brincar e as habilidades sociais na interação da criança com deficiência auditiva e mãe ouvinte |
title |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers |
spellingShingle |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers DOMINGUES, Angela Ferreira Brincar Criança Perda auditiva Socialização Recreation Child Hearing loss Socialization |
title_short |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers |
title_full |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers |
title_fullStr |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers |
title_full_unstemmed |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers |
title_sort |
Playing and social skills in the interaction between children with hearing impairments and hearing mothers |
author |
DOMINGUES, Angela Ferreira |
author_facet |
DOMINGUES, Angela Ferreira MOTTI, Telma Flores Genaro PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci |
author_role |
author |
author2 |
MOTTI, Telma Flores Genaro PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DOMINGUES, Angela Ferreira MOTTI, Telma Flores Genaro PALAMIN, Maria Estela Guadagnucci |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brincar Criança Perda auditiva Socialização Recreation Child Hearing loss Socialization |
topic |
Brincar Criança Perda auditiva Socialização Recreation Child Hearing loss Socialization |
description |
This article is the result of a study assessing social interaction and play among 20 mothers and their children, between 3 and 6 years old, who suffer from a severe and/or profound hearing loss, in routine visits to the Centro de Distúrbio da Audição, Linguagem e Visão, at the Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais at the Universidade de São Paulo. Mothers were interviewed and their responses were quantitatively and qualitatively assessed. Results showed that mother and child interaction during play assists with the development of social skills for adjusting to the social environment, and that mothers lack guidance, in order that this space is used more effectively for learning purposes. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6969/4547 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 25 No. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 25 Núm. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 25 n. 1 (2008): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126016472383488 |