FAMILY EDUCATIONAL PRACTICES: PSYCHOEDUCATIONAL HELP TO FAMILIES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6697 |
Resumo: | This article aims to bring into consideration the family as a focus of psychoeducational help. As a first step in that direction it is presented a critical view of the essentialist perspective on that subject. Then, family ispresented as a context of human development and an educational locus that needs specific knowledge and practice in order to accomplish its socialization role. The conclusion points to the need of multidisciplinary research on the subject of psychoeducational help to families, so that scientific knowledge can subsidize practice in that field. |
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FAMILY EDUCATIONAL PRACTICES: PSYCHOEDUCATIONAL HELP TO FAMILIESPráticas educativas familiares: a família como foco de atenção psidoeducacionalFamília Atenção Psicoeducacional à FamíliaFamília e EducaçãoPráticas Educativas na FamíliaFamilyPsychoeducational help to FamiliesFamily and EducationEducational Practices in EducationThis article aims to bring into consideration the family as a focus of psychoeducational help. As a first step in that direction it is presented a critical view of the essentialist perspective on that subject. Then, family ispresented as a context of human development and an educational locus that needs specific knowledge and practice in order to accomplish its socialization role. The conclusion points to the need of multidisciplinary research on the subject of psychoeducational help to families, so that scientific knowledge can subsidize practice in that field.Este artigo tem por objetivo refletir sobre a necessidade de se considerar a família como objeto de atenção psicoeducacional a partir da desconstrução da visão naturalizada da mesma. Segue apresentando-a como um contexto de desenvolvimento humano e um locus educacional, que responde à tarefa de socialização, desenvolvendo práticas que exigem saberes específicos, nem sempre disponíveis, em especial para as camadas sociais empobrecidas. Pela complexidade do fenômeno em questão, conclui pela necessidade de desenvolvimento de pesquisas multidisciplinares que construam conhecimento científico e subsidiem práticas na área de atenção psicoeducacional às famílias.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2004-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6697Psychological Studies; Vol. 21 No. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 21 Núm. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 21 n. 2 (2004): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6697/4337Copyright (c) 2022 Heloisa SZYMANSKIhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSZYMANSKI, Heloisa 2024-05-07T18:28:10Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6697Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-07T18:28:10Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
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