Gene editing of the human embryo: tensions and controversies among scientists

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Maria de Fátima de Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: ESKINAZI, Renan Harmes, APOSTOLIDIS, Thémis, DANY, Lionel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/10044
Resumo: ObjectiveThis study analyzed the relation between the position of scientists on embryo editing and the different types of knowledge involved.MethodA lexical analysis of 151 scientific articles in the PubMed and Web of Science databases was conducted using the IRAMUTEQ software.ResultsThe results showed that gene editing in embryos is presented in two argumentative branches: the first refers to the editing technique and its possibilities; the second discusses the impacts of these techniques on the public arena. The results demonstrate a consensus regarding the potential of editing; however, dilemmas about its effectiveness were also highlighted.ConclusionThe presence of ethical conflicts with embryo editing among the specialists was evidenced especially regarding the birth of genetically modified babies. Therefore, gene editing is marked by conflicts that are not limited only to biological contexts, but that encompasses different aspects of social life.
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spelling Gene editing of the human embryo: tensions and controversies among scientistsEdição genética do embrião humano: tensões e controvérsias de posicionamentos entre cientistasBioethicsGene editingHuman embryoSocial representationBioéticaEdição de genesEmbrião humanoRepresentação socialObjectiveThis study analyzed the relation between the position of scientists on embryo editing and the different types of knowledge involved.MethodA lexical analysis of 151 scientific articles in the PubMed and Web of Science databases was conducted using the IRAMUTEQ software.ResultsThe results showed that gene editing in embryos is presented in two argumentative branches: the first refers to the editing technique and its possibilities; the second discusses the impacts of these techniques on the public arena. The results demonstrate a consensus regarding the potential of editing; however, dilemmas about its effectiveness were also highlighted.ConclusionThe presence of ethical conflicts with embryo editing among the specialists was evidenced especially regarding the birth of genetically modified babies. Therefore, gene editing is marked by conflicts that are not limited only to biological contexts, but that encompasses different aspects of social life.ObjetivoO objetivo deste trabalho foi analisar a relação entre o posicionamento dos cientistas sobre a edição de embriões e os diferentes tipos de conhecimento envolvidos nesses debates.MétodoUtilizando o software IRAMUTEQ realizou-se uma análise lexical de 151 artigos científicos nas bases de dados PubMed e Web of Science.ResultadosOs resultados demonstraram que a edição genética de embriões se apresenta em dois blocos argumentativos: o primeiro se refere à técnica de edição e suas possibilidades e o segundo discute os impactos dessas técnicas na arena pública. Os achados demonstram consenso sobre as potencialidades da edição, contudo dilemas sobre a sua eficácia foram também destacados.ConclusãoEvidenciou-se a presença de embates éticos sobre a edição de embriões entre os especialistas em relação ao nascimento de bebês geneticamente modificados. Observou-se que a edição genética é marcada por conflitos que não se limitam apenas a contextos biológicos, mas que tangem diferentes aspectos da vida social.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/10044Psychological Studies; Vol. 40 (2023): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 40 (2023): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 40 (2023): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPengporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/10044/7383https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/10044/7396Copyright (c) 2023 Maria de Fátima de Souza SANTOS, Renan Harmes ESKINAZI, Thémis APOSTOLIDIS, Lionel DANYhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Maria de Fátima de Souza ESKINAZI, Renan Harmes APOSTOLIDIS, ThémisDANY, Lionel 2024-04-23T10:36:29Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/10044Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-23T10:36:29Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
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