Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SALLES, Leila Maria Ferreira
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732
Resumo: This paper proposal is to indicate the childhood and adolescence issues in the contemporary society, especially in the adult-adolescent or adult-child relations. From Psychology and other related areas authors review this study was developed, and its aim is to provide this theme a better and deeper knowledge. In the modern society, children and adolescents belong to specific social conditions that support their adults’ dependence. Nowadays there is a new social recognition for life phases that emphasizes an equilaterally relationship among adults, adolescents and children. This process level difference allows the description of the human development stages and their implications in the daily life.
id PUC_CAMP-3_a4e83ea7d2bcebc186b307bc4b58663f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6732
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Childhood and adolescence in the contemporary society: some notesInfância e adolescência na sociedade contemporânea: alguns apontamentosadolescência cultura infânciasubjetividadeadolescenceculturechildhoodsubjectivityThis paper proposal is to indicate the childhood and adolescence issues in the contemporary society, especially in the adult-adolescent or adult-child relations. From Psychology and other related areas authors review this study was developed, and its aim is to provide this theme a better and deeper knowledge. In the modern society, children and adolescents belong to specific social conditions that support their adults’ dependence. Nowadays there is a new social recognition for life phases that emphasizes an equilaterally relationship among adults, adolescents and children. This process level difference allows the description of the human development stages and their implications in the daily life.O objetivo deste trabalho é indicar aspectos que configuram a infância e a adolescência na sociedade contemporânea, especificamente no que diz respeito à relação com o adulto. Este estudo foi desenvolvido a partir da revisão de alguns autores em psicologia e demais áreas afins, e pretende contribuir para o aprofundamento do debate sobre este tema. Na sociedade moderna, as crianças e os adolescentes inserem-se em condições sociais específicas que acentuam a sua dependência frente ao adulto. Hoje, no entanto, há uma nova forma de reconhecimento social dessas fases da vida que enfatiza um tratamento igualitário entre adulto, criança e adolescente. O desvelamento desse processo permite caracterizar os contornos que essas etapas do desenvolvimento humano vêm adquirindo atualmente e suas implicações na vida cotidiana.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2005-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732Psychological Studies; Vol. 22 No. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 22 Núm. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 22 n. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732/4364Copyright (c) 2022 Leila Maria Ferreira SALLEShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSALLES, Leila Maria Ferreira 2024-04-30T13:44:49Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6732Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-30T13:44:49Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
Infância e adolescência na sociedade contemporânea: alguns apontamentos
title Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
spellingShingle Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
SALLES, Leila Maria Ferreira
adolescência
cultura
infância
subjetividade
adolescence
culture
childhood
subjectivity
title_short Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
title_full Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
title_fullStr Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
title_full_unstemmed Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
title_sort Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
author SALLES, Leila Maria Ferreira
author_facet SALLES, Leila Maria Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SALLES, Leila Maria Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv adolescência
cultura
infância
subjetividade
adolescence
culture
childhood
subjectivity
topic adolescência
cultura
infância
subjetividade
adolescence
culture
childhood
subjectivity
description This paper proposal is to indicate the childhood and adolescence issues in the contemporary society, especially in the adult-adolescent or adult-child relations. From Psychology and other related areas authors review this study was developed, and its aim is to provide this theme a better and deeper knowledge. In the modern society, children and adolescents belong to specific social conditions that support their adults’ dependence. Nowadays there is a new social recognition for life phases that emphasizes an equilaterally relationship among adults, adolescents and children. This process level difference allows the description of the human development stages and their implications in the daily life.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732/4364
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Leila Maria Ferreira SALLES
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Leila Maria Ferreira SALLES
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 22 No. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 22 Núm. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 22 n. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126015832752128