Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732 |
Resumo: | This paper proposal is to indicate the childhood and adolescence issues in the contemporary society, especially in the adult-adolescent or adult-child relations. From Psychology and other related areas authors review this study was developed, and its aim is to provide this theme a better and deeper knowledge. In the modern society, children and adolescents belong to specific social conditions that support their adults’ dependence. Nowadays there is a new social recognition for life phases that emphasizes an equilaterally relationship among adults, adolescents and children. This process level difference allows the description of the human development stages and their implications in the daily life. |
id |
PUC_CAMP-3_a4e83ea7d2bcebc186b307bc4b58663f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6732 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notesInfância e adolescência na sociedade contemporânea: alguns apontamentosadolescência cultura infânciasubjetividadeadolescenceculturechildhoodsubjectivityThis paper proposal is to indicate the childhood and adolescence issues in the contemporary society, especially in the adult-adolescent or adult-child relations. From Psychology and other related areas authors review this study was developed, and its aim is to provide this theme a better and deeper knowledge. In the modern society, children and adolescents belong to specific social conditions that support their adults’ dependence. Nowadays there is a new social recognition for life phases that emphasizes an equilaterally relationship among adults, adolescents and children. This process level difference allows the description of the human development stages and their implications in the daily life.O objetivo deste trabalho é indicar aspectos que configuram a infância e a adolescência na sociedade contemporânea, especificamente no que diz respeito à relação com o adulto. Este estudo foi desenvolvido a partir da revisão de alguns autores em psicologia e demais áreas afins, e pretende contribuir para o aprofundamento do debate sobre este tema. Na sociedade moderna, as crianças e os adolescentes inserem-se em condições sociais específicas que acentuam a sua dependência frente ao adulto. Hoje, no entanto, há uma nova forma de reconhecimento social dessas fases da vida que enfatiza um tratamento igualitário entre adulto, criança e adolescente. O desvelamento desse processo permite caracterizar os contornos que essas etapas do desenvolvimento humano vêm adquirindo atualmente e suas implicações na vida cotidiana.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2005-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732Psychological Studies; Vol. 22 No. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 22 Núm. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 22 n. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732/4364Copyright (c) 2022 Leila Maria Ferreira SALLEShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSALLES, Leila Maria Ferreira 2024-04-30T13:44:49Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6732Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-30T13:44:49Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes Infância e adolescência na sociedade contemporânea: alguns apontamentos |
title |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes |
spellingShingle |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes SALLES, Leila Maria Ferreira adolescência cultura infância subjetividade adolescence culture childhood subjectivity |
title_short |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes |
title_full |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes |
title_fullStr |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes |
title_full_unstemmed |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes |
title_sort |
Childhood and adolescence in the contemporary society: some notes |
author |
SALLES, Leila Maria Ferreira |
author_facet |
SALLES, Leila Maria Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SALLES, Leila Maria Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
adolescência cultura infância subjetividade adolescence culture childhood subjectivity |
topic |
adolescência cultura infância subjetividade adolescence culture childhood subjectivity |
description |
This paper proposal is to indicate the childhood and adolescence issues in the contemporary society, especially in the adult-adolescent or adult-child relations. From Psychology and other related areas authors review this study was developed, and its aim is to provide this theme a better and deeper knowledge. In the modern society, children and adolescents belong to specific social conditions that support their adults’ dependence. Nowadays there is a new social recognition for life phases that emphasizes an equilaterally relationship among adults, adolescents and children. This process level difference allows the description of the human development stages and their implications in the daily life. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6732/4364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Leila Maria Ferreira SALLES https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Leila Maria Ferreira SALLES https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 22 No. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 22 Núm. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 22 n. 1 (2005): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126015832752128 |