THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: NEUFELD, Carmen Beatriz
Data de Publicação: 2001
Outros Autores: STEIN, Lilian Milnitsky
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6618
Resumo: We review some of the major findings in memory research on the last century. We hope that this paper is useful to students and professionals that work in this area. Firstly we present a historical overview of the studies in memory. We then bring forth the most significant advances and their importance for current studies in the field. We also discuss the contributions and limitations of some key memory models, namely: the Spatial Model, the Schema Theory, the Dual Processes Model, Tulving’s Model, Mandler’s Model, and Fuzzy-Trace Theory. We conclude by establishing a parallel among the different explicative theories of memory emphasizing their contributions and major issues which have propelled the continuity of research in this area.
id PUC_CAMP-3_b980144a50594ba4b0191a5c7e3c6b24
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6618
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVESA compreensão da memória segundo diferentes perspectivas teóricasMemóriaModelos de MemóriaPsicologia Cognitivamemorymemory modelsCognitive PsychologyWe review some of the major findings in memory research on the last century. We hope that this paper is useful to students and professionals that work in this area. Firstly we present a historical overview of the studies in memory. We then bring forth the most significant advances and their importance for current studies in the field. We also discuss the contributions and limitations of some key memory models, namely: the Spatial Model, the Schema Theory, the Dual Processes Model, Tulving’s Model, Mandler’s Model, and Fuzzy-Trace Theory. We conclude by establishing a parallel among the different explicative theories of memory emphasizing their contributions and major issues which have propelled the continuity of research in this area.O presente trabalho visa oferecer aos acadêmicos e profissionais da área uma revisão dos principais achados sobre a memória no último século. Apresentaremos, inicialmente, uma revisão histórica sobre o estudo da memória, trazendo os avanços mais significativos alcançados e a importância destes avanços para os estudos atuais nesta área. Serão abordados, igualmente, os principais modelos explicativos de memória, suas principais contribuições e limitações, desde o Modelo Espacial, passando pelo Modelo da Teoria dos Esquemas, o Modelo dos Dois Processos, o Modelo da Especificidade de Codificação, até o Modelo de Mandler e o Modelo da Teoria do Traço Difuso. Concluiremos o presente trabalho traçando um paralelo entre as diferentes teorias explicativas da memória, ressaltando suas contribuições e as principais perguntas que impulsionam a continuidade das pesquisas na área.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2001-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6618Psychological Studies; Vol. 18 No. 2 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 18 Núm. 2 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 18 n. 2 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6618/4262Copyright (c) 2022 Carmen Beatriz NEUFELD, Lilian Milnitsky STEINhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNEUFELD, Carmen Beatriz STEIN, Lilian Milnitsky 2024-04-30T14:45:00Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6618Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-30T14:45Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES
A compreensão da memória segundo diferentes perspectivas teóricas
title THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES
spellingShingle THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES
NEUFELD, Carmen Beatriz
Memória
Modelos de Memória
Psicologia Cognitiva
memory
memory models
Cognitive Psychology
title_short THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES
title_full THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES
title_fullStr THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES
title_full_unstemmed THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES
title_sort THE STUDY OF MEMORY FROM DIFERENT THEORETICAL PERSPECTIVES
author NEUFELD, Carmen Beatriz
author_facet NEUFELD, Carmen Beatriz
STEIN, Lilian Milnitsky
author_role author
author2 STEIN, Lilian Milnitsky
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv NEUFELD, Carmen Beatriz
STEIN, Lilian Milnitsky
dc.subject.por.fl_str_mv Memória
Modelos de Memória
Psicologia Cognitiva
memory
memory models
Cognitive Psychology
topic Memória
Modelos de Memória
Psicologia Cognitiva
memory
memory models
Cognitive Psychology
description We review some of the major findings in memory research on the last century. We hope that this paper is useful to students and professionals that work in this area. Firstly we present a historical overview of the studies in memory. We then bring forth the most significant advances and their importance for current studies in the field. We also discuss the contributions and limitations of some key memory models, namely: the Spatial Model, the Schema Theory, the Dual Processes Model, Tulving’s Model, Mandler’s Model, and Fuzzy-Trace Theory. We conclude by establishing a parallel among the different explicative theories of memory emphasizing their contributions and major issues which have propelled the continuity of research in this area.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6618
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6618/4262
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carmen Beatriz NEUFELD, Lilian Milnitsky STEIN
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carmen Beatriz NEUFELD, Lilian Milnitsky STEIN
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 18 No. 2 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 18 Núm. 2 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 18 n. 2 (2001): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126015299026944