Infantile autism and therapeutic process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845 |
Resumo: | The purpose of this study is to describe and discuss the therapeutic relationship between a child diagnosed with infantile autism and the psychotherapist. This is a case study that used the clinical-qualitative method and supported from psychodynamically-oriented authorsand texts. The clinical material obtained from the eight year-old child’s life history and the weekly play therapy conducted over a period of 16 months was discussed and analyzed. An analysis was performed about the therapeutic setting, the “I/not I” discrimination process, the identity construction process, the patient-therapist relationship, and the function of maternal holding. The fact that a child with autism could establish and develop a relationship with the psychotherapist was fundamental to psychotherapy and psychological development. |
id |
PUC_CAMP-3_c64c78782d99f5a113e1766baecc1941 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6845 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Infantile autism and therapeutic processAutismo infantil e vínculo terapêuticocrianças autistas psicoterapia da criançapsicoterapia psicodinâmicaautistic childrenchild psychotherapypsychodynamic psychotherapyThe purpose of this study is to describe and discuss the therapeutic relationship between a child diagnosed with infantile autism and the psychotherapist. This is a case study that used the clinical-qualitative method and supported from psychodynamically-oriented authorsand texts. The clinical material obtained from the eight year-old child’s life history and the weekly play therapy conducted over a period of 16 months was discussed and analyzed. An analysis was performed about the therapeutic setting, the “I/not I” discrimination process, the identity construction process, the patient-therapist relationship, and the function of maternal holding. The fact that a child with autism could establish and develop a relationship with the psychotherapist was fundamental to psychotherapy and psychological development.Objetiva-se descrever e discutir a formação do vínculo terapêutico entre uma criança com diagnóstico de autismo infantil e sua psicoterapeuta. Trata-se de um estudo de caso que utiliza o método clínico-qualitativo, apoiando-se em autores e textos de orientação psicodinâmica. Discute-se e analisa-se o material clínico proveniente da história de vida de uma criança de oito anos de idade, e da psicoterapia lúdica realizada semanalmente, por 16 meses, em um ambulatório público. São comentados alguns aspectos que foram fundamentais para a formação do vínculo, a saber: a configuração do setting terapêutico, o processo de discriminação eu/não-eu, o processo de construção da identidade da criança, a função de holding materno assumida pela psicóloga. O acolhimento da terapeuta foi fundamental para a psicoterapia e para o desenvolvimento psicológico do paciente, permitindo que a criança estabelecesse e desenvolvesse algum tipo de vínculo afetivo.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2007-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845Psychological Studies; Vol. 24 No. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 24 Núm. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 24 n. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845/4464Copyright (c) 2022 Carla Fernandes Ferreira da Costa MARQUES, Sérgio Luiz Saboya ARRUDAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya 2024-05-06T13:06:00Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6845Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-06T13:06Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Infantile autism and therapeutic process Autismo infantil e vínculo terapêutico |
title |
Infantile autism and therapeutic process |
spellingShingle |
Infantile autism and therapeutic process MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa crianças autistas psicoterapia da criança psicoterapia psicodinâmica autistic children child psychotherapy psychodynamic psychotherapy |
title_short |
Infantile autism and therapeutic process |
title_full |
Infantile autism and therapeutic process |
title_fullStr |
Infantile autism and therapeutic process |
title_full_unstemmed |
Infantile autism and therapeutic process |
title_sort |
Infantile autism and therapeutic process |
author |
MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa |
author_facet |
MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya |
author_role |
author |
author2 |
ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya |
dc.subject.por.fl_str_mv |
crianças autistas psicoterapia da criança psicoterapia psicodinâmica autistic children child psychotherapy psychodynamic psychotherapy |
topic |
crianças autistas psicoterapia da criança psicoterapia psicodinâmica autistic children child psychotherapy psychodynamic psychotherapy |
description |
The purpose of this study is to describe and discuss the therapeutic relationship between a child diagnosed with infantile autism and the psychotherapist. This is a case study that used the clinical-qualitative method and supported from psychodynamically-oriented authorsand texts. The clinical material obtained from the eight year-old child’s life history and the weekly play therapy conducted over a period of 16 months was discussed and analyzed. An analysis was performed about the therapeutic setting, the “I/not I” discrimination process, the identity construction process, the patient-therapist relationship, and the function of maternal holding. The fact that a child with autism could establish and develop a relationship with the psychotherapist was fundamental to psychotherapy and psychological development. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845/4464 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carla Fernandes Ferreira da Costa MARQUES, Sérgio Luiz Saboya ARRUDA https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Carla Fernandes Ferreira da Costa MARQUES, Sérgio Luiz Saboya ARRUDA https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 24 No. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 24 Núm. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 24 n. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126016370671616 |