Infantile autism and therapeutic process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845
Resumo: The purpose of this study is to describe and discuss the therapeutic relationship between a child diagnosed with infantile autism and the psychotherapist. This is a case study that used the clinical-qualitative method and supported from psychodynamically-oriented authorsand texts. The clinical material obtained from the eight year-old child’s life history and the weekly play therapy conducted over a period of 16 months was discussed and analyzed. An analysis was performed about the therapeutic setting, the “I/not I” discrimination process, the identity construction process, the patient-therapist relationship, and the function of maternal holding. The fact that a child with autism could establish and develop a relationship with the psychotherapist was fundamental to psychotherapy and psychological development.
id PUC_CAMP-3_c64c78782d99f5a113e1766baecc1941
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6845
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Infantile autism and therapeutic processAutismo infantil e vínculo terapêuticocrianças autistas psicoterapia da criançapsicoterapia psicodinâmicaautistic childrenchild psychotherapypsychodynamic psychotherapyThe purpose of this study is to describe and discuss the therapeutic relationship between a child diagnosed with infantile autism and the psychotherapist. This is a case study that used the clinical-qualitative method and supported from psychodynamically-oriented authorsand texts. The clinical material obtained from the eight year-old child’s life history and the weekly play therapy conducted over a period of 16 months was discussed and analyzed. An analysis was performed about the therapeutic setting, the “I/not I” discrimination process, the identity construction process, the patient-therapist relationship, and the function of maternal holding. The fact that a child with autism could establish and develop a relationship with the psychotherapist was fundamental to psychotherapy and psychological development.Objetiva-se descrever e discutir a formação do vínculo terapêutico entre uma criança com diagnóstico de autismo infantil e sua psicoterapeuta. Trata-se de um estudo de caso que utiliza o método clínico-qualitativo, apoiando-se em autores e textos de orientação psicodinâmica. Discute-se e analisa-se o material clínico proveniente da história de vida de uma criança de oito anos de idade, e da psicoterapia lúdica realizada semanalmente, por 16 meses, em um ambulatório público. São comentados alguns aspectos que foram fundamentais para a formação do vínculo, a saber: a configuração do setting terapêutico, o processo de discriminação eu/não-eu, o processo de construção da identidade da criança, a função de holding materno assumida pela psicóloga. O acolhimento da terapeuta foi fundamental para a psicoterapia e para o desenvolvimento psicológico do paciente, permitindo que a criança estabelecesse e desenvolvesse algum tipo de vínculo afetivo.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2007-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845Psychological Studies; Vol. 24 No. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 24 Núm. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 24 n. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845/4464Copyright (c) 2022 Carla Fernandes Ferreira da Costa MARQUES, Sérgio Luiz Saboya ARRUDAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya 2024-05-06T13:06:00Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6845Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-06T13:06Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Infantile autism and therapeutic process
Autismo infantil e vínculo terapêutico
title Infantile autism and therapeutic process
spellingShingle Infantile autism and therapeutic process
MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa
crianças autistas
psicoterapia da criança
psicoterapia psicodinâmica
autistic children
child psychotherapy
psychodynamic psychotherapy
title_short Infantile autism and therapeutic process
title_full Infantile autism and therapeutic process
title_fullStr Infantile autism and therapeutic process
title_full_unstemmed Infantile autism and therapeutic process
title_sort Infantile autism and therapeutic process
author MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa
author_facet MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa
ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya
author_role author
author2 ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv MARQUES, Carla Fernandes Ferreira da Costa
ARRUDA, Sérgio Luiz Saboya
dc.subject.por.fl_str_mv crianças autistas
psicoterapia da criança
psicoterapia psicodinâmica
autistic children
child psychotherapy
psychodynamic psychotherapy
topic crianças autistas
psicoterapia da criança
psicoterapia psicodinâmica
autistic children
child psychotherapy
psychodynamic psychotherapy
description The purpose of this study is to describe and discuss the therapeutic relationship between a child diagnosed with infantile autism and the psychotherapist. This is a case study that used the clinical-qualitative method and supported from psychodynamically-oriented authorsand texts. The clinical material obtained from the eight year-old child’s life history and the weekly play therapy conducted over a period of 16 months was discussed and analyzed. An analysis was performed about the therapeutic setting, the “I/not I” discrimination process, the identity construction process, the patient-therapist relationship, and the function of maternal holding. The fact that a child with autism could establish and develop a relationship with the psychotherapist was fundamental to psychotherapy and psychological development.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6845/4464
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carla Fernandes Ferreira da Costa MARQUES, Sérgio Luiz Saboya ARRUDA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carla Fernandes Ferreira da Costa MARQUES, Sérgio Luiz Saboya ARRUDA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 24 No. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 24 Núm. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 24 n. 1 (2007): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126016370671616