Pediatric communication: A systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: KOHLSDORF, Marina
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: COSTA JUNIOR, Áderson Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8698
Resumo: The quality of Pediatric communication directly influences the treatment success, by promoting satisfactory adherence levels, information retention, and the inclusion of biopsychosocial demands. The main aim of this study was to perform a systematic literature review concerning pediatric communication, with papers published between 2000 and 2010. The selected studies were included in the following databases: PubMed/MedLine, Bireme/BVS and ScienceDirect, Capes Papers Online site, and SciELO. The 61 selected papers indicate the prevalence of descriptive designs and qualitative or quantitative analysis techniques, over experimental studies and the use of mixed data analysis techniques. The literature indicated the need to include the pediatric patient in the communication process and to consider psychosocial demands, highlighting the good results achieved by programs related to better communication patterns. The need is highlighted for systematic studies that can comprehend the factors involved in pediatric communication, and the inclusion of efficient psychosocial programs.
id PUC_CAMP-3_ce2bd2f46f59c44b315c9588df0238b7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8698
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Pediatric communication: A systematic literature reviewComunicação em pediatria: revisão sistemática de literaturaCommunicationChildReview literature as topicPhysician-patienComunicaçãoCriançaLiteratura de revisão como assuntoRelações médico-pacienteThe quality of Pediatric communication directly influences the treatment success, by promoting satisfactory adherence levels, information retention, and the inclusion of biopsychosocial demands. The main aim of this study was to perform a systematic literature review concerning pediatric communication, with papers published between 2000 and 2010. The selected studies were included in the following databases: PubMed/MedLine, Bireme/BVS and ScienceDirect, Capes Papers Online site, and SciELO. The 61 selected papers indicate the prevalence of descriptive designs and qualitative or quantitative analysis techniques, over experimental studies and the use of mixed data analysis techniques. The literature indicated the need to include the pediatric patient in the communication process and to consider psychosocial demands, highlighting the good results achieved by programs related to better communication patterns. The need is highlighted for systematic studies that can comprehend the factors involved in pediatric communication, and the inclusion of efficient psychosocial programs.A qualidade da comunicação em Pediatria influencia diretamente o sucesso do tratamento, ao promover níveis satisfatórios de adesão, retenção de informações e acolhimento a demandas biopsicossociais. Constituiu objetivo deste trabalho realizar uma revisão sistemática da literatura referente à comunicação em pediatria publicada entre 2000 e 2010. Foram selecionados trabalhos incluídos nas bases de dados PubMed/MedLine, Bireme/BVS e ScienceDirect, Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e SciELO. Os 61 trabalhos selecionados indicam prevalência de delineamentos descritivos e técnicas de análise qualitativas e quantitativas, em detrimento de estudos experimentais e uso de técnicas mistas para análise de dados. A literatura indica a importância da inclusão do paciente pediátrico no processo de comunicação e do acolhimento a demandas psicossociais, destacando que programas para melhoria da comunicação têm obtido bons resultados. Destaca-se a importância de estudos sistemáticos que possibilitem compreender os fatores envolvidos na comunicação em pediatria e a inserção de programas psicossociais eficiente.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8698Psychological Studies; Vol. 30 No. 4 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 30 Núm. 4 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 30 n. 4 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8698/6121Copyright (c) 2023 Marina KOHLSDORF, Áderson Luiz COSTA JUNIORhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKOHLSDORF, MarinaCOSTA JUNIOR, Áderson Luiz2024-05-03T18:05:09Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8698Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-03T18:05:09Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Pediatric communication: A systematic literature review
Comunicação em pediatria: revisão sistemática de literatura
title Pediatric communication: A systematic literature review
spellingShingle Pediatric communication: A systematic literature review
KOHLSDORF, Marina
Communication
Child
Review literature as topic
Physician-patien
Comunicação
Criança
Literatura de revisão como assunto
Relações médico-paciente
title_short Pediatric communication: A systematic literature review
title_full Pediatric communication: A systematic literature review
title_fullStr Pediatric communication: A systematic literature review
title_full_unstemmed Pediatric communication: A systematic literature review
title_sort Pediatric communication: A systematic literature review
author KOHLSDORF, Marina
author_facet KOHLSDORF, Marina
COSTA JUNIOR, Áderson Luiz
author_role author
author2 COSTA JUNIOR, Áderson Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv KOHLSDORF, Marina
COSTA JUNIOR, Áderson Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Communication
Child
Review literature as topic
Physician-patien
Comunicação
Criança
Literatura de revisão como assunto
Relações médico-paciente
topic Communication
Child
Review literature as topic
Physician-patien
Comunicação
Criança
Literatura de revisão como assunto
Relações médico-paciente
description The quality of Pediatric communication directly influences the treatment success, by promoting satisfactory adherence levels, information retention, and the inclusion of biopsychosocial demands. The main aim of this study was to perform a systematic literature review concerning pediatric communication, with papers published between 2000 and 2010. The selected studies were included in the following databases: PubMed/MedLine, Bireme/BVS and ScienceDirect, Capes Papers Online site, and SciELO. The 61 selected papers indicate the prevalence of descriptive designs and qualitative or quantitative analysis techniques, over experimental studies and the use of mixed data analysis techniques. The literature indicated the need to include the pediatric patient in the communication process and to consider psychosocial demands, highlighting the good results achieved by programs related to better communication patterns. The need is highlighted for systematic studies that can comprehend the factors involved in pediatric communication, and the inclusion of efficient psychosocial programs.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8698
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8698
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8698/6121
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marina KOHLSDORF, Áderson Luiz COSTA JUNIOR
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marina KOHLSDORF, Áderson Luiz COSTA JUNIOR
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 30 No. 4 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 30 Núm. 4 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 30 n. 4 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126021480382464