A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Del Prette, Zilda A.P.
Data de Publicação: 1993
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417
Resumo: This papar approaches the construction and the reconstructíon ot the psychologist's ídentity in brazilian educational context, analysíng the rela­tions among some concerning questions Jike: the contríbution of the Psycho­Jogy to Education, the actual and apparent needs of thís area, the psychologist' social representation and his/her functions, formation and self-image. /t is discussed some questions concerning the production of knowledgement and the importance of sístematizing the avaible one as we/1 as the need to promove the psycho/ogist engagemente -as a citizen, as an intel/ectual and as a professional -wíth educational questions.
id PUC_CAMP-3_cef3917aaa6867a6688bd8ee5f96189a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/12417
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construçãoEducaüonal Psychologyschool psychologistpsychologist identityfunc­üons of school psychologistPsicologia EducacíorialPsicologia Escolaridentidade do psicólo­gofunções do psicólogo escolarThis papar approaches the construction and the reconstructíon ot the psychologist's ídentity in brazilian educational context, analysíng the rela­tions among some concerning questions Jike: the contríbution of the Psycho­Jogy to Education, the actual and apparent needs of thís area, the psychologist' social representation and his/her functions, formation and self-image. /t is discussed some questions concerning the production of knowledgement and the importance of sístematizing the avaible one as we/1 as the need to promove the psycho/ogist engagemente -as a citizen, as an intel/ectual and as a professional -wíth educational questions.O artigo aborda a questão da construção e reconstrução da identidade do psicólogo no contexto educacional brasileiro, a partir da análise da relação entre algumas categorias pertinentes como: a contribuição da Psicologia à Educação, as demandas reais e aparentes dessa área, a definição de funções para o psicólogo escolar/educacional, a sua formação e auto-imagem e a representação social sobre essa "especialização". Discute-se questões inerentes à produção de conhecimento e à necessidade de sistematizar os já disponíveis bem como a necessidade de promo­ver o compromisso do psicólogo, enquanto cidadão, intelectual e profissional, com os problemas educacionais.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas1993-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417Psychological Studies; Vol. 10 No. 2 (1993): Estudos de PsicologiaEstudos de Psicologia; Vol. 10 Núm. 2 (1993): Estudos de PsicologiaEstudos de Psicologia; v. 10 n. 2 (1993): Estudos de Psicologia1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417/9684Copyright (c) 1993 Zilda A.P. Del Prettehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Del Prette, Zilda A.P.2024-04-18T12:54:23Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/12417Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-18T12:54:23Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
title A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
spellingShingle A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
Del Prette, Zilda A.P.
Educaüonal Psychology
school psychologist
psychologist identity
func­üons of school psychologist
Psicologia Educacíorial
Psicologia Escolar
identidade do psicólo­go
funções do psicólogo escolar
title_short A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
title_full A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
title_fullStr A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
title_full_unstemmed A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
title_sort A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
author Del Prette, Zilda A.P.
author_facet Del Prette, Zilda A.P.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Del Prette, Zilda A.P.
dc.subject.por.fl_str_mv Educaüonal Psychology
school psychologist
psychologist identity
func­üons of school psychologist
Psicologia Educacíorial
Psicologia Escolar
identidade do psicólo­go
funções do psicólogo escolar
topic Educaüonal Psychology
school psychologist
psychologist identity
func­üons of school psychologist
Psicologia Educacíorial
Psicologia Escolar
identidade do psicólo­go
funções do psicólogo escolar
description This papar approaches the construction and the reconstructíon ot the psychologist's ídentity in brazilian educational context, analysíng the rela­tions among some concerning questions Jike: the contríbution of the Psycho­Jogy to Education, the actual and apparent needs of thís area, the psychologist' social representation and his/her functions, formation and self-image. /t is discussed some questions concerning the production of knowledgement and the importance of sístematizing the avaible one as we/1 as the need to promove the psycho/ogist engagemente -as a citizen, as an intel/ectual and as a professional -wíth educational questions.
publishDate 1993
dc.date.none.fl_str_mv 1993-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417/9684
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1993 Zilda A.P. Del Prette
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1993 Zilda A.P. Del Prette
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 10 No. 2 (1993): Estudos de Psicologia
Estudos de Psicologia; Vol. 10 Núm. 2 (1993): Estudos de Psicologia
Estudos de Psicologia; v. 10 n. 2 (1993): Estudos de Psicologia
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126023045906433