A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1993 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417 |
Resumo: | This papar approaches the construction and the reconstructíon ot the psychologist's ídentity in brazilian educational context, analysíng the relations among some concerning questions Jike: the contríbution of the PsychoJogy to Education, the actual and apparent needs of thís area, the psychologist' social representation and his/her functions, formation and self-image. /t is discussed some questions concerning the production of knowledgement and the importance of sístematizing the avaible one as we/1 as the need to promove the psycho/ogist engagemente -as a citizen, as an intel/ectual and as a professional -wíth educational questions. |
id |
PUC_CAMP-3_cef3917aaa6867a6688bd8ee5f96189a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/12417 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construçãoEducaüonal Psychologyschool psychologistpsychologist identityfuncüons of school psychologistPsicologia EducacíorialPsicologia Escolaridentidade do psicólogofunções do psicólogo escolarThis papar approaches the construction and the reconstructíon ot the psychologist's ídentity in brazilian educational context, analysíng the relations among some concerning questions Jike: the contríbution of the PsychoJogy to Education, the actual and apparent needs of thís area, the psychologist' social representation and his/her functions, formation and self-image. /t is discussed some questions concerning the production of knowledgement and the importance of sístematizing the avaible one as we/1 as the need to promove the psycho/ogist engagemente -as a citizen, as an intel/ectual and as a professional -wíth educational questions.O artigo aborda a questão da construção e reconstrução da identidade do psicólogo no contexto educacional brasileiro, a partir da análise da relação entre algumas categorias pertinentes como: a contribuição da Psicologia à Educação, as demandas reais e aparentes dessa área, a definição de funções para o psicólogo escolar/educacional, a sua formação e auto-imagem e a representação social sobre essa "especialização". Discute-se questões inerentes à produção de conhecimento e à necessidade de sistematizar os já disponíveis bem como a necessidade de promover o compromisso do psicólogo, enquanto cidadão, intelectual e profissional, com os problemas educacionais.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas1993-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417Psychological Studies; Vol. 10 No. 2 (1993): Estudos de PsicologiaEstudos de Psicologia; Vol. 10 Núm. 2 (1993): Estudos de PsicologiaEstudos de Psicologia; v. 10 n. 2 (1993): Estudos de Psicologia1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417/9684Copyright (c) 1993 Zilda A.P. Del Prettehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Del Prette, Zilda A.P.2024-04-18T12:54:23Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/12417Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-18T12:54:23Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção |
title |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção |
spellingShingle |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção Del Prette, Zilda A.P. Educaüonal Psychology school psychologist psychologist identity funcüons of school psychologist Psicologia Educacíorial Psicologia Escolar identidade do psicólogo funções do psicólogo escolar |
title_short |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção |
title_full |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção |
title_fullStr |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção |
title_full_unstemmed |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção |
title_sort |
A Identidade do Psicólogo Escolar/Educacional: As Diferentes Faces da (re)construção |
author |
Del Prette, Zilda A.P. |
author_facet |
Del Prette, Zilda A.P. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Del Prette, Zilda A.P. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educaüonal Psychology school psychologist psychologist identity funcüons of school psychologist Psicologia Educacíorial Psicologia Escolar identidade do psicólogo funções do psicólogo escolar |
topic |
Educaüonal Psychology school psychologist psychologist identity funcüons of school psychologist Psicologia Educacíorial Psicologia Escolar identidade do psicólogo funções do psicólogo escolar |
description |
This papar approaches the construction and the reconstructíon ot the psychologist's ídentity in brazilian educational context, analysíng the relations among some concerning questions Jike: the contríbution of the PsychoJogy to Education, the actual and apparent needs of thís area, the psychologist' social representation and his/her functions, formation and self-image. /t is discussed some questions concerning the production of knowledgement and the importance of sístematizing the avaible one as we/1 as the need to promove the psycho/ogist engagemente -as a citizen, as an intel/ectual and as a professional -wíth educational questions. |
publishDate |
1993 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1993-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/12417/9684 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1993 Zilda A.P. Del Prette https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1993 Zilda A.P. Del Prette https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 10 No. 2 (1993): Estudos de Psicologia Estudos de Psicologia; Vol. 10 Núm. 2 (1993): Estudos de Psicologia Estudos de Psicologia; v. 10 n. 2 (1993): Estudos de Psicologia 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126023045906433 |