THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FLORES-MENDOZA, Carmen E.
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: NASCIMENTO, Elizabeth do, CASTILHO, Adail Victorino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6646
Resumo: Now, when psychologists can celebrate a century since the creation of psychological tests and the sophistication of psychological measurements, this paper presents some polemical viewpoints that comes along with the uses and applications of psychological tests, mainly those concerned with assessment intellectual ability. It says the discre about tests, inour country, at first because of lack of acquaintance with its basic construction principles that often allows unreal expectations as for example perfect predictions and, at second, because political and ideological beliefs intended as scientific itselves. The psychologicaltests that years ago pointed to the existence of large intellectual differences among human groups concerning ethnical, age and gender variables are the same that, currently tell us these differences areshowing diminution. Psychological tests continue to be the same, notwithstanding social conditions changed. So, psychological tests do not create intellectual differences, they just show it.
id PUC_CAMP-3_e105fb9952cc5f843650c18acf6b4810
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6646
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTSA crítica desinformada aos testes de inteligência Testes psicológicosmedição do comportamentocrítica da mediçãoPsychological testsbehavior measurementmeasurement criticismNow, when psychologists can celebrate a century since the creation of psychological tests and the sophistication of psychological measurements, this paper presents some polemical viewpoints that comes along with the uses and applications of psychological tests, mainly those concerned with assessment intellectual ability. It says the discre about tests, inour country, at first because of lack of acquaintance with its basic construction principles that often allows unreal expectations as for example perfect predictions and, at second, because political and ideological beliefs intended as scientific itselves. The psychologicaltests that years ago pointed to the existence of large intellectual differences among human groups concerning ethnical, age and gender variables are the same that, currently tell us these differences areshowing diminution. Psychological tests continue to be the same, notwithstanding social conditions changed. So, psychological tests do not create intellectual differences, they just show it.Prestes a comemorar um século da criação dos testes psicológicos e, com ela, a sofisticação da avaliação psicológica, o presente artigo pretende apresentar alguns dos pontos polêmicos que acompanham a produção e aplicação dos instrumentos psicológicos, principalmente aqueles relacionados à medição da capacidade intelectual. Discute-se que o desprestígio dos testes de inteligência no país deve-se, em primeiro lugar, ao desconhecimento dos princípios básicos sobre construção de testes, o que permite freqüentemente que se exija dos testes o que não pode ser esperado (ex. predição perfeita) e, em segundo lugar, a exacerbação de crenças políticas pretensamente científicas. Conclui-se que os testes que, inicialmente, indicaram a existência de grandes diferenças intelectuais entre grupos humanos conforme a etnia, faixa etária e gênero sexual são os mesmos que atualmente indicam que essas diferenças estão diminuindo. Os testes continuam sendo os mesmos, porém mudaram as condições sociais. Portanto, os testes não criam diferenças intelectuais, apenas as retratam.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2002-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6646Psychological Studies; Vol. 19 No. 2 (2002): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 19 Núm. 2 (2002): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 19 n. 2 (2002): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6646/4287Copyright (c) 2022 Carmen E. FLORES-MENDOZA, Elizabeth do NASCIMENTO, Adail Victorino CASTILHOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFLORES-MENDOZA, Carmen E. NASCIMENTO, Elizabeth do CASTILHO, Adail Victorino 2024-04-30T12:40:05Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6646Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-30T12:40:05Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS
A crítica desinformada aos testes de inteligência
title THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS
spellingShingle THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS
FLORES-MENDOZA, Carmen E.
Testes psicológicos
medição do comportamento
crítica da medição
Psychological tests
behavior measurement
measurement criticism
title_short THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS
title_full THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS
title_fullStr THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS
title_full_unstemmed THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS
title_sort THE UNSUPPORTED CRITICISM TO THE INTELLIGENCE TESTS
author FLORES-MENDOZA, Carmen E.
author_facet FLORES-MENDOZA, Carmen E.
NASCIMENTO, Elizabeth do
CASTILHO, Adail Victorino
author_role author
author2 NASCIMENTO, Elizabeth do
CASTILHO, Adail Victorino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv FLORES-MENDOZA, Carmen E.
NASCIMENTO, Elizabeth do
CASTILHO, Adail Victorino
dc.subject.por.fl_str_mv Testes psicológicos
medição do comportamento
crítica da medição
Psychological tests
behavior measurement
measurement criticism
topic Testes psicológicos
medição do comportamento
crítica da medição
Psychological tests
behavior measurement
measurement criticism
description Now, when psychologists can celebrate a century since the creation of psychological tests and the sophistication of psychological measurements, this paper presents some polemical viewpoints that comes along with the uses and applications of psychological tests, mainly those concerned with assessment intellectual ability. It says the discre about tests, inour country, at first because of lack of acquaintance with its basic construction principles that often allows unreal expectations as for example perfect predictions and, at second, because political and ideological beliefs intended as scientific itselves. The psychologicaltests that years ago pointed to the existence of large intellectual differences among human groups concerning ethnical, age and gender variables are the same that, currently tell us these differences areshowing diminution. Psychological tests continue to be the same, notwithstanding social conditions changed. So, psychological tests do not create intellectual differences, they just show it.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6646
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6646
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/6646/4287
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carmen E. FLORES-MENDOZA, Elizabeth do NASCIMENTO, Adail Victorino CASTILHO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carmen E. FLORES-MENDOZA, Elizabeth do NASCIMENTO, Adail Victorino CASTILHO
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 19 No. 2 (2002): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 19 Núm. 2 (2002): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 19 n. 2 (2002): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126015331532800