Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: KREUTZ, Carla Meira
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: BOSA, Cleonice Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7112
Resumo: The congenitally impaired vision that can result in blindness is a risk factor for mother-baby interaction and for the child’s psychological development. The visually impaired or blind baby has a different interaction with the world, so alternative ways of communication and perception must be activated to allow for development. Thus, the parents have an important role in their child’s development, as the babyneeds them more than ever to begin making contact with the outside world. The aim of this article is to review the scientific production in the area of early intervention with blind babies and their parents. To this end, we have identified theoretical discussions concerning the development of blind babies, early intervention issues to help parent-baby interaction and methodological difficulties with these studies.
id PUC_CAMP-3_ed6fdac5a8e44168b8c64fa6781378e8
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7112
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairmentIntervenção precoce na comunicação pais-bebê com deficiência visual Estimulação precoce Família Portadores de deficiência visualEarly interventionFamily Visually impaired individualsThe congenitally impaired vision that can result in blindness is a risk factor for mother-baby interaction and for the child’s psychological development. The visually impaired or blind baby has a different interaction with the world, so alternative ways of communication and perception must be activated to allow for development. Thus, the parents have an important role in their child’s development, as the babyneeds them more than ever to begin making contact with the outside world. The aim of this article is to review the scientific production in the area of early intervention with blind babies and their parents. To this end, we have identified theoretical discussions concerning the development of blind babies, early intervention issues to help parent-baby interaction and methodological difficulties with these studies.A deficiência visual congênita, que pode levar à cegueira, tem sido vista como risco para a interação mãe-bebê e para o desenvolvimento psicológico da criança. O bebê que nasce com uma deficiência visual acentuada tem uma relação diferenciada com o mundo, sendo que outras vias de comunicação e percepção terão de ser ativadas para que ele alcance o desenvolvimento. Os pais são de extrema importância para o desenvolvimento desse bebê, o qual, mais do que nunca, necessita deles para entrar em contato com seu ambiente. Nesse sentido, o objetivo deste artigo é revisar a produção científica na área de intervenção precoce com pais e bebês que apresentam deficiência visual congênita. Para isto, identificam-se controvérsias teóricas acerca do desenvolvimento destes bebês, aspectos da intervenção que favorecem a interação pais-bebê e dificuldades metodológicas dos estudos nesta área.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2009-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7112Psychological Studies; Vol. 26 No. 4 (2009): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 26 Núm. 4 (2009): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 26 n. 4 (2009): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7112/4681Copyright (c) 2022 Carla Meira KREUTZ, Cleonice Alves BOSAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKREUTZ, Carla Meira BOSA, Cleonice Alves 2024-04-30T17:14:47Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7112Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-30T17:14:47Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment
Intervenção precoce na comunicação pais-bebê com deficiência visual
title Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment
spellingShingle Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment
KREUTZ, Carla Meira
Estimulação precoce
Família
Portadores de deficiência visual
Early intervention
Family
Visually impaired individuals
title_short Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment
title_full Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment
title_fullStr Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment
title_full_unstemmed Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment
title_sort Early intervention in parent-baby interaction in a context of visual impairment
author KREUTZ, Carla Meira
author_facet KREUTZ, Carla Meira
BOSA, Cleonice Alves
author_role author
author2 BOSA, Cleonice Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv KREUTZ, Carla Meira
BOSA, Cleonice Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Estimulação precoce
Família
Portadores de deficiência visual
Early intervention
Family
Visually impaired individuals
topic Estimulação precoce
Família
Portadores de deficiência visual
Early intervention
Family
Visually impaired individuals
description The congenitally impaired vision that can result in blindness is a risk factor for mother-baby interaction and for the child’s psychological development. The visually impaired or blind baby has a different interaction with the world, so alternative ways of communication and perception must be activated to allow for development. Thus, the parents have an important role in their child’s development, as the babyneeds them more than ever to begin making contact with the outside world. The aim of this article is to review the scientific production in the area of early intervention with blind babies and their parents. To this end, we have identified theoretical discussions concerning the development of blind babies, early intervention issues to help parent-baby interaction and methodological difficulties with these studies.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7112
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7112/4681
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Carla Meira KREUTZ, Cleonice Alves BOSA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Carla Meira KREUTZ, Cleonice Alves BOSA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 26 No. 4 (2009): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 26 Núm. 4 (2009): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 26 n. 4 (2009): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126017091043328