Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5987 |
Resumo: | The aim of the present article is to discuss the importance of digital and information literacies in contemporaneity as they are considered essential processes in the learning society. In ‘liquid times’ when one observes the weakening of human bonds, it is imperative to promote the broadening of human education so that one can build critical, conscious, and direct positions toward the common good. Social and cultural practices that constitute the identities of individuals and some action strategies that enable more meaningful learning were analyzed based on studies in cognitive science and neuroscience. Research shows that the media cause specific behaviors that impact learning and, for this reason, it is essential to identify the forces that allow subjects to go beyond the acquisition of knowledge, considering how different capacities are used to deal with the individual and social day to day challenges, as well as social development and solidarity. |
id |
PUC_CAMP-4_2ffae51d6529d429b76ab03560363dcf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/5987 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporâneaThe aim of the present article is to discuss the importance of digital and information literacies in contemporaneity as they are considered essential processes in the learning society. In ‘liquid times’ when one observes the weakening of human bonds, it is imperative to promote the broadening of human education so that one can build critical, conscious, and direct positions toward the common good. Social and cultural practices that constitute the identities of individuals and some action strategies that enable more meaningful learning were analyzed based on studies in cognitive science and neuroscience. Research shows that the media cause specific behaviors that impact learning and, for this reason, it is essential to identify the forces that allow subjects to go beyond the acquisition of knowledge, considering how different capacities are used to deal with the individual and social day to day challenges, as well as social development and solidarity.O presente artigo discute a importância dos letramentos digital e informacional na contemporaneidade, por serem considerados processos essenciais na sociedade da aprendizagem. Em tempos líquidos, nos quais se observa o enfraquecimento dos vínculos humanos, é necessário promover a ampla formação dos sujeitos para que possam construir posicionamentos críticos, conscientes e direcionados ao bem comum. Foram analisadas práticas sociais e culturais que constituem as identidades dos indivíduos, além de algumas estratégias de ação que possibilitam aprendizagens mais significativas, com base em estudos das ciências cognitivas e das neurociências. Pesquisas mostram que os meios provocam comportamentos específicos que impactam as aprendizagens, por isso é fundamental identificar as forças que permitem aos sujeitos ir além da aquisição dos conhecimentos, tendo em vista o uso de diferentes capacidades diante dos desafios cotidianos individuais e sociais, bem como o desenvolvimento da solidariedade.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2017-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5987Transinformação; Vol. 29 No. 2 (2017)Transinformação; Vol. 29 Núm. 2 (2017)Transinformação; v. 29 n. 2 (2017)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5987/3716Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMichelan de AZEVEDO, Isabel Cristina Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine 2024-04-02T11:39:08Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/5987Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-02T11:39:08Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea |
title |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea |
spellingShingle |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea Michelan de AZEVEDO, Isabel Cristina |
title_short |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea |
title_full |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea |
title_fullStr |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea |
title_full_unstemmed |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea |
title_sort |
Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea |
author |
Michelan de AZEVEDO, Isabel Cristina |
author_facet |
Michelan de AZEVEDO, Isabel Cristina Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Michelan de AZEVEDO, Isabel Cristina Gonçalves Dias GASQUE, Kelley Cristine |
description |
The aim of the present article is to discuss the importance of digital and information literacies in contemporaneity as they are considered essential processes in the learning society. In ‘liquid times’ when one observes the weakening of human bonds, it is imperative to promote the broadening of human education so that one can build critical, conscious, and direct positions toward the common good. Social and cultural practices that constitute the identities of individuals and some action strategies that enable more meaningful learning were analyzed based on studies in cognitive science and neuroscience. Research shows that the media cause specific behaviors that impact learning and, for this reason, it is essential to identify the forces that allow subjects to go beyond the acquisition of knowledge, considering how different capacities are used to deal with the individual and social day to day challenges, as well as social development and solidarity. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article Artículo revisado por pares Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5987 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5987 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5987/3716 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 29 No. 2 (2017) Transinformação; Vol. 29 Núm. 2 (2017) Transinformação; v. 29 n. 2 (2017) 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799125984563167232 |