Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969 |
Resumo: | This article reports the results of a multivariate analysis application and teaching clusters on the decision-making in the Production Engineering course at a Higher Education Institution. For this purpose, firstly, a conceptual review was carried out on the importance of teacher selection and their allocation in different teaching activities, such as examining boards, orientations and lectures. Subsequently, the objective of the present study was to apply clustering tools, which are widely used in manufacturing environments, in an educational context, presenting a method of clustering for teachers by research topics, as well as the practical results of the application of this method in a course of Production Engineering. Finally, some evaluations and considerations are presented in order to contribute to the management of higher education courses, as well as to stimulate and broaden the conceptual basis for applying this approach in educational institutions. |
id |
PUC_CAMP-4_79dc5ac320584627609a786d21b9edd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/5969 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superiorThis article reports the results of a multivariate analysis application and teaching clusters on the decision-making in the Production Engineering course at a Higher Education Institution. For this purpose, firstly, a conceptual review was carried out on the importance of teacher selection and their allocation in different teaching activities, such as examining boards, orientations and lectures. Subsequently, the objective of the present study was to apply clustering tools, which are widely used in manufacturing environments, in an educational context, presenting a method of clustering for teachers by research topics, as well as the practical results of the application of this method in a course of Production Engineering. Finally, some evaluations and considerations are presented in order to contribute to the management of higher education courses, as well as to stimulate and broaden the conceptual basis for applying this approach in educational institutions.Este artigo apresenta o resultado da utilização de uma abordagem de análise multivariada e clusterização de docentes para tomada de decisões no curso de Engenharia de Produção em uma Instituição de Ensino Superior. Para isso, primeiramente, é realizada uma revisão conceitual sobre a importância da seleção e alocação de docentes nas diversas atividades de ensino, tais como bancas, orientações e atuação em sala de aula. Posteriormente, o presente estudo propõe um novo contexto de aplicação de ferramentas de clusterização, amplamente utilizadas em ambientes de manufatura, no contexto educacional, apresentando um método para clusterização dos docentes por temas de pesquisa, além do resultado prático da aplicação desse método em um curso de Engenharia de Produção. Por fim, são expostas algumas avaliações e considerações no intuito de contribuir com a gestão de cursos de nível superior, bem como de impulsionar e ampliar a base conceitual para aplicação dessa abordagem junto às instituições de ensino.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2018-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969Transinformação; Vol. 30 No. 3 (2018)Transinformação; Vol. 30 Núm. 3 (2018)Transinformação; v. 30 n. 3 (2018)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969/3698Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrandão Mansilha, Ricardo Sellitto, Miguel AfonsoLacerda, Daniel Pacheco Serrano, Rosiane 2024-04-02T11:41:01Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/5969Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-02T11:41:01Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior |
title |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior |
spellingShingle |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior Brandão Mansilha, Ricardo |
title_short |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior |
title_full |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior |
title_fullStr |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior |
title_full_unstemmed |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior |
title_sort |
Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior |
author |
Brandão Mansilha, Ricardo |
author_facet |
Brandão Mansilha, Ricardo Sellitto, Miguel Afonso Lacerda, Daniel Pacheco Serrano, Rosiane |
author_role |
author |
author2 |
Sellitto, Miguel Afonso Lacerda, Daniel Pacheco Serrano, Rosiane |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandão Mansilha, Ricardo Sellitto, Miguel Afonso Lacerda, Daniel Pacheco Serrano, Rosiane |
description |
This article reports the results of a multivariate analysis application and teaching clusters on the decision-making in the Production Engineering course at a Higher Education Institution. For this purpose, firstly, a conceptual review was carried out on the importance of teacher selection and their allocation in different teaching activities, such as examining boards, orientations and lectures. Subsequently, the objective of the present study was to apply clustering tools, which are widely used in manufacturing environments, in an educational context, presenting a method of clustering for teachers by research topics, as well as the practical results of the application of this method in a course of Production Engineering. Finally, some evaluations and considerations are presented in order to contribute to the management of higher education courses, as well as to stimulate and broaden the conceptual basis for applying this approach in educational institutions. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article Artículo revisado por pares Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969/3698 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 30 No. 3 (2018) Transinformação; Vol. 30 Núm. 3 (2018) Transinformação; v. 30 n. 3 (2018) 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799125984525418496 |