Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão Mansilha, Ricardo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Sellitto, Miguel Afonso, Lacerda, Daniel Pacheco, Serrano, Rosiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969
Resumo: This article reports the results of a multivariate analysis application and teaching clusters on the decision-making in the Production Engineering course at a Higher Education Institution. For this purpose, firstly, a conceptual review was carried out on the importance of teacher selection and their allocation in different teaching activities, such as examining boards, orientations and lectures. Subsequently, the objective of the present study was to apply clustering tools, which are widely used in manufacturing environments, in an educational context, presenting a method of clustering for teachers by research topics, as well as the practical results of the application of this method in a course of Production Engineering. Finally, some evaluations and considerations are presented in order to contribute to the management of higher education courses, as well as to stimulate and broaden the conceptual basis for applying this approach in educational institutions.
id PUC_CAMP-4_79dc5ac320584627609a786d21b9edd5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/5969
network_acronym_str PUC_CAMP-4
network_name_str Transinformação (Online)
repository_id_str
spelling Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superiorThis article reports the results of a multivariate analysis application and teaching clusters on the decision-making in the Production Engineering course at a Higher Education Institution. For this purpose, firstly, a conceptual review was carried out on the importance of teacher selection and their allocation in different teaching activities, such as examining boards, orientations and lectures. Subsequently, the objective of the present study was to apply clustering tools, which are widely used in manufacturing environments, in an educational context, presenting a method of clustering for teachers by research topics, as well as the practical results of the application of this method in a course of Production Engineering. Finally, some evaluations and considerations are presented in order to contribute to the management of higher education courses, as well as to stimulate and broaden the conceptual basis for applying this approach in educational institutions.Este artigo apresenta o resultado da utilização de uma abordagem de análise multivariada e clusterização de docentes para tomada de decisões no curso de Engenharia de Produção em uma Instituição de Ensino Superior. Para isso, primeiramente, é realizada uma revisão conceitual sobre a importância da seleção e alocação de docentes nas diversas atividades de ensino, tais como bancas, orientações e atuação em sala de aula. Posteriormente, o presente estudo propõe um novo contexto de aplicação de ferramentas de clusterização, amplamente utilizadas em ambientes de manufatura, no contexto educacional, apresentando um método para clusterização dos docentes por temas de pesquisa, além do resultado prático da aplicação desse método em um curso de Engenharia de Produção. Por fim, são expostas algumas avaliações e considerações no intuito de contribuir com a gestão de cursos de nível superior, bem como de impulsionar e ampliar a base conceitual para aplicação dessa abordagem junto às instituições de ensino.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2018-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969Transinformação; Vol. 30 No. 3 (2018)Transinformação; Vol. 30 Núm. 3 (2018)Transinformação; v. 30 n. 3 (2018)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969/3698Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrandão Mansilha, Ricardo Sellitto, Miguel AfonsoLacerda, Daniel Pacheco Serrano, Rosiane 2024-04-02T11:41:01Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/5969Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-02T11:41:01Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
title Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
spellingShingle Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
Brandão Mansilha, Ricardo
title_short Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
title_full Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
title_fullStr Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
title_full_unstemmed Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
title_sort Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior
author Brandão Mansilha, Ricardo
author_facet Brandão Mansilha, Ricardo
Sellitto, Miguel Afonso
Lacerda, Daniel Pacheco
Serrano, Rosiane
author_role author
author2 Sellitto, Miguel Afonso
Lacerda, Daniel Pacheco
Serrano, Rosiane
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão Mansilha, Ricardo
Sellitto, Miguel Afonso
Lacerda, Daniel Pacheco
Serrano, Rosiane
description This article reports the results of a multivariate analysis application and teaching clusters on the decision-making in the Production Engineering course at a Higher Education Institution. For this purpose, firstly, a conceptual review was carried out on the importance of teacher selection and their allocation in different teaching activities, such as examining boards, orientations and lectures. Subsequently, the objective of the present study was to apply clustering tools, which are widely used in manufacturing environments, in an educational context, presenting a method of clustering for teachers by research topics, as well as the practical results of the application of this method in a course of Production Engineering. Finally, some evaluations and considerations are presented in order to contribute to the management of higher education courses, as well as to stimulate and broaden the conceptual basis for applying this approach in educational institutions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
Artículo revisado por pares
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/5969/3698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Transinformação; Vol. 30 No. 3 (2018)
Transinformação; Vol. 30 Núm. 3 (2018)
Transinformação; v. 30 n. 3 (2018)
2318-0889
0103-3786
reponame:Transinformação (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Transinformação (Online)
collection Transinformação (Online)
repository.name.fl_str_mv Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799125984525418496