Constitution of a science and its institutionalization: notes for a discussion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues Bazi, Rogério Eduardo
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Araújo da Silveira, Murilo Artur
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6275
Resumo: This paper discusses the distinctions and relations between the constitution of a scientific discipline and its institutionalization. Besides presenting the main components of a science, according to the organization of science proposed by Bunge (1980), we also discuss the main elements that distinguish the institutional perspectives of science: the social and the cognitive perspective, based on the contributions of Whitley (1974; 1980). The conclusion includes a table of references on the discussed topics, related to the constitution and the institutionalization of a science.
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spelling Constitution of a science and its institutionalization: notes for a discussionConstituição e institucionalização da ciência: apontamentos para uma discussãoconstitution of a sciencecognitive institutionalization of sciencesocial institutionalization of scienceconstituição da ciênciainstitucionalização cognitiva da ciênciainstitucionalização social da ciênciaThis paper discusses the distinctions and relations between the constitution of a scientific discipline and its institutionalization. Besides presenting the main components of a science, according to the organization of science proposed by Bunge (1980), we also discuss the main elements that distinguish the institutional perspectives of science: the social and the cognitive perspective, based on the contributions of Whitley (1974; 1980). The conclusion includes a table of references on the discussed topics, related to the constitution and the institutionalization of a science.Discute as distinções e relações entre a constituição e a institucionalização de uma disciplina científica. Apresenta os principais componentes de uma ciência, a partir da organização desta, proposta por Bunge (1980). Apresenta os principais elementos que particularizam as perspectivas institucionais da ciência, a cognitiva e a social, baseadas nas contribuições de Whitley (1974; 1980). Ao final, traz um quadro de referências relacionados aos tópicos discutidos quanto à constituição e à institucionalização da ciência.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2007-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6275Transinformação; Vol. 19 No. 2 (2007)Transinformação; Vol. 19 Núm. 2 (2007)Transinformação; v. 19 n. 2 (2007)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6275/3972Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues Bazi, Rogério Eduardo Araújo da Silveira, Murilo Artur 2024-04-01T12:19:50Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6275Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-01T12:19:50Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
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