The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Guará |
Texto Completo: | http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6254 |
Resumo: | This paper aims to highlight the capital relations that permeate the story the Great Gatsby, Francis Scott Fitzgerald, considered here as the hipotexto, founding text on design of Gerard Genette (2010) and your the most recent film adaptation, hypertext (GENETTE, 2010, p. 12) that works as transposition and/or updating the previous text made by the Australian Director Baz Luhrmann in 2013. In this sense, from the theoretical formulations proposed by Pierre Bourdieu (1996) about the art as social, historical and cultural phenomenon, the product of a structured and stratified society, we use the concepts of capital and symbolic power to highlight the logic financier that articulates the personal relationships and emotional in the narrative of Fitzgerald, above all, from a reading of their analytical structural elements. In this analysis, we focused on conflict cells established between the characters, the Narrator, the spaces and the temporal dynamics established in hipotexto interaction written with filmic hypertext.O Grande Gatsby: Amores e o Acúmulo de Capitais Financeiros e Simbólicos O presente trabalho se propõe a evidenciar as relações capitais que permeiam a narrativa O Grande Gatsby, de Francis Scott Fitzgerald, considerada aqui como o hipotexto, texto fundante na concepção de Gerard Genette (2010) e sua adaptação cinematográfica mais recente, hipertexto (GENETTE, 2010, p.12) que funciona como transposição e/ou atualização do texto anterior realizada pelo diretor australiano Baz Luhrmann em 2013. Nesse sentido, a partir das formulações teóricas propostas por Pierre Bourdieu (1996) acerca da arte como fenômeno social, histórico e cultural, produto de uma sociedade estruturada e estratificada, utilizamos as noções de capital e poder simbólico para evidenciar a lógica financista que articula as relações pessoais e afetivas na narrativa de Fitzgerald, sobretudo, a partir de uma leitura analítica de seus elementos estruturais. Nessa análise, enfocamos as células de conflito estabelecido entre as personagens, o discurso do narrador, os espaços e a dinâmica temporal que se estabelece na interação do hipotexto escrito com o hipertexto fílmico. |
id |
PUC_GO-6_19634657367af1d741ca4b2f9c2678ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6254 |
network_acronym_str |
PUC_GO-6 |
network_name_str |
Guará |
repository_id_str |
|
spelling |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and SymbolicLetras e ArtesNarrative; Hypertext; Cinema; Literature; Narrativa. Hipertexto. Cinema. Literatura.CRÍTICA CONTEMPORÂNEAThis paper aims to highlight the capital relations that permeate the story the Great Gatsby, Francis Scott Fitzgerald, considered here as the hipotexto, founding text on design of Gerard Genette (2010) and your the most recent film adaptation, hypertext (GENETTE, 2010, p. 12) that works as transposition and/or updating the previous text made by the Australian Director Baz Luhrmann in 2013. In this sense, from the theoretical formulations proposed by Pierre Bourdieu (1996) about the art as social, historical and cultural phenomenon, the product of a structured and stratified society, we use the concepts of capital and symbolic power to highlight the logic financier that articulates the personal relationships and emotional in the narrative of Fitzgerald, above all, from a reading of their analytical structural elements. In this analysis, we focused on conflict cells established between the characters, the Narrator, the spaces and the temporal dynamics established in hipotexto interaction written with filmic hypertext.O Grande Gatsby: Amores e o Acúmulo de Capitais Financeiros e Simbólicos O presente trabalho se propõe a evidenciar as relações capitais que permeiam a narrativa O Grande Gatsby, de Francis Scott Fitzgerald, considerada aqui como o hipotexto, texto fundante na concepção de Gerard Genette (2010) e sua adaptação cinematográfica mais recente, hipertexto (GENETTE, 2010, p.12) que funciona como transposição e/ou atualização do texto anterior realizada pelo diretor australiano Baz Luhrmann em 2013. Nesse sentido, a partir das formulações teóricas propostas por Pierre Bourdieu (1996) acerca da arte como fenômeno social, histórico e cultural, produto de uma sociedade estruturada e estratificada, utilizamos as noções de capital e poder simbólico para evidenciar a lógica financista que articula as relações pessoais e afetivas na narrativa de Fitzgerald, sobretudo, a partir de uma leitura analítica de seus elementos estruturais. Nessa análise, enfocamos as células de conflito estabelecido entre as personagens, o discurso do narrador, os espaços e a dinâmica temporal que se estabelece na interação do hipotexto escrito com o hipertexto fílmico.Editora da PUC GoiásCAPES/ FAPEGVedoin, GilsonSilvestre, Ingra Cristinado Carmo, Victor Vinícius2017-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/625410.18224/gua.v7i1.6254Revista Guará - Revista de Linguagem e Literatura; v. 7, n. 1 (2017): Transfigurações Artísticas e Culturais I; 21 págs.2237-495710.18224/gua.v7i1reponame:Guaráinstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6254/3543Direitos autorais 2018 GILSON Vedoinhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-05-17T19:26:09ZRevista |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic |
title |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic |
spellingShingle |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic Vedoin, Gilson Letras e Artes Narrative; Hypertext; Cinema; Literature; Narrativa. Hipertexto. Cinema. Literatura. CRÍTICA CONTEMPORÂNEA |
title_short |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic |
title_full |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic |
title_fullStr |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic |
title_full_unstemmed |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic |
title_sort |
The Great Gatsby: Love and the Accumulation of Financial Capital and Symbolic |
author |
Vedoin, Gilson |
author_facet |
Vedoin, Gilson Silvestre, Ingra Cristina do Carmo, Victor Vinícius |
author_role |
author |
author2 |
Silvestre, Ingra Cristina do Carmo, Victor Vinícius |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES/ FAPEG |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vedoin, Gilson Silvestre, Ingra Cristina do Carmo, Victor Vinícius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letras e Artes Narrative; Hypertext; Cinema; Literature; Narrativa. Hipertexto. Cinema. Literatura. CRÍTICA CONTEMPORÂNEA |
topic |
Letras e Artes Narrative; Hypertext; Cinema; Literature; Narrativa. Hipertexto. Cinema. Literatura. CRÍTICA CONTEMPORÂNEA |
description |
This paper aims to highlight the capital relations that permeate the story the Great Gatsby, Francis Scott Fitzgerald, considered here as the hipotexto, founding text on design of Gerard Genette (2010) and your the most recent film adaptation, hypertext (GENETTE, 2010, p. 12) that works as transposition and/or updating the previous text made by the Australian Director Baz Luhrmann in 2013. In this sense, from the theoretical formulations proposed by Pierre Bourdieu (1996) about the art as social, historical and cultural phenomenon, the product of a structured and stratified society, we use the concepts of capital and symbolic power to highlight the logic financier that articulates the personal relationships and emotional in the narrative of Fitzgerald, above all, from a reading of their analytical structural elements. In this analysis, we focused on conflict cells established between the characters, the Narrator, the spaces and the temporal dynamics established in hipotexto interaction written with filmic hypertext.O Grande Gatsby: Amores e o Acúmulo de Capitais Financeiros e Simbólicos O presente trabalho se propõe a evidenciar as relações capitais que permeiam a narrativa O Grande Gatsby, de Francis Scott Fitzgerald, considerada aqui como o hipotexto, texto fundante na concepção de Gerard Genette (2010) e sua adaptação cinematográfica mais recente, hipertexto (GENETTE, 2010, p.12) que funciona como transposição e/ou atualização do texto anterior realizada pelo diretor australiano Baz Luhrmann em 2013. Nesse sentido, a partir das formulações teóricas propostas por Pierre Bourdieu (1996) acerca da arte como fenômeno social, histórico e cultural, produto de uma sociedade estruturada e estratificada, utilizamos as noções de capital e poder simbólico para evidenciar a lógica financista que articula as relações pessoais e afetivas na narrativa de Fitzgerald, sobretudo, a partir de uma leitura analítica de seus elementos estruturais. Nessa análise, enfocamos as células de conflito estabelecido entre as personagens, o discurso do narrador, os espaços e a dinâmica temporal que se estabelece na interação do hipotexto escrito com o hipertexto fílmico. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6254 10.18224/gua.v7i1.6254 |
url |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6254 |
identifier_str_mv |
10.18224/gua.v7i1.6254 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/guara/article/view/6254/3543 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 GILSON Vedoin http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 GILSON Vedoin http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUC Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUC Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Guará - Revista de Linguagem e Literatura; v. 7, n. 1 (2017): Transfigurações Artísticas e Culturais I; 21 págs. 2237-4957 10.18224/gua.v7i1 reponame:Guará instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) instacron:PUC_GO |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
instacron_str |
PUC_GO |
institution |
PUC_GO |
reponame_str |
Guará |
collection |
Guará |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798319618595487744 |