A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Economia & Gestão |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/article/view/26325 |
Resumo: | This article deals with the influence of strategic positioning on the governance structure in transactions between packaging suppliers and meat product processors, in the poultry Agroindustrial System (AGS). It aims to understand how the search for efficiency in the transaction with the packaging supplier segment is influenced by the strategic positioning of the processor segment, in the broiler chicken AGS. The main theories used are: TCE and Competitive Strategy. In parallel, aspects of the competitive strategic positioning theory are used. Methodologically the study has a qualitative nature, interviews are conducted with semi-structured scripts, where a content analysis is made with categories previously conceived by the theory. The main results are as follows: When the competitive strategy of the processor is oriented towards differentiation, the studied transaction requires the hybrid structure, closer to the hierarchy, to remain efficient. Likewise, when the competitive strategy is oriented towards costs or focus, this influence should direct the governance structure towards the hybrid form that tends to the market. |
id |
PUC_MG-1_1d176a8d8d74a422f849602c70f0089c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26325 |
network_acronym_str |
PUC_MG-1 |
network_name_str |
Revista Economia & Gestão |
repository_id_str |
|
spelling |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE Governance structureNew Institutional EconomicsStrategic positioningEstrutura de governançaNova Economia InstitucionalPosicionamento estratégicoThis article deals with the influence of strategic positioning on the governance structure in transactions between packaging suppliers and meat product processors, in the poultry Agroindustrial System (AGS). It aims to understand how the search for efficiency in the transaction with the packaging supplier segment is influenced by the strategic positioning of the processor segment, in the broiler chicken AGS. The main theories used are: TCE and Competitive Strategy. In parallel, aspects of the competitive strategic positioning theory are used. Methodologically the study has a qualitative nature, interviews are conducted with semi-structured scripts, where a content analysis is made with categories previously conceived by the theory. The main results are as follows: When the competitive strategy of the processor is oriented towards differentiation, the studied transaction requires the hybrid structure, closer to the hierarchy, to remain efficient. Likewise, when the competitive strategy is oriented towards costs or focus, this influence should direct the governance structure towards the hybrid form that tends to the market.Este artigo trata da influência do posicionamento estratégico na estrutura de governança nas transações entre fornecedores de embalagens e processadores de produtos cárneos, no Sistema Agroindustrial (SAG) de aves. Tem o objetivo de compreender como a busca de eficiência na transação com o segmento fornecedor de embalagem é influenciado pelo posicionamento estratégico do segmento processador, no SAG de frango de corte. As principais teorias utilizadas são: ECT e Estratégia Competitiva. Paralelamente são utilizados aspectos da teoria de posicionamento estratégico competitivo. Metodologicamente o estudo tem natureza qualitativa, são realizadas entrevistas com roteiros semiestruturados, onde se faz uma análise de conteúdo com categorias concebidas previamente pela teoria. Os principais resultados são os seguintes: Quando a estratégia competitiva do processador é orientada para a diferenciação a transação estudada exige a estrutura híbrida, mais próximo da hierarquia, para se manter eficiente. Da mesma forma, quando a estratégia competitiva é orientada para custos ou enfoque, essa influência deve direcionar a estrutura de governança para a forma híbrida que tende ao mercado.Editora PUC Minas2021-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/article/view/2632510.5752/P.1984-6606.2021v21n59p46-63Revista Economia & Gestão; v. 21 n. 59 (2021): E&G - MAIO/AGO; 46-631984-66061678-8982reponame:Revista Economia & Gestãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/article/view/26325/18806Copyright (c) 2021 Revista Economia & Gestãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBraz, Daniel Teixeira dos SantosSouza, José Paulo deMartino, Gaetano2022-02-08T11:04:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26325Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/ONGhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/oai||economiaegestao@pucminas.br|| marcrez@hotmail.com|| marcrez@hotmail.com1984-66061984-6606opendoar:2022-02-08T11:04:54Revista Economia & Gestão - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE |
title |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE |
spellingShingle |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE Braz, Daniel Teixeira dos Santos Governance structure New Institutional Economics Strategic positioning Estrutura de governança Nova Economia Institucional Posicionamento estratégico |
title_short |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE |
title_full |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE |
title_fullStr |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE |
title_full_unstemmed |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE |
title_sort |
A INFLUÊNCIA DA ESTRATÉGIA COMPETITIVA DE POSICIONAMENTO DO PRODUTO NA ESTRUTURA DE GOVERNANÇA DA COMPRA DE EMBALAGENS DO SAG DO FRANGO DE CORTE |
author |
Braz, Daniel Teixeira dos Santos |
author_facet |
Braz, Daniel Teixeira dos Santos Souza, José Paulo de Martino, Gaetano |
author_role |
author |
author2 |
Souza, José Paulo de Martino, Gaetano |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braz, Daniel Teixeira dos Santos Souza, José Paulo de Martino, Gaetano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Governance structure New Institutional Economics Strategic positioning Estrutura de governança Nova Economia Institucional Posicionamento estratégico |
topic |
Governance structure New Institutional Economics Strategic positioning Estrutura de governança Nova Economia Institucional Posicionamento estratégico |
description |
This article deals with the influence of strategic positioning on the governance structure in transactions between packaging suppliers and meat product processors, in the poultry Agroindustrial System (AGS). It aims to understand how the search for efficiency in the transaction with the packaging supplier segment is influenced by the strategic positioning of the processor segment, in the broiler chicken AGS. The main theories used are: TCE and Competitive Strategy. In parallel, aspects of the competitive strategic positioning theory are used. Methodologically the study has a qualitative nature, interviews are conducted with semi-structured scripts, where a content analysis is made with categories previously conceived by the theory. The main results are as follows: When the competitive strategy of the processor is oriented towards differentiation, the studied transaction requires the hybrid structure, closer to the hierarchy, to remain efficient. Likewise, when the competitive strategy is oriented towards costs or focus, this influence should direct the governance structure towards the hybrid form that tends to the market. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/article/view/26325 10.5752/P.1984-6606.2021v21n59p46-63 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/article/view/26325 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1984-6606.2021v21n59p46-63 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/economiaegestao/article/view/26325/18806 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Economia & Gestão info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Economia & Gestão |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Economia & Gestão; v. 21 n. 59 (2021): E&G - MAIO/AGO; 46-63 1984-6606 1678-8982 reponame:Revista Economia & Gestão instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Revista Economia & Gestão |
collection |
Revista Economia & Gestão |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Economia & Gestão - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
||economiaegestao@pucminas.br|| marcrez@hotmail.com|| marcrez@hotmail.com |
_version_ |
1799124680711340032 |