A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/25143 |
Resumo: | This article develops an in-depth analysis of the feature film Volver, by the Spanish filmmaker Pedro Almodóvar, focusing on aspects that portray the situation of women as Other and their objectification. For this, concepts present in the work The Second Sex, by the existentialist philosopher Simone de Beauvoir, will be mobilized, and will serve as a support for making a diagnosis of the oppressive myths that imprisoned women in their immanence. In this sense, specific characters and scenes will be identified and examined throughout the plot, especially the introductory part of the film, when women still present themselves as mere imagery for the action of men. As a tool for interlocution, in this interlinking between philosophy and cinema, we will use the notion of concept-image by the Argentine philosopher Julio Cabrera who defends that, by provoking the affective dimension (pathos) of the viewer, cinema awakens their cognition (logos), problematizing issues and calling the viewer to reflect on topics that, in the case in question, involve the female condition and his affirmation as a Subject, a theme dear to Beauvoir. KEYWORDS: Beauvoir. Almodóvar. Existentialism. Immanence. Female objectification. |
id |
PUC_MG-2_24d0669a6af8aecec9aaf58f71867e8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25143 |
network_acronym_str |
PUC_MG-2 |
network_name_str |
Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMABeauvoir. Almodóvar. Existencialismo. Imanência. Objetificação feminina.This article develops an in-depth analysis of the feature film Volver, by the Spanish filmmaker Pedro Almodóvar, focusing on aspects that portray the situation of women as Other and their objectification. For this, concepts present in the work The Second Sex, by the existentialist philosopher Simone de Beauvoir, will be mobilized, and will serve as a support for making a diagnosis of the oppressive myths that imprisoned women in their immanence. In this sense, specific characters and scenes will be identified and examined throughout the plot, especially the introductory part of the film, when women still present themselves as mere imagery for the action of men. As a tool for interlocution, in this interlinking between philosophy and cinema, we will use the notion of concept-image by the Argentine philosopher Julio Cabrera who defends that, by provoking the affective dimension (pathos) of the viewer, cinema awakens their cognition (logos), problematizing issues and calling the viewer to reflect on topics that, in the case in question, involve the female condition and his affirmation as a Subject, a theme dear to Beauvoir. KEYWORDS: Beauvoir. Almodóvar. Existentialism. Immanence. Female objectification.Este artigo desenvolve uma análise detida do longa-metragem Volver, do cineasta espanhol Pedro Almodóvar, focando em aspectos que retratam a situação da mulher como Outro e sua objetificação. Para isso, serão mobilizados conceitos presentes na obra O Segundo Sexo, da filósofa existencialista Simone de Beauvoir, os quais servirão de suporte para que se possa realizar um diagnóstico dos mitos opressores que encarceram a mulher em sua imanência. Neste sentido, serão identificadas e examinadas personagens e cenas pontuais, ao longo da trama, em especial da parte introdutória do filme, quando as mulheres ainda se apresentam como mera condição imagética para a ação dos homens. Como instrumento de interlocução, nessa interface entre filosofia e cinema, será utilizada a noção de conceito-imagem, do filósofo argentino Julio Cabrera, o qual defende que, ao provocar a dimensão afetiva (pathos) do espectador, o cinema desperta sua cognição (logos), problematizando questões e chamando o espectador à reflexão sobre assuntos que, no caso em tela, envolvem a condição feminina e sua afirmação como Sujeito, tema caro a Beauvoir. PALAVRAS-CHAVE: Beauvoir. Almodóvar. Existencialismo. Imanência. Objetificação feminina.Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Belo Horizonte2021-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/2514310.5752/P.2177-6342.2021v12n23p186-205Sapere Aude; v. 12 n. 23 (2021): FILOSOFIA E SAÚDE; 186-205Sapere Aude - Journal of Philosophy; Vol 12 No 23 (2021): FILOSOFIA E SAÚDE; 186-2052177-63422176-2708reponame:Sapere Aude (Belo Horizonte. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MGporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/25143/18423Copyright (c) 2021 Sapere Audeinfo:eu-repo/semantics/openAccessPedrosa, Tom Menezes Vieira, Sue Ellen2022-02-11T14:04:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25143Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAudePRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/oairevisapereaude@gmail.com || sergio10@pucminas.br2177-63422176-2708opendoar:2022-02-11T14:04:31Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA |
title |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA |
spellingShingle |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA Pedrosa, Tom Menezes Beauvoir. Almodóvar. Existencialismo. Imanência. Objetificação feminina. |
title_short |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA |
title_full |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA |
title_fullStr |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA |
title_full_unstemmed |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA |
title_sort |
A CRÍTICA À OBJETIFICAÇÃO FEMININA EM VOLVER: UM DIÁLOGO ENTRE FILOSOFIA E CINEMA |
author |
Pedrosa, Tom Menezes |
author_facet |
Pedrosa, Tom Menezes Vieira, Sue Ellen |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Sue Ellen |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedrosa, Tom Menezes Vieira, Sue Ellen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Beauvoir. Almodóvar. Existencialismo. Imanência. Objetificação feminina. |
topic |
Beauvoir. Almodóvar. Existencialismo. Imanência. Objetificação feminina. |
description |
This article develops an in-depth analysis of the feature film Volver, by the Spanish filmmaker Pedro Almodóvar, focusing on aspects that portray the situation of women as Other and their objectification. For this, concepts present in the work The Second Sex, by the existentialist philosopher Simone de Beauvoir, will be mobilized, and will serve as a support for making a diagnosis of the oppressive myths that imprisoned women in their immanence. In this sense, specific characters and scenes will be identified and examined throughout the plot, especially the introductory part of the film, when women still present themselves as mere imagery for the action of men. As a tool for interlocution, in this interlinking between philosophy and cinema, we will use the notion of concept-image by the Argentine philosopher Julio Cabrera who defends that, by provoking the affective dimension (pathos) of the viewer, cinema awakens their cognition (logos), problematizing issues and calling the viewer to reflect on topics that, in the case in question, involve the female condition and his affirmation as a Subject, a theme dear to Beauvoir. KEYWORDS: Beauvoir. Almodóvar. Existentialism. Immanence. Female objectification. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/25143 10.5752/P.2177-6342.2021v12n23p186-205 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/25143 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2177-6342.2021v12n23p186-205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/25143/18423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sapere Aude info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sapere Aude |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Belo Horizonte |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - Belo Horizonte |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sapere Aude; v. 12 n. 23 (2021): FILOSOFIA E SAÚDE; 186-205 Sapere Aude - Journal of Philosophy; Vol 12 No 23 (2021): FILOSOFIA E SAÚDE; 186-205 2177-6342 2176-2708 reponame:Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MG |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MG |
institution |
PUC_MG |
reponame_str |
Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Sapere Aude (Belo Horizonte. Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisapereaude@gmail.com || sergio10@pucminas.br |
_version_ |
1798042345855254528 |