GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia em Revista (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321 |
Resumo: | This study investigated the influences of participation in leisure groups on the development of underprivileged teenagers. Its theoretical basis is the bioecological theory of human development, focusing on proximal processes established within the group, also in relation with family and friends. Twenty-one teenagers took part in the survey, 12 female and 9 male, aged between 15 and 19 years old, which are high school students of a public school. The data were collected via interviews and organized into categories, according to the PPCT model. The major results show that the interactions established by the teenagers within the groups promote positive changes in their personal characteristics and enhance their perceptions regarding to an improvement in their interactions with family and friends. In conclusion, the group has been a positive element in the lives of these teenagers and a favorable resource for their development. |
id |
PUC_MG-3_e38ff90b84e1be9bcad3164c56345dcf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14321 |
network_acronym_str |
PUC_MG-3 |
network_name_str |
Psicologia em Revista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTOYouthLeisure groupsBioecological theoryDevelopmentUnderprivileged classesJuventudGrupos de ocioTeoría bioecológicaDesarrolloClase popularjuventudegrupos de lazerteoria bioecológicadesenvolvimentoclasse popular.This study investigated the influences of participation in leisure groups on the development of underprivileged teenagers. Its theoretical basis is the bioecological theory of human development, focusing on proximal processes established within the group, also in relation with family and friends. Twenty-one teenagers took part in the survey, 12 female and 9 male, aged between 15 and 19 years old, which are high school students of a public school. The data were collected via interviews and organized into categories, according to the PPCT model. The major results show that the interactions established by the teenagers within the groups promote positive changes in their personal characteristics and enhance their perceptions regarding to an improvement in their interactions with family and friends. In conclusion, the group has been a positive element in the lives of these teenagers and a favorable resource for their development.Este estudio investigó las influencias de la participación en grupos de ocio en el desarrollo de jóvenes de clases populares. Se utilizó como contribución teórica la teoría bioecológica del desarrollo humano con foco en los procesos proximales establecidos dentro del grupo y con relación a la familia y amigos. Participaron de la investigación 21 jóvenes, siendo 12 niñas y 9 niños, con edades entre 15 y 19 años, estudiantes de la educación secundaria en una escuela de la red pública. Los datos fueron recolectados por medio de encuestas y organizados en categorías, basadas en el modelo PPCT. Como resultados principales, se nota que las interacciones establecidas por los jóvenes dentro de los grupos promueven cambios positivos en sus características personales y refuerzan sus relaciones en los contextos familia y amigos. Se concluye que el grupo se ha constituido como elemento positivo en la vida de esos jóvenes y como recurso favorecedor de su desarrollo.Este estudo investigou as influências da participação em grupos de lazer no desenvolvimento de jovens de classes populares. Utilizou como aporte teórico a teoria bioecológica do desenvolvimento humano, com foco nos processos proximais estabelecidos dentro do grupo e em relação à família e amigos. Participaram da pesquisa 21 jovens, sendo 12 meninas e 9 meninos, com idades de 15 a 19 anos, estudantes de ensino médio em uma escola da rede pública. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e organizados em categorias, baseadas no modelo PPCT. Como resultados principais, nota-se que as interações estabelecidas pelos jovens dentro dos grupos promovem mudanças positivas em suas características pessoais e realçam suas percepções em relação a uma melhoria das interações nos contextos família e amigos. Conclui-se que o grupo tem se constituído como elemento positivo na vida desses jovens e como recurso favorecedor para seu desenvolvimento.Editora PUC Minas2021-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/1432110.5752/P.1678-9563.2020v26n2p680-698Psicologia em Revista; v. 26 n. 2 (2020): Psicologia em Revista; 680-6981678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321/18739Copyright (c) 2020 Manoela Pagotto Martins Nodari, Edinete Maria Rosahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNodari, Manoela Pagotto MartinsRosa, Edinete Maria2021-11-08T08:14:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14321Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-11-08T08:14:30Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO |
title |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO |
spellingShingle |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO Nodari, Manoela Pagotto Martins Youth Leisure groups Bioecological theory Development Underprivileged classes Juventud Grupos de ocio Teoría bioecológica Desarrollo Clase popular juventude grupos de lazer teoria bioecológica desenvolvimento classe popular. |
title_short |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO |
title_full |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO |
title_fullStr |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO |
title_full_unstemmed |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO |
title_sort |
GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO |
author |
Nodari, Manoela Pagotto Martins |
author_facet |
Nodari, Manoela Pagotto Martins Rosa, Edinete Maria |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Edinete Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nodari, Manoela Pagotto Martins Rosa, Edinete Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Youth Leisure groups Bioecological theory Development Underprivileged classes Juventud Grupos de ocio Teoría bioecológica Desarrollo Clase popular juventude grupos de lazer teoria bioecológica desenvolvimento classe popular. |
topic |
Youth Leisure groups Bioecological theory Development Underprivileged classes Juventud Grupos de ocio Teoría bioecológica Desarrollo Clase popular juventude grupos de lazer teoria bioecológica desenvolvimento classe popular. |
description |
This study investigated the influences of participation in leisure groups on the development of underprivileged teenagers. Its theoretical basis is the bioecological theory of human development, focusing on proximal processes established within the group, also in relation with family and friends. Twenty-one teenagers took part in the survey, 12 female and 9 male, aged between 15 and 19 years old, which are high school students of a public school. The data were collected via interviews and organized into categories, according to the PPCT model. The major results show that the interactions established by the teenagers within the groups promote positive changes in their personal characteristics and enhance their perceptions regarding to an improvement in their interactions with family and friends. In conclusion, the group has been a positive element in the lives of these teenagers and a favorable resource for their development. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321 10.5752/P.1678-9563.2020v26n2p680-698 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.1678-9563.2020v26n2p680-698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321/18739 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Manoela Pagotto Martins Nodari, Edinete Maria Rosa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Manoela Pagotto Martins Nodari, Edinete Maria Rosa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia em Revista; v. 26 n. 2 (2020): Psicologia em Revista; 680-698 1678-9563 1677-1168 reponame:Psicologia em Revista (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC MINAS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC MINAS |
institution |
PUC MINAS |
reponame_str |
Psicologia em Revista (Online) |
collection |
Psicologia em Revista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
psirevista@pucminas.br |
_version_ |
1797688273678630912 |