GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nodari, Manoela Pagotto Martins
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rosa, Edinete Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia em Revista (Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321
Resumo: This study investigated the influences of participation in leisure groups on the development of underprivileged teenagers. Its theoretical basis is the bioecological theory of human development, focusing on proximal processes established within the group, also in relation with family and friends. Twenty-one teenagers took part in the survey, 12 female and 9 male, aged between 15 and 19 years old, which are high school students of a public school. The data were collected via interviews and organized into categories, according to the PPCT model. The major results show that the interactions established by the teenagers within the groups promote positive changes in their personal characteristics and enhance their perceptions regarding to an improvement in their interactions with family and friends. In conclusion, the group has been a positive element in the lives of these teenagers and a favorable resource for their development.
id PUC_MG-3_e38ff90b84e1be9bcad3164c56345dcf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14321
network_acronym_str PUC_MG-3
network_name_str Psicologia em Revista (Online)
repository_id_str
spelling GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTOYouthLeisure groupsBioecological theoryDevelopmentUnderprivileged classesJuventudGrupos de ocioTeoría bioecológicaDesarrolloClase popularjuventudegrupos de lazerteoria bioecológicadesenvolvimentoclasse popular.This study investigated the influences of participation in leisure groups on the development of underprivileged teenagers. Its theoretical basis is the bioecological theory of human development, focusing on proximal processes established within the group, also in relation with family and friends. Twenty-one teenagers took part in the survey, 12 female and 9 male, aged between 15 and 19 years old, which are high school students of a public school. The data were collected via interviews and organized into categories, according to the PPCT model. The major results show that the interactions established by the teenagers within the groups promote positive changes in their personal characteristics and enhance their perceptions regarding to an improvement in their interactions with family and friends. In conclusion, the group has been a positive element in the lives of these teenagers and a favorable resource for their development.Este estudio investigó las influencias de la participación en grupos de ocio en el desarrollo de jóvenes de clases populares. Se utilizó como contribución teórica la teoría bioecológica del desarrollo humano con foco en los procesos proximales establecidos dentro del grupo y con relación a la familia y amigos. Participaron de la investigación 21 jóvenes, siendo 12 niñas y 9 niños, con edades entre 15 y 19 años, estudiantes de la educación secundaria en una escuela de la red pública. Los datos fueron recolectados por medio de encuestas y organizados en categorías, basadas en el modelo PPCT. Como resultados principales, se nota que las interacciones establecidas por los jóvenes dentro de los grupos promueven cambios positivos en sus características personales y refuerzan sus relaciones en los contextos familia y amigos. Se concluye que el grupo se ha constituido como elemento positivo en la vida de esos jóvenes y como recurso favorecedor de su desarrollo.Este estudo investigou as influências da participação em grupos de lazer no desenvolvimento de jovens de classes populares. Utilizou como aporte teórico a teoria bioecológica do desenvolvimento humano, com foco nos processos proximais estabelecidos dentro do grupo e em relação à família e amigos. Participaram da pesquisa 21 jovens, sendo 12 meninas e 9 meninos, com idades de 15 a 19 anos, estudantes de ensino médio em uma escola da rede pública. Os dados foram coletados por meio de entrevistas e organizados em categorias, baseadas no modelo PPCT. Como resultados principais, nota-se que as interações estabelecidas pelos jovens dentro dos grupos promovem mudanças positivas em suas características pessoais e realçam suas percepções em relação a uma melhoria das interações nos contextos família e amigos. Conclui-se que o grupo tem se constituído como elemento positivo na vida desses jovens e como recurso favorecedor para seu desenvolvimento.Editora PUC Minas2021-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/1432110.5752/P.1678-9563.2020v26n2p680-698Psicologia em Revista; v. 26 n. 2 (2020): Psicologia em Revista; 680-6981678-95631677-1168reponame:Psicologia em Revista (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC MINASporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321/18739Copyright (c) 2020 Manoela Pagotto Martins Nodari, Edinete Maria Rosahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNodari, Manoela Pagotto MartinsRosa, Edinete Maria2021-11-08T08:14:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14321Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevistaPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/oaipsirevista@pucminas.br1678-95631677-1168opendoar:2021-11-08T08:14:30Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
title GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
spellingShingle GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
Nodari, Manoela Pagotto Martins
Youth
Leisure groups
Bioecological theory
Development
Underprivileged classes
Juventud
Grupos de ocio
Teoría bioecológica
Desarrollo
Clase popular
juventude
grupos de lazer
teoria bioecológica
desenvolvimento
classe popular.
title_short GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
title_full GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
title_fullStr GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
title_full_unstemmed GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
title_sort GRUPOS DE LAZER COMO CONTEXTOS DE DESENVOLVIMENTO
author Nodari, Manoela Pagotto Martins
author_facet Nodari, Manoela Pagotto Martins
Rosa, Edinete Maria
author_role author
author2 Rosa, Edinete Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nodari, Manoela Pagotto Martins
Rosa, Edinete Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Youth
Leisure groups
Bioecological theory
Development
Underprivileged classes
Juventud
Grupos de ocio
Teoría bioecológica
Desarrollo
Clase popular
juventude
grupos de lazer
teoria bioecológica
desenvolvimento
classe popular.
topic Youth
Leisure groups
Bioecological theory
Development
Underprivileged classes
Juventud
Grupos de ocio
Teoría bioecológica
Desarrollo
Clase popular
juventude
grupos de lazer
teoria bioecológica
desenvolvimento
classe popular.
description This study investigated the influences of participation in leisure groups on the development of underprivileged teenagers. Its theoretical basis is the bioecological theory of human development, focusing on proximal processes established within the group, also in relation with family and friends. Twenty-one teenagers took part in the survey, 12 female and 9 male, aged between 15 and 19 years old, which are high school students of a public school. The data were collected via interviews and organized into categories, according to the PPCT model. The major results show that the interactions established by the teenagers within the groups promote positive changes in their personal characteristics and enhance their perceptions regarding to an improvement in their interactions with family and friends. In conclusion, the group has been a positive element in the lives of these teenagers and a favorable resource for their development.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321
10.5752/P.1678-9563.2020v26n2p680-698
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321
identifier_str_mv 10.5752/P.1678-9563.2020v26n2p680-698
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/psicologiaemrevista/article/view/14321/18739
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Manoela Pagotto Martins Nodari, Edinete Maria Rosa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Manoela Pagotto Martins Nodari, Edinete Maria Rosa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia em Revista; v. 26 n. 2 (2020): Psicologia em Revista; 680-698
1678-9563
1677-1168
reponame:Psicologia em Revista (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC MINAS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC MINAS
institution PUC MINAS
reponame_str Psicologia em Revista (Online)
collection Psicologia em Revista (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia em Revista (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv psirevista@pucminas.br
_version_ 1797688273678630912