PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Manoel Cândido de Lima
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de, Silva, Alexandre Magno da, Pimenta, Daniel José, Oliveira, Sidney Lino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Percurso Acadêmico
Texto Completo: https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139
Resumo: The present case for teaching aims to provide a reflection on the importance of long-term financial planning, aiming at obtaining a future passive post-employment income sustained by return on investment from its own management, focusing on young people who are starting professional life and allowing a debate about personal finances. The profile of the individual illustrated in this case is that of a student who is 25 years old, still lives with his parents, is entering the job market, has little knowledge of financial education, has never organized himself financially, nor has he carried out expenditure control, however, is interested in matters related to savings and investments. Thus, the proposal is that the readers put themselves in the role of this student, and make an analysis of the proposals presented for the allocation of their financial reserves in a structured plan to obtain their passive post-employment income, as well as allowing a debate on the importance about knowledge about personal finance to establish a good balance and financial health throughout life. The case was designed for use in courses with disciplines that address the subjects of financial control, personal finances or budgets, with the objective of improving learning.  
id PUC_MINS-2_ed8da945d1fb7b01a86449d0c27095ec
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27139
network_acronym_str PUC_MINS-2
network_name_str Percurso Acadêmico
repository_id_str
spelling PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOSRenda Passiva, Planejamento financeiro, Pós-Emprego.Educação FinanceiraThe present case for teaching aims to provide a reflection on the importance of long-term financial planning, aiming at obtaining a future passive post-employment income sustained by return on investment from its own management, focusing on young people who are starting professional life and allowing a debate about personal finances. The profile of the individual illustrated in this case is that of a student who is 25 years old, still lives with his parents, is entering the job market, has little knowledge of financial education, has never organized himself financially, nor has he carried out expenditure control, however, is interested in matters related to savings and investments. Thus, the proposal is that the readers put themselves in the role of this student, and make an analysis of the proposals presented for the allocation of their financial reserves in a structured plan to obtain their passive post-employment income, as well as allowing a debate on the importance about knowledge about personal finance to establish a good balance and financial health throughout life. The case was designed for use in courses with disciplines that address the subjects of financial control, personal finances or budgets, with the objective of improving learning.  O presente caso para ensino tem como objetivo propiciar uma reflexão acerca da importância de um planejamento financeiro de longo prazo, visando a obtenção de uma futura renda passiva pós-emprego sustentada por retorno de investimentos proveniente de uma gestão própria, com foco nos jovens que estão iniciando a vida profissional e permitindo um debate sobre finanças pessoais. O perfil do indivíduo ilustrado neste caso é o de um estudante que possui 25 anos, ainda mora com os pais, está ingressando no mercado de trabalho, tem pouco conhecimento em educação financeira, nunca se organizou financeiramente, tampouco realizou controle de gastos, contudo, tem interesse em assuntos relacionados a poupança e investimentos. Assim, a proposta é que os leitores se coloquem no papel deste estudante, e façam uma análise das propostas apresentadas para a alocação de suas reservas financeiras em um plano estruturado para obter sua renda passiva pós-emprego, bem como permitir um debate sobre a importância a respeito do conhecimento sobre finanças pessoais para estabelecer um bom equilíbrio e saúde financeira ao longo da vida. O caso foi elaborado para utilização em cursos com disciplinas que abordam os assuntos de controle financeiro, finanças pessoais ou orçamentos, com objetivo de aprimoramento do aprendizado.PUC Minas2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/2713910.5752/P.2236-0603.2021v11n21p67-84Percurso Acadêmico; v. 11 n. 21 (2021): EDUCAÇÃO FINANCEIRA: CONTROLE E INVESTIMENTO, JAN./JUN.(2021); 67-842236-0603reponame:Percurso Acadêmicoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttps://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139/18986https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139/18987Copyright (c) 2021 Percurso Acadêmicoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Ramos, Manoel Cândido de Lima Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de Silva, Alexandre Magno daPimenta, Daniel José Oliveira, Sidney Lino2022-04-07T07:09:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27139Revistahttp://www.periodicos.udesc.br/percursos/ojs/PRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/oai||percursoacademico.pucminas@gmail.com2236-06032236-0603opendoar:2022-04-07T07:09:33Percurso Acadêmico - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
title PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
spellingShingle PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
Ramos, Manoel Cândido de Lima
Renda Passiva, Planejamento financeiro, Pós-Emprego.
Educação Financeira
title_short PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
title_full PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
title_fullStr PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
title_full_unstemmed PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
title_sort PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
author Ramos, Manoel Cândido de Lima
author_facet Ramos, Manoel Cândido de Lima
Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de
Silva, Alexandre Magno da
Pimenta, Daniel José
Oliveira, Sidney Lino
author_role author
author2 Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de
Silva, Alexandre Magno da
Pimenta, Daniel José
Oliveira, Sidney Lino
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Manoel Cândido de Lima
Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de
Silva, Alexandre Magno da
Pimenta, Daniel José
Oliveira, Sidney Lino
dc.subject.por.fl_str_mv Renda Passiva, Planejamento financeiro, Pós-Emprego.
Educação Financeira
topic Renda Passiva, Planejamento financeiro, Pós-Emprego.
Educação Financeira
description The present case for teaching aims to provide a reflection on the importance of long-term financial planning, aiming at obtaining a future passive post-employment income sustained by return on investment from its own management, focusing on young people who are starting professional life and allowing a debate about personal finances. The profile of the individual illustrated in this case is that of a student who is 25 years old, still lives with his parents, is entering the job market, has little knowledge of financial education, has never organized himself financially, nor has he carried out expenditure control, however, is interested in matters related to savings and investments. Thus, the proposal is that the readers put themselves in the role of this student, and make an analysis of the proposals presented for the allocation of their financial reserves in a structured plan to obtain their passive post-employment income, as well as allowing a debate on the importance about knowledge about personal finance to establish a good balance and financial health throughout life. The case was designed for use in courses with disciplines that address the subjects of financial control, personal finances or budgets, with the objective of improving learning.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139
10.5752/P.2236-0603.2021v11n21p67-84
url https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139
identifier_str_mv 10.5752/P.2236-0603.2021v11n21p67-84
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139/18986
https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139/18987
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Percurso Acadêmico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Percurso Acadêmico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv Percurso Acadêmico; v. 11 n. 21 (2021): EDUCAÇÃO FINANCEIRA: CONTROLE E INVESTIMENTO, JAN./JUN.(2021); 67-84
2236-0603
reponame:Percurso Acadêmico
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Percurso Acadêmico
collection Percurso Acadêmico
repository.name.fl_str_mv Percurso Acadêmico - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv ||percursoacademico.pucminas@gmail.com
_version_ 1799126047214534656