PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Percurso Acadêmico |
Texto Completo: | https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139 |
Resumo: | The present case for teaching aims to provide a reflection on the importance of long-term financial planning, aiming at obtaining a future passive post-employment income sustained by return on investment from its own management, focusing on young people who are starting professional life and allowing a debate about personal finances. The profile of the individual illustrated in this case is that of a student who is 25 years old, still lives with his parents, is entering the job market, has little knowledge of financial education, has never organized himself financially, nor has he carried out expenditure control, however, is interested in matters related to savings and investments. Thus, the proposal is that the readers put themselves in the role of this student, and make an analysis of the proposals presented for the allocation of their financial reserves in a structured plan to obtain their passive post-employment income, as well as allowing a debate on the importance about knowledge about personal finance to establish a good balance and financial health throughout life. The case was designed for use in courses with disciplines that address the subjects of financial control, personal finances or budgets, with the objective of improving learning. |
id |
PUC_MINS-2_ed8da945d1fb7b01a86449d0c27095ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27139 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-2 |
network_name_str |
Percurso Acadêmico |
repository_id_str |
|
spelling |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOSRenda Passiva, Planejamento financeiro, Pós-Emprego.Educação FinanceiraThe present case for teaching aims to provide a reflection on the importance of long-term financial planning, aiming at obtaining a future passive post-employment income sustained by return on investment from its own management, focusing on young people who are starting professional life and allowing a debate about personal finances. The profile of the individual illustrated in this case is that of a student who is 25 years old, still lives with his parents, is entering the job market, has little knowledge of financial education, has never organized himself financially, nor has he carried out expenditure control, however, is interested in matters related to savings and investments. Thus, the proposal is that the readers put themselves in the role of this student, and make an analysis of the proposals presented for the allocation of their financial reserves in a structured plan to obtain their passive post-employment income, as well as allowing a debate on the importance about knowledge about personal finance to establish a good balance and financial health throughout life. The case was designed for use in courses with disciplines that address the subjects of financial control, personal finances or budgets, with the objective of improving learning. O presente caso para ensino tem como objetivo propiciar uma reflexão acerca da importância de um planejamento financeiro de longo prazo, visando a obtenção de uma futura renda passiva pós-emprego sustentada por retorno de investimentos proveniente de uma gestão própria, com foco nos jovens que estão iniciando a vida profissional e permitindo um debate sobre finanças pessoais. O perfil do indivíduo ilustrado neste caso é o de um estudante que possui 25 anos, ainda mora com os pais, está ingressando no mercado de trabalho, tem pouco conhecimento em educação financeira, nunca se organizou financeiramente, tampouco realizou controle de gastos, contudo, tem interesse em assuntos relacionados a poupança e investimentos. Assim, a proposta é que os leitores se coloquem no papel deste estudante, e façam uma análise das propostas apresentadas para a alocação de suas reservas financeiras em um plano estruturado para obter sua renda passiva pós-emprego, bem como permitir um debate sobre a importância a respeito do conhecimento sobre finanças pessoais para estabelecer um bom equilíbrio e saúde financeira ao longo da vida. O caso foi elaborado para utilização em cursos com disciplinas que abordam os assuntos de controle financeiro, finanças pessoais ou orçamentos, com objetivo de aprimoramento do aprendizado.PUC Minas2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/2713910.5752/P.2236-0603.2021v11n21p67-84Percurso Acadêmico; v. 11 n. 21 (2021): EDUCAÇÃO FINANCEIRA: CONTROLE E INVESTIMENTO, JAN./JUN.(2021); 67-842236-0603reponame:Percurso Acadêmicoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttps://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139/18986https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139/18987Copyright (c) 2021 Percurso Acadêmicoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Ramos, Manoel Cândido de Lima Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de Silva, Alexandre Magno daPimenta, Daniel José Oliveira, Sidney Lino2022-04-07T07:09:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27139Revistahttp://www.periodicos.udesc.br/percursos/ojs/PRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/oai||percursoacademico.pucminas@gmail.com2236-06032236-0603opendoar:2022-04-07T07:09:33Percurso Acadêmico - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS |
title |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS |
spellingShingle |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS Ramos, Manoel Cândido de Lima Renda Passiva, Planejamento financeiro, Pós-Emprego. Educação Financeira |
title_short |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS |
title_full |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS |
title_fullStr |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS |
title_full_unstemmed |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS |
title_sort |
PLANEJAMENTO PARA RENDA PASSIVA PÓS-EMPREGO POR MEIO DE GESTÃO INDEPENDENTE DE INVESTIMENTOS |
author |
Ramos, Manoel Cândido de Lima |
author_facet |
Ramos, Manoel Cândido de Lima Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de Silva, Alexandre Magno da Pimenta, Daniel José Oliveira, Sidney Lino |
author_role |
author |
author2 |
Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de Silva, Alexandre Magno da Pimenta, Daniel José Oliveira, Sidney Lino |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Manoel Cândido de Lima Resende, Wanderson Wadjô Mendonça de Silva, Alexandre Magno da Pimenta, Daniel José Oliveira, Sidney Lino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Renda Passiva, Planejamento financeiro, Pós-Emprego. Educação Financeira |
topic |
Renda Passiva, Planejamento financeiro, Pós-Emprego. Educação Financeira |
description |
The present case for teaching aims to provide a reflection on the importance of long-term financial planning, aiming at obtaining a future passive post-employment income sustained by return on investment from its own management, focusing on young people who are starting professional life and allowing a debate about personal finances. The profile of the individual illustrated in this case is that of a student who is 25 years old, still lives with his parents, is entering the job market, has little knowledge of financial education, has never organized himself financially, nor has he carried out expenditure control, however, is interested in matters related to savings and investments. Thus, the proposal is that the readers put themselves in the role of this student, and make an analysis of the proposals presented for the allocation of their financial reserves in a structured plan to obtain their passive post-employment income, as well as allowing a debate on the importance about knowledge about personal finance to establish a good balance and financial health throughout life. The case was designed for use in courses with disciplines that address the subjects of financial control, personal finances or budgets, with the objective of improving learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139 10.5752/P.2236-0603.2021v11n21p67-84 |
url |
https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2236-0603.2021v11n21p67-84 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139/18986 https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/27139/18987 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Percurso Acadêmico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Percurso Acadêmico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Percurso Acadêmico; v. 11 n. 21 (2021): EDUCAÇÃO FINANCEIRA: CONTROLE E INVESTIMENTO, JAN./JUN.(2021); 67-84 2236-0603 reponame:Percurso Acadêmico instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Percurso Acadêmico |
collection |
Percurso Acadêmico |
repository.name.fl_str_mv |
Percurso Acadêmico - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
||percursoacademico.pucminas@gmail.com |
_version_ |
1799126047214534656 |