Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Rodrigo Follis
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pirani, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054
Resumo: The present paper, starting from the articulation of the concepts of dialogism, as initially defended by Bakhtin, argues that a film is a cultural product inscribed in a socio-historical period. The proposal was to interrogate the film, since it offers a set of representations that refer directly or indirectly to the society. For that, the film Melancolia, by director Lars von Trier, was chosen as the work analyzed. The methodology used was a qualitative approach, with procedures for a deconstruction of some scenes, chosen in a non-probabilistic way, but that contemplate the whole in its parts. The analysis focused in particular on the direction of photography and the analysis of the script as a philosophical argument, all to understand the major discursive construction proposed in the work. This paper has a philosophical-eschatological analysis and a search to understand how the direction of photography helps to better build the end of the world. Thus, the narrative of the film is better understood when thought from intertextuality, when considering the various voices of speech, such as chromatic color, paintings, formats, history, works of art (patterns and processes inserted in the film).
id PUC_MINS-3_09a711f41b7f3da97ddc8bb6eb7012fb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28054
network_acronym_str PUC_MINS-3
network_name_str Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
repository_id_str
spelling Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von TrierMemórias, cinema e o fim do mundo: análise do filme Melancolia, de Lars von TrierFilm analysisLars Von TrierPhotographyCinematographyScreenplayAnálise fílmicaLars Von TrierFotografiaDireção de FotografiaRoteiroTeologiaComunicaçãoCinemaCiências da ReligiãoCiência da ReligiãoThe present paper, starting from the articulation of the concepts of dialogism, as initially defended by Bakhtin, argues that a film is a cultural product inscribed in a socio-historical period. The proposal was to interrogate the film, since it offers a set of representations that refer directly or indirectly to the society. For that, the film Melancolia, by director Lars von Trier, was chosen as the work analyzed. The methodology used was a qualitative approach, with procedures for a deconstruction of some scenes, chosen in a non-probabilistic way, but that contemplate the whole in its parts. The analysis focused in particular on the direction of photography and the analysis of the script as a philosophical argument, all to understand the major discursive construction proposed in the work. This paper has a philosophical-eschatological analysis and a search to understand how the direction of photography helps to better build the end of the world. Thus, the narrative of the film is better understood when thought from intertextuality, when considering the various voices of speech, such as chromatic color, paintings, formats, history, works of art (patterns and processes inserted in the film).O presente trabalho, a partir da articulação inicial dos conceitos de dialogismo, tal como defendido inicialmente por Bakhtin, argumenta que um filme é produto cultural inscrito em um período sócio-histórico. Assim, a proposta que aqui se sucede é buscar interrogá-lo, já que ele oferece um conjunto de representações que remetem direta ou indiretamente à sociedade na qual se inscreve. Para tanto, se escolheu como obra analisada o filme Melancolia, do diretor Lars von Trier. A metodologia utilizada foi a abordagem qualitativa, com procedimentos para uma desconstrução de algumas cenas, escolhidas de maneira não probabilística, mas que contemplem o todo em suas partes. A análise se focou, em especial, na direção de fotografia e na análise do roteiro como argumento filosófico, tudo para se entender a construção discursiva maior proposta na obra. Assim, se procedeu a uma análise filosófico-escatológica e a uma busca por entender como a direção de fotografia ajuda a compreender melhor a obra em questão dentro da discussão sobre o fim do mundo. Dessa forma, a narrativa do filme é mais bem entendida quando pensada a partir da intertextualidade, ao se considerar as diversas vozes que compõem o discurso, tais como o acorde cromático, os quadros, os formatos, a história, a discussão escatológica, as obras de arte, enfim, todos os padrões e processos inseridos no filme.Editora PUC Minas2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/2805410.5752/P.2175-5841.2022v20n61e206105HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião; v. 20, n. 61, jan./abr. 2022 - Dossiê - Religião e Cinema; e206105HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences; v. 20, n. 61, jan./abr. 2022 - Dossiê - Religião e Cinema; e2061052175-5841reponame:Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054/20732Copyright (c) 2023 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rodrigo FollisPirani, Ana Paula2023-05-15T16:30:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28054Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonteONGhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/oaihorizonte.pucminas@gmail.com2175-58411679-9615opendoar:2023-05-15T16:30:32Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
dc.title.none.fl_str_mv Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
Memórias, cinema e o fim do mundo: análise do filme Melancolia, de Lars von Trier
title Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
spellingShingle Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
Santos, Rodrigo Follis
Film analysis
Lars Von Trier
Photography
Cinematography
Screenplay
Análise fílmica
Lars Von Trier
Fotografia
Direção de Fotografia
Roteiro
Teologia
Comunicação
Cinema
Ciências da Religião
Ciência da Religião
title_short Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
title_full Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
title_fullStr Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
title_full_unstemmed Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
title_sort Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
author Santos, Rodrigo Follis
author_facet Santos, Rodrigo Follis
Pirani, Ana Paula
author_role author
author2 Pirani, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Rodrigo Follis
Pirani, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Film analysis
Lars Von Trier
Photography
Cinematography
Screenplay
Análise fílmica
Lars Von Trier
Fotografia
Direção de Fotografia
Roteiro
Teologia
Comunicação
Cinema
Ciências da Religião
Ciência da Religião
topic Film analysis
Lars Von Trier
Photography
Cinematography
Screenplay
Análise fílmica
Lars Von Trier
Fotografia
Direção de Fotografia
Roteiro
Teologia
Comunicação
Cinema
Ciências da Religião
Ciência da Religião
description The present paper, starting from the articulation of the concepts of dialogism, as initially defended by Bakhtin, argues that a film is a cultural product inscribed in a socio-historical period. The proposal was to interrogate the film, since it offers a set of representations that refer directly or indirectly to the society. For that, the film Melancolia, by director Lars von Trier, was chosen as the work analyzed. The methodology used was a qualitative approach, with procedures for a deconstruction of some scenes, chosen in a non-probabilistic way, but that contemplate the whole in its parts. The analysis focused in particular on the direction of photography and the analysis of the script as a philosophical argument, all to understand the major discursive construction proposed in the work. This paper has a philosophical-eschatological analysis and a search to understand how the direction of photography helps to better build the end of the world. Thus, the narrative of the film is better understood when thought from intertextuality, when considering the various voices of speech, such as chromatic color, paintings, formats, history, works of art (patterns and processes inserted in the film).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054
10.5752/P.2175-5841.2022v20n61e206105
url http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054
identifier_str_mv 10.5752/P.2175-5841.2022v20n61e206105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054/20732
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
publisher.none.fl_str_mv Editora PUC Minas
dc.source.none.fl_str_mv HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião; v. 20, n. 61, jan./abr. 2022 - Dossiê - Religião e Cinema; e206105
HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences; v. 20, n. 61, jan./abr. 2022 - Dossiê - Religião e Cinema; e206105
2175-5841
reponame:Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron:PUC_MINS
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
instacron_str PUC_MINS
institution PUC_MINS
reponame_str Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
collection Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
repository.name.fl_str_mv Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
repository.mail.fl_str_mv horizonte.pucminas@gmail.com
_version_ 1799124746015604736