Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054 |
Resumo: | The present paper, starting from the articulation of the concepts of dialogism, as initially defended by Bakhtin, argues that a film is a cultural product inscribed in a socio-historical period. The proposal was to interrogate the film, since it offers a set of representations that refer directly or indirectly to the society. For that, the film Melancolia, by director Lars von Trier, was chosen as the work analyzed. The methodology used was a qualitative approach, with procedures for a deconstruction of some scenes, chosen in a non-probabilistic way, but that contemplate the whole in its parts. The analysis focused in particular on the direction of photography and the analysis of the script as a philosophical argument, all to understand the major discursive construction proposed in the work. This paper has a philosophical-eschatological analysis and a search to understand how the direction of photography helps to better build the end of the world. Thus, the narrative of the film is better understood when thought from intertextuality, when considering the various voices of speech, such as chromatic color, paintings, formats, history, works of art (patterns and processes inserted in the film). |
id |
PUC_MINS-3_09a711f41b7f3da97ddc8bb6eb7012fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28054 |
network_acronym_str |
PUC_MINS-3 |
network_name_str |
Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião |
repository_id_str |
|
spelling |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von TrierMemórias, cinema e o fim do mundo: análise do filme Melancolia, de Lars von TrierFilm analysisLars Von TrierPhotographyCinematographyScreenplayAnálise fílmicaLars Von TrierFotografiaDireção de FotografiaRoteiroTeologiaComunicaçãoCinemaCiências da ReligiãoCiência da ReligiãoThe present paper, starting from the articulation of the concepts of dialogism, as initially defended by Bakhtin, argues that a film is a cultural product inscribed in a socio-historical period. The proposal was to interrogate the film, since it offers a set of representations that refer directly or indirectly to the society. For that, the film Melancolia, by director Lars von Trier, was chosen as the work analyzed. The methodology used was a qualitative approach, with procedures for a deconstruction of some scenes, chosen in a non-probabilistic way, but that contemplate the whole in its parts. The analysis focused in particular on the direction of photography and the analysis of the script as a philosophical argument, all to understand the major discursive construction proposed in the work. This paper has a philosophical-eschatological analysis and a search to understand how the direction of photography helps to better build the end of the world. Thus, the narrative of the film is better understood when thought from intertextuality, when considering the various voices of speech, such as chromatic color, paintings, formats, history, works of art (patterns and processes inserted in the film).O presente trabalho, a partir da articulação inicial dos conceitos de dialogismo, tal como defendido inicialmente por Bakhtin, argumenta que um filme é produto cultural inscrito em um período sócio-histórico. Assim, a proposta que aqui se sucede é buscar interrogá-lo, já que ele oferece um conjunto de representações que remetem direta ou indiretamente à sociedade na qual se inscreve. Para tanto, se escolheu como obra analisada o filme Melancolia, do diretor Lars von Trier. A metodologia utilizada foi a abordagem qualitativa, com procedimentos para uma desconstrução de algumas cenas, escolhidas de maneira não probabilística, mas que contemplem o todo em suas partes. A análise se focou, em especial, na direção de fotografia e na análise do roteiro como argumento filosófico, tudo para se entender a construção discursiva maior proposta na obra. Assim, se procedeu a uma análise filosófico-escatológica e a uma busca por entender como a direção de fotografia ajuda a compreender melhor a obra em questão dentro da discussão sobre o fim do mundo. Dessa forma, a narrativa do filme é mais bem entendida quando pensada a partir da intertextualidade, ao se considerar as diversas vozes que compõem o discurso, tais como o acorde cromático, os quadros, os formatos, a história, a discussão escatológica, as obras de arte, enfim, todos os padrões e processos inseridos no filme.Editora PUC Minas2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/2805410.5752/P.2175-5841.2022v20n61e206105HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião; v. 20, n. 61, jan./abr. 2022 - Dossiê - Religião e Cinema; e206105HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences; v. 20, n. 61, jan./abr. 2022 - Dossiê - Religião e Cinema; e2061052175-5841reponame:Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054/20732Copyright (c) 2023 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Rodrigo FollisPirani, Ana Paula2023-05-15T16:30:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28054Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonteONGhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/oaihorizonte.pucminas@gmail.com2175-58411679-9615opendoar:2023-05-15T16:30:32Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier Memórias, cinema e o fim do mundo: análise do filme Melancolia, de Lars von Trier |
title |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier |
spellingShingle |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier Santos, Rodrigo Follis Film analysis Lars Von Trier Photography Cinematography Screenplay Análise fílmica Lars Von Trier Fotografia Direção de Fotografia Roteiro Teologia Comunicação Cinema Ciências da Religião Ciência da Religião |
title_short |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier |
title_full |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier |
title_fullStr |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier |
title_full_unstemmed |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier |
title_sort |
Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier |
author |
Santos, Rodrigo Follis |
author_facet |
Santos, Rodrigo Follis Pirani, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Pirani, Ana Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Rodrigo Follis Pirani, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Film analysis Lars Von Trier Photography Cinematography Screenplay Análise fílmica Lars Von Trier Fotografia Direção de Fotografia Roteiro Teologia Comunicação Cinema Ciências da Religião Ciência da Religião |
topic |
Film analysis Lars Von Trier Photography Cinematography Screenplay Análise fílmica Lars Von Trier Fotografia Direção de Fotografia Roteiro Teologia Comunicação Cinema Ciências da Religião Ciência da Religião |
description |
The present paper, starting from the articulation of the concepts of dialogism, as initially defended by Bakhtin, argues that a film is a cultural product inscribed in a socio-historical period. The proposal was to interrogate the film, since it offers a set of representations that refer directly or indirectly to the society. For that, the film Melancolia, by director Lars von Trier, was chosen as the work analyzed. The methodology used was a qualitative approach, with procedures for a deconstruction of some scenes, chosen in a non-probabilistic way, but that contemplate the whole in its parts. The analysis focused in particular on the direction of photography and the analysis of the script as a philosophical argument, all to understand the major discursive construction proposed in the work. This paper has a philosophical-eschatological analysis and a search to understand how the direction of photography helps to better build the end of the world. Thus, the narrative of the film is better understood when thought from intertextuality, when considering the various voices of speech, such as chromatic color, paintings, formats, history, works of art (patterns and processes inserted in the film). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054 10.5752/P.2175-5841.2022v20n61e206105 |
url |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054 |
identifier_str_mv |
10.5752/P.2175-5841.2022v20n61e206105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/28054/20732 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora PUC Minas |
dc.source.none.fl_str_mv |
HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião; v. 20, n. 61, jan./abr. 2022 - Dossiê - Religião e Cinema; e206105 HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences; v. 20, n. 61, jan./abr. 2022 - Dossiê - Religião e Cinema; e206105 2175-5841 reponame:Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião instname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) instacron:PUC_MINS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
instacron_str |
PUC_MINS |
institution |
PUC_MINS |
reponame_str |
Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião |
collection |
Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião |
repository.name.fl_str_mv |
Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizonte.pucminas@gmail.com |
_version_ |
1799124746015604736 |