Philosophy and psychotherapy in Viktor Frankl's existencial analysis project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meireles, Marcos Vinícius da Costa
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/21596
Resumo: This epistemological thesis aims to demonstrate how the relationship between Philosophy and Psychotherapy contributes to the Existential Analysis proposed by Frankl, allowing, thus, a glimpse on the conception of being human from an existencial perspective. Such relationship has been built since the works of Martin Heidegger, notably The Metaphysical Foundations of Logic (1928) and Zollikon Seminars (1987). Concerning Frankl’s bibliography, Logotherapy and Existential Analysis (1967) are remarkable. This theoretical bibliographic research is divided in three different parts. Firstly, the main goal was to determine the relationship between Phylosophy and Psycotherapy in order to understand the Existencial Analysis. The second chapter stems from the criticism to the modern psychiatric epistemology, aiming to explore the philosophical anthropology proposed by Frankl in order to discuss the rehabilitation itinerary of the spiritual dimension. Lastly, it pursues to clarify the phenomenon of transcendence as an essential part of being human.
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spelling Philosophy and psychotherapy in Viktor Frankl's existencial analysis projectFilosofia e psicoterapia no projeto da análise existencial de Viktor Frankl: a compreensão da pessoa espiritual a partir da transcendênciaExistencial Analysis. Logotherapy. Transcendence. Philosophical anthropology. Viktor Frankl.Análise Existencial. Logoterapia. Transcendência. Antropologia filosófica. Viktor Frankl.Filosofia; Psicoterapia; Viktor Frankl; Transcendência.This epistemological thesis aims to demonstrate how the relationship between Philosophy and Psychotherapy contributes to the Existential Analysis proposed by Frankl, allowing, thus, a glimpse on the conception of being human from an existencial perspective. Such relationship has been built since the works of Martin Heidegger, notably The Metaphysical Foundations of Logic (1928) and Zollikon Seminars (1987). Concerning Frankl’s bibliography, Logotherapy and Existential Analysis (1967) are remarkable. This theoretical bibliographic research is divided in three different parts. Firstly, the main goal was to determine the relationship between Phylosophy and Psycotherapy in order to understand the Existencial Analysis. The second chapter stems from the criticism to the modern psychiatric epistemology, aiming to explore the philosophical anthropology proposed by Frankl in order to discuss the rehabilitation itinerary of the spiritual dimension. Lastly, it pursues to clarify the phenomenon of transcendence as an essential part of being human.Esta tese, de caráter epistemológico, tem como objetivo demonstrar como a relação entre filosofia e psicoterapia contribui com o empreendimento da Análise Existencial frankliana, permitindo vislumbrar uma concepção de ser humano desde uma dimensão existencial. A relação com a filosofia se deu principalmente a partir das obras de Martin Heidegger, em especial Os fundamentos metafísicos da lógica (1928) e Seminários de Zollikon (1987). No tocante à bibliografia de Frankl, destaca-se Logoterapia e Análise Existencial (1967). Esta pesquisa teórico-bibliográfica está dividida em três momentos. No primeiro, buscou-se tematizar a relação entre filosofia e psicoterapia, a fim de compreender a Análise Existencial. O segundo capítulo, partindo de uma crítica à epistemologia psiquiátrica moderna, buscou perscrutar a antropologia filosófica proposta por Frankl com vistas ao itinerário de reabilitação da dimensão espiritual. Por fim, buscou-se explicitar o fenômeno da transcendência como constituição essencial do ser humano.Editora PUC Minas2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTítulosapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/2159610.5752/P.2175-5841.2020v18n55p418HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião; v. 18, n. 55, jan./abr. 2020 - Dossiê - Religião e Educação; 418HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences; v. 18, n. 55, Jan./Apr. 2020 - Dossier - Religion and Education; 4182175-5841reponame:Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/21596/17250Copyright (c) 2020 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeireles, Marcos Vinícius da Costa2021-03-04T01:14:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21596Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonteONGhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/oaihorizonte.pucminas@gmail.com2175-58411679-9615opendoar:2021-03-04T01:14:21Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false
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