The presence of the icons in the cinema of Andrei Tarkovsky
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/P.2175-5841.2018v16n51p1391 |
Resumo: | This communication was presented orally, with the support of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), on June 3, 2018, during the Third Session (Section 3A) coordinated by Prof.Dr.Eric Lohr, in the international event Krakow Meetings: IX Krakow Conferences on Russian Philosophy, organized by the Pontifical University of John Paul II in Krakow, which took place from 03 to 06 June 2018, at the Benedictine Abbey of Tyniec, Krakow. The communication presented here is part of the reflections on the relationship between ethics, art, image, society and religiosity, which are the central axis of research supported by a grant (Productivity scholarship) from CNPq. In it, starting from a dialogue with the theology and philosophy of the icon of Pavel Florensky, we analyze the question of presence of the religious icons in the cinema of Andrei Tarkovski, its sense and meaning within the conception of image and art of the director. A vision marked by dialogue with God. |
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The presence of the icons in the cinema of Andrei TarkovskyA presença dos ícones no cinema de Andrei TarkovskiconImageAndrei TarkovskyPavel FlorenskySciences of ReligionTheologyÍconeimagemAndrei TarkovskiPavel FlorenskyCiência da ReligiãoTeorias de LinguagemEstudos de ReligiãoTeologiaThis communication was presented orally, with the support of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), on June 3, 2018, during the Third Session (Section 3A) coordinated by Prof.Dr.Eric Lohr, in the international event Krakow Meetings: IX Krakow Conferences on Russian Philosophy, organized by the Pontifical University of John Paul II in Krakow, which took place from 03 to 06 June 2018, at the Benedictine Abbey of Tyniec, Krakow. The communication presented here is part of the reflections on the relationship between ethics, art, image, society and religiosity, which are the central axis of research supported by a grant (Productivity scholarship) from CNPq. In it, starting from a dialogue with the theology and philosophy of the icon of Pavel Florensky, we analyze the question of presence of the religious icons in the cinema of Andrei Tarkovski, its sense and meaning within the conception of image and art of the director. A vision marked by dialogue with God.Esta comunicação foi apresentada oralmente, com o apoio do Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico (CNPq), no dia 03 de junho de 2018, durante a Terceira Sessão (Section 3A) coordenada pelo Prof.Dr.Eric Lohr, no evento internacional Krakow Meetings: IX Krakow Conferences on Russian Philosophy (Eugene Trubetskoy: Icon and Philosophy), organizado pela Pontifical University of John Paul II em Cracóvia, o qual teve lugar no período de 03 a 06 de junho de 2018, na Abadia Beneditina de Tyniec, Cracóvia. A comunicação aqui apresentada faz parte das reflexões sobre a relação entre ética, arte, imagem, sociedade e religiosidade, que constituem o eixo central de pesquisa apoiada por Bolsa de Produtividade do CNPq. Nela, a partir de um diálogo com a teologia e a filosofia do ícone de Pavel Florensky, analisamos a questão da presença dos ícones religiosos no cinema de Andrei Tarkovski, seu sentido e significado dentro da concepção de imagem e de arte do diretor, uma visão marcada pelo diálogo com Deus.Editora PUC Minas2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTítuloapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/P.2175-5841.2018v16n51p139110.5752/P.2175-5841.2018v16n51p1391HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião; v. 16, n. 51, set./dez. 2018 - Dossiê - Teorias de Linguagem e Estudos de Religião; 1391HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences; v. 16, n. 51, set./dez. 2018 - Dossiê - Teorias de Linguagem e Estudos de Religião; 13912175-5841reponame:Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/view/P.2175-5841.2018v16n51p1391/14287Copyright (c) 2018 HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religiãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Kátia Marli Leite2020-12-23T09:50:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17986Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonteONGhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/oaihorizonte.pucminas@gmail.com2175-58411679-9615opendoar:2020-12-23T09:50:29Horizonte - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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