NOTIONS OF SPIRITUALITY AND RELIGIOSITY FOR PSYCHOLOGY STUDENTS:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Egg-Serra, Adriana Patrícia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Holanda, Adriano Furtado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Uberlândia. Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/29570
Resumo: This work sought to describe how psychology students understand the concept of spirituality and other related concepts, such as religion, religiosity, and religious/spiritual coping, after being exposed to literature in the field. Through a phenomenological analysis of their reports, the investigation showed that spirituality appears, first of all, in its breadth as a theme, revealed in the face of the silence that surrounds it in graduation. Contact with studies proved to be important to broaden the students' perception, enabling them to distinguish the use of the analyzed terms, but clarity about their definitions was not identified, which reflects the lack of consensus on uses and meanings of nomenclatures in this field. There was a strong recognition of both the relevance and the absence of the topic in undergraduate courses and its inalienable presence in the life of the population. It is concluded that understanding how academics engage with studies in the field of Spirituality and Health is a relevant component in establishing clearer and more effective communication that adequately contributes to addressing the lack of training in this area.  
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spelling NOTIONS OF SPIRITUALITY AND RELIGIOSITY FOR PSYCHOLOGY STUDENTS:NOCIONES DE ESPIRITUALIDAD Y RELIGIOSIDAD PARA ESTUDIANTES DE PSICOLOGÍA:NOÇÕES DE ESPIRITUALIDADE E RELIOSIDADE PARA ESTUDANTES DE PSICOLOGIA:SpiritualityReligiosityReligionPsychology StudentsEspiritualidadReligiosidadReligiónEstudiantes de PsicologíaEspiritualidadeReligiosidadeReligiãoDiscentes de PsicologiaThis work sought to describe how psychology students understand the concept of spirituality and other related concepts, such as religion, religiosity, and religious/spiritual coping, after being exposed to literature in the field. Through a phenomenological analysis of their reports, the investigation showed that spirituality appears, first of all, in its breadth as a theme, revealed in the face of the silence that surrounds it in graduation. Contact with studies proved to be important to broaden the students' perception, enabling them to distinguish the use of the analyzed terms, but clarity about their definitions was not identified, which reflects the lack of consensus on uses and meanings of nomenclatures in this field. There was a strong recognition of both the relevance and the absence of the topic in undergraduate courses and its inalienable presence in the life of the population. It is concluded that understanding how academics engage with studies in the field of Spirituality and Health is a relevant component in establishing clearer and more effective communication that adequately contributes to addressing the lack of training in this area.  Este trabajo buscó describir cómo los estudiantes de psicología comprenden el concepto de espiritualidad y otros, como religión, religiosidad y afrontamiento religioso/espiritual, después del contacto con la literatura del área. En un análisis fenomenológico de sus relatos, la investigación mostró que la espiritualidad aparece, ante todo, en su amplitud temática, revelada frente al silencio que lo rodea en la graduación. El contacto con los estudios demostró ser importante para ampliar la percepción de los estudiantes, capacitándolos para distinguir el uso de los términos analizados, pero no se identifica claridad sobre sus definiciones, lo que refleja la falta de consenso sobre los usos y significados de las nomenclaturas en este campo. Hay una fuerte presencia de reconocimiento tanto de la pertinencia como de la ausencia del tema en los cursos de pregrado y su presencia irrenunciable en la vida de la población. Se concluye que comprender cómo se lleva a cabo la interlocución de los académicos con los estudios en el campo de la Espiritualidad y la Salud es un componente relevante para establecer una comunicación más clara y efectiva, que contribuya adecuadamente a suplir la carencia de formación en esta área.Este trabalho buscou descrever como estudantes de psicologia compreendem o conceito de espiritualidade e outros, como religião, religiosidade e coping religioso/espiritual, após contato com literatura da área. Em uma análise fenomenológica de seus relatos, a investigação mostrou que a espiritualidade surge, em primeiro lugar, em sua amplitude como tema, revelado diante do silêncio que o cerca na graduação. O contato com estudos mostrou-se importante para ampliar a percepção dos estudantes, capacitando-os a distinguir o uso dos termos analisados, mas não se identifica clareza acerca de suas definições, o que reflete a falta de consenso sobre usos e significados das nomenclaturas neste campo. Nota-se a forte presença de um reconhecimento tanto da relevância quanto da ausência do tema na graduação e de sua presença inalienável na vida da população. Conclui-se que a compreensão de como se dá a interlocução dos acadêmicos com estudos no campo da Espiritualidade e Saúde é um componente relevante para estabelecer uma comunicação mais clara e efetiva, que contribua devidamente para suprir a carência de formação nesta área.Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais2023-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/2957010.5752/P.1983-2478.2023v18n2e182d08INTERAÇÕES; Vol 18 No 2 (2023): Espiritualidade e saúde; e182d08INTERAÇÕES; Vol. 18 Núm. 2 (2023): Espiritualidade e saúde; e182d08INTERAÇÕES; v. 18 n. 2 (2023): Espiritualidade e saúde; e182d081983-2478reponame:Interações (Uberlândia. 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