THE MYTHICAL-RITUAL DEVISE OF NEOSHAMANISM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ana Rosa Cloclet da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alves, Jéssica Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Uberlândia. Online)
Texto Completo: http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/28269
Resumo: The complexity in the configuration of contemporary religions and forms of religiosity has challenged researchers to seek interpretative parameters, suitable for the study of unprecedented recompositions between traditional practices and knowledge with new contents. This is the case of neoshamanism, whose practices and symbolic contents reframe elements of Amerindian shamanism, with current purposes, producing a symbolic-ritual reality with the intention of curing the pathologies of the mind, body and soul. Supported by the theoretical tools of Ernesto De Martino, exponent of the Italian School of History of Religions, this article seeks to present its operability for understanding neoshamanic practices, based on two concepts formulated by the author – the “crisis of presence” and the “protected regime” –, through which it is intended to understand its effectiveness, as a symbolic-ritual device, in solving certain pains of human existence in contemporary times. In the case studied, in addition to performance techniques, will be considered ritualistic contexts that make use of ayahuasca: a psychoactive substance capable of inducing a state of psychic dissociation in the participants and its reconstitution in a symbolic context.
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Supported by the theoretical tools of Ernesto De Martino, exponent of the Italian School of History of Religions, this article seeks to present its operability for understanding neoshamanic practices, based on two concepts formulated by the author – the “crisis of presence” and the “protected regime” –, through which it is intended to understand its effectiveness, as a symbolic-ritual device, in solving certain pains of human existence in contemporary times. In the case studied, in addition to performance techniques, will be considered ritualistic contexts that make use of ayahuasca: a psychoactive substance capable of inducing a state of psychic dissociation in the participants and its reconstitution in a symbolic context.La complejidad en la configuración de las religiones y formas de religiosidad contemporáneas ha desafiado a los investigadores a buscar parámetros interpretativos, adecuados para el estudio de recomposiciones inéditas entre prácticas tradicionales y saberes con nuevos contenidos. Este es el caso del neochamanismo, cuyas prácticas y contenidos simbólicos replantean elementos del chamanismo amerindio, con fines actuales, produciendo una realidad simbólico-ritual con la intención de curar las patologías de la mente, el cuerpo y el alma. Apoyado en las herramientas teóricas de Ernesto De Martino, exponente de la Escuela Italiana de Historia de las Religiones, este artículo busca presentar su operatividad para la comprensión de las prácticas neochamánicas, a partir de dos conceptos formulados por el autor – la “crisis de presencia” y el “régimen protegido”-, a través del cual se pretende comprender su eficacia, como dispositivo simbólico-ritual, en la solución de ciertos dolores de la existencia humana en la contemporaneidad. En el caso estudiado, además de las técnicas performativas, se considerarán contextos rituales que hacen uso de la ayahuasca: una sustancia psicoactiva capaz de inducir un estado de disociación psíquica en los participantes y su reconstitución en un contexto simbólico.A complexidade na configuração das religiões e formas de religiosidade contemporâneas tem desafiado os pesquisadores a buscarem parâmetros interpretativos, adequados ao estudo das recomposições inéditas entre práticas e saberes tradicionais com novos conteúdos. É este o caso do neoxamanismo, cujas práticas e conteúdos simbólicos ressignificam elementos do xamanismo ameríndio, com propósitos atuais, produzindo uma realidade simbólico-ritual com intenção de cura para as patologias da mente, do corpo e da alma. Amparado no ferramental teórico de Ernesto De Martino, expoente da Escola Italiana de História das Religiões, o presente artigo busca apresentar sua operacionalidade para a compreensão das práticas neoxamânicas, a partir de dois conceitos formulados pelo autor - a “crise da presença” e o “regime protegido” -, mediante os quais se pretende compreender a eficácia de tais práticas, enquanto dispositivo simbólico-ritual, na resolução de determinadas dores da existência humana na contemporaneidade. No caso estudado, além das técnicas performáticas, serão considerados contextos ritualísticos que fazem uso da ayahuasca: substância psicoativa capaz de induzir ao estado de dissociação psíquica dos participantes e sua reconstituição em contexto simbólico.Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais2023-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/2826910.5752/P.1983-2478.2023v18n1e181t08INTERAÇÕES; Vol 18 No 1 (2023): Temática livre; e181t08INTERAÇÕES; Vol. 18 Núm. 1 (2023): Temática livre; e181t08INTERAÇÕES; v. 18 n. 1 (2023): Temática livre; e181t081983-2478reponame:Interações (Uberlândia. 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