Osman Lins, a leitura subjetiva e o ensino de literatura
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Scripta |
Texto Completo: | http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28066 |
Resumo: | ABSTRACT Osman Lins’ A Rainha dos Cárceres da Grécia (1976) is undoubtedly one of the books that best address different aspects of literary reading. This book, in which the narrator writes, in a diary, comments on a novel never published, reflects on the interpretation and the important role of the reader in the literary work. The purpose of this paper is to show how, by approaching a more creative and identity conception of the act of reading, the book has repercussions on the teaching of literature, dialoguing with subjective reading, a French theoretical approach that proposes to re-signify the literary text at school. |
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Osman Lins, a leitura subjetiva e o ensino de literaturaOsman LinsA Rainha dos Cárceres da GréciaLeitura literáriaLeitura subjetivaABSTRACT Osman Lins’ A Rainha dos Cárceres da Grécia (1976) is undoubtedly one of the books that best address different aspects of literary reading. This book, in which the narrator writes, in a diary, comments on a novel never published, reflects on the interpretation and the important role of the reader in the literary work. The purpose of this paper is to show how, by approaching a more creative and identity conception of the act of reading, the book has repercussions on the teaching of literature, dialoguing with subjective reading, a French theoretical approach that proposes to re-signify the literary text at school.A Rainha dos Cárceres da Grécia, de Osman Lins (1976), é, sem dúvida, um dos livros que melhor abordam a questão da leitura literária, em suas diversas facetas. Esse livro, em que o narrador escreve, em um diário, comentários sobre um romance nunca publicado desencadeia um leque de reflexões sobre a interpretação e sobre o importante papel desempenhado por quem lê na construção da obra de literatura. O propósito do artigo é mostrar como, ao colocar em movimento uma concepção mais criativa e identitária da leitura, o livro pode repercutir no ensino de literatura, dialogando com a leitura subjetiva, abordagem teórica francesa que se propõe a ressignificar o texto literário na escola.PUC Minas2023-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/2806610.5752/P.2358-3428.2023v27n59p327-353Scripta; Vol 27 No 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 327-353Scripta; V. 27 N. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 327-353Scripta; v. 27 n. 59 (2023): Escrita, leitura e literatura; 327-3532358-34281516-4039reponame:Revista Scriptainstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28066/20879Copyright (c) 2023 Editora PUC Minashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno, Carolina Duarte2023-08-01T16:52:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28066Revistahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/userPRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/oaiscripta.pucminas@gmail.com||cespuc@pucminas.br2358-34281516-4039opendoar:2023-08-01T16:52:14Revista Scripta - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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