The censorship of Prata Palomares (1971) and the construction of the official version on armed struggle

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lapera, Pedro Vinicius Asterito
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36043
Resumo: This article analyzes the censorship of the film Prata Palomares (André Faria Jr.), produced in 1971 and censored the following year by Divisão de Censura de Diversões Públicas (DCDP), and the film was totally banned until 1976 - when it was released for exhibition in festivals – and was out of the commercial circuit until 1983, when EMBRAFILME distributed it. The question that we will be working on is: to what extent has the censorship of the film inserted itself in a set of actions perpetrated by the civil-military dictatorship in the construction of an official version on the armed struggle? We assume as a starting point of our article the administrative process deposited in the DCDP fund, even if the film, the film’s publicity material and articles published in the written press are subject to consideration in some aspects. As a methodology, we use documentary analysis based on Diplomatics.
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spelling The censorship of Prata Palomares (1971) and the construction of the official version on armed struggleLa censura a Prata Palomares (1971) y la construcción de la versión oficial sobre la lucha armadaA censura a Prata Palomares (1971) e a construção da versão oficial sobre a luta armadaCensorshipDictatorshipPrata PalomaresCensuraDictaduraPrata PalomaresCensuraDitaduraPrata PalomaresCensuraThis article analyzes the censorship of the film Prata Palomares (André Faria Jr.), produced in 1971 and censored the following year by Divisão de Censura de Diversões Públicas (DCDP), and the film was totally banned until 1976 - when it was released for exhibition in festivals – and was out of the commercial circuit until 1983, when EMBRAFILME distributed it. The question that we will be working on is: to what extent has the censorship of the film inserted itself in a set of actions perpetrated by the civil-military dictatorship in the construction of an official version on the armed struggle? We assume as a starting point of our article the administrative process deposited in the DCDP fund, even if the film, the film’s publicity material and articles published in the written press are subject to consideration in some aspects. As a methodology, we use documentary analysis based on Diplomatics.Este artículo analiza la censura de loa película Prata Palomares (André Faria Jr.), producida em 1971 y censurada al año siguiente por la Divisão de Censura e Diversões Públicas (DCDP), que fue prohibida hasta 1976, año en que se estrenó em festivales – y permaneció fuera del circuito comercial hasta 1983, quando fue distribuida por EMBRAFILME. La pregunta que hacemos es: ¿ en qué medida la censura de la película se insertó en un conjunto de acciones perpetradas por la dictadura civil-militar en la construcción de una versión oficial de la lucha armada? Tomamos como punto de partida de nuestro artículo el proceso administrativo depositado en el fondo DCDP. Incluyemos en este trabajo la película, el material publicitario de la película y los artículos publicados en la prensa, que consideraremos en algunos aspectos. Como metodología, utilizamos el análisis documental basado en la Diplomática.Este artigo analisa a censura ao filme Prata Palomares (André Faria Jr.), produzido em 1971 e censurado no ano seguinte pela Divisão de Censura e Diversões Públicas (DCDP), tendo sido o filme totalmente interditado até 1976 – ano em que foi liberado para exibição em festivais – e permanecido fora do circuito comercial até 1983, quando foi distribuído pela Embrafilme. A questão que iremos trabalhar é: em que medida a censura ao filme inseriu-se em um conjunto de ações perpetradas pela ditadura civil-militar na construção de uma versão oficial sobre a luta armada? Assumimos como ponto de partida de nosso artigo o processo administrativo depositado no fundo da DCDP, mesmo que a obra fílmica, o material de divulgação do filme e os artigos publicados na imprensa escrita sejam objeto de consideração em alguns aspectos. Como metodologia, empregamos a análise documental a partir da Diplomática.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3604310.15448/1980-3729.2021.1.36043Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e36043Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e36043Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e360431980-37291415-054910.15448/1980-3729.2021.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36043/26914Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLapera, Pedro Vinicius Asterito2022-02-04T19:02:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36043Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:02:42Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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