NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Polydoro, Felipe
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070
Resumo: The purpose of this article is to analyze the documentary series Killer Ratings (2019), streamed on Netflix, in light of the metamorphosis in the relations between media, politics, criminal justice system, and organized crime in Brazilian society. It focuses on the construction of the character Wallace Souza, a TV host and popular politician accused of showing on his show murders allegedly committed by his own gang. We observe in Souza an expressive figure of the process of “militialization” (HIRATA et al., 2022) of the State and growing indifference between the public and private, legal and illegal spheres. We further conclude that the series created by foreign companies, by appropriating the violent story and archival footage, engenders yet another layer of capitalization of the scandal. This spiral of monetization is typical of gore capitalism (VALENCIA, 2010), in which drug trafficking, destruction of bodies, and subsequent broadcasting of news and brutal images make up the same transnational market of violence.
id PUC_RS-12_0ab3d8318400715d4c927aa58f98fa44
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44070
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGSNECROVISUALIDAD Y “MILICIALIZACIÓN” DE LA POLÍTICA: UN ANÁLISIS DE LA SERIE BANDIDOS NA TVNECROVISUALIDADE E “MILICIALIZAÇÃO” DA POLÍTICA: UMA ANÁLISE DA SÉRIE BANDIDOS NA TVKiller ratingsTrue CrimeViolent imagesNecropoliticsBandidos na TVTrue CrimeImagen y violenciaNecropolíticaBandidos na TVTrue crimeImagem e violênciaNecropolíticaThe purpose of this article is to analyze the documentary series Killer Ratings (2019), streamed on Netflix, in light of the metamorphosis in the relations between media, politics, criminal justice system, and organized crime in Brazilian society. It focuses on the construction of the character Wallace Souza, a TV host and popular politician accused of showing on his show murders allegedly committed by his own gang. We observe in Souza an expressive figure of the process of “militialization” (HIRATA et al., 2022) of the State and growing indifference between the public and private, legal and illegal spheres. We further conclude that the series created by foreign companies, by appropriating the violent story and archival footage, engenders yet another layer of capitalization of the scandal. This spiral of monetization is typical of gore capitalism (VALENCIA, 2010), in which drug trafficking, destruction of bodies, and subsequent broadcasting of news and brutal images make up the same transnational market of violence.El objetivo de este artículo es analizar la serie documental Bandidos na TV (2019), exhibida por Netflix, a la luz de los cambios en las relaciones entre los medios, la política, el sistema penal y el crimen organizado en la sociedad brasileña. Se centra en la construcción del personaje Wallace Souza, un presentador de TV y político popular acusado de mostrar en su programa asesinatos supuestamente cometidos por su propia banda. Observamos en Souza una figura expresiva del proceso de “milicialización” (HIRATA et al., 2022) del Estado y de la creciente indiferencia entre las esferas pública y privada, legal e ilegal. También se concluye que la serie creada por productoras extranjeras, al apropiarse del escándalo, engendra otra capa de capitalización. Esta espiral de monetización es propia del capitalismo gore (VALENCIA, 2010), donde el tráfico de drogas, la destrucción de cuerpos y la posterior difusión de noticias e imágenes brutales conforman un mismo mercado transnacional de la violencia.O objetivo do presente artigo é analisar a série documental Bandidos na TV (2019), exibida pela Netflix, à luz das metamorfoses nas relações entre mídia, política, sistema penal e crime organizado na sociedade brasileira. Enfoca-se a construção do personagem Wallace Souza, apresentador de TV e político popular no Amazonas acusado de mostrar em seu programa assassinatos supostamente cometidos por sua própria quadrilha. Observa-se em Souza uma figura expressiva do processo de “milicialização” (HIRATA et al., 2022) do Estado e de crescente indiferenciação entre as esferas pública e privada, legal e ilegal. Conclui-se, ainda, que a série criada por produtoras estrangeiras, ao apropriar-se da história e de imagens de arquivo violentas, engendra mais uma camada de capitalização do escândalo. Essa espiral de rentabilização é típica do capitalismo gore (VALENCIA, 2010), no qual narcotráfico, destruição de corpos e posterior veiculação de notícias e imagens brutais compõem um mesmo mercado transnacional da violência.Editora da PUCRS - ediPUCRS2024-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4407010.15448/1980-3729.2023.1.44070Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44070Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44070Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e440701980-37291415-0549reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070/28461Copyright (c) 2024 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess da Silva Polydoro, Felipe2024-04-09T14:35:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44070Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-09T14:35:35Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
NECROVISUALIDAD Y “MILICIALIZACIÓN” DE LA POLÍTICA: UN ANÁLISIS DE LA SERIE BANDIDOS NA TV
NECROVISUALIDADE E “MILICIALIZAÇÃO” DA POLÍTICA: UMA ANÁLISE DA SÉRIE BANDIDOS NA TV
title NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
spellingShingle NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
da Silva Polydoro, Felipe
Killer ratings
True Crime
Violent images
Necropolitics
Bandidos na TV
True Crime
Imagen y violencia
Necropolítica
Bandidos na TV
True crime
Imagem e violência
Necropolítica
title_short NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
title_full NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
title_fullStr NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
title_full_unstemmed NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
title_sort NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
author da Silva Polydoro, Felipe
author_facet da Silva Polydoro, Felipe
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Polydoro, Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv Killer ratings
True Crime
Violent images
Necropolitics
Bandidos na TV
True Crime
Imagen y violencia
Necropolítica
Bandidos na TV
True crime
Imagem e violência
Necropolítica
topic Killer ratings
True Crime
Violent images
Necropolitics
Bandidos na TV
True Crime
Imagen y violencia
Necropolítica
Bandidos na TV
True crime
Imagem e violência
Necropolítica
description The purpose of this article is to analyze the documentary series Killer Ratings (2019), streamed on Netflix, in light of the metamorphosis in the relations between media, politics, criminal justice system, and organized crime in Brazilian society. It focuses on the construction of the character Wallace Souza, a TV host and popular politician accused of showing on his show murders allegedly committed by his own gang. We observe in Souza an expressive figure of the process of “militialization” (HIRATA et al., 2022) of the State and growing indifference between the public and private, legal and illegal spheres. We further conclude that the series created by foreign companies, by appropriating the violent story and archival footage, engenders yet another layer of capitalization of the scandal. This spiral of monetization is typical of gore capitalism (VALENCIA, 2010), in which drug trafficking, destruction of bodies, and subsequent broadcasting of news and brutal images make up the same transnational market of violence.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070
10.15448/1980-3729.2023.1.44070
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2023.1.44070
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070/28461
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44070
Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44070
Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e44070
1980-3729
1415-0549
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657324670976