NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070 |
Resumo: | The purpose of this article is to analyze the documentary series Killer Ratings (2019), streamed on Netflix, in light of the metamorphosis in the relations between media, politics, criminal justice system, and organized crime in Brazilian society. It focuses on the construction of the character Wallace Souza, a TV host and popular politician accused of showing on his show murders allegedly committed by his own gang. We observe in Souza an expressive figure of the process of “militialization” (HIRATA et al., 2022) of the State and growing indifference between the public and private, legal and illegal spheres. We further conclude that the series created by foreign companies, by appropriating the violent story and archival footage, engenders yet another layer of capitalization of the scandal. This spiral of monetization is typical of gore capitalism (VALENCIA, 2010), in which drug trafficking, destruction of bodies, and subsequent broadcasting of news and brutal images make up the same transnational market of violence. |
id |
PUC_RS-12_0ab3d8318400715d4c927aa58f98fa44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44070 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGSNECROVISUALIDAD Y “MILICIALIZACIÓN” DE LA POLÍTICA: UN ANÁLISIS DE LA SERIE BANDIDOS NA TVNECROVISUALIDADE E “MILICIALIZAÇÃO” DA POLÍTICA: UMA ANÁLISE DA SÉRIE BANDIDOS NA TVKiller ratingsTrue CrimeViolent imagesNecropoliticsBandidos na TVTrue CrimeImagen y violenciaNecropolíticaBandidos na TVTrue crimeImagem e violênciaNecropolíticaThe purpose of this article is to analyze the documentary series Killer Ratings (2019), streamed on Netflix, in light of the metamorphosis in the relations between media, politics, criminal justice system, and organized crime in Brazilian society. It focuses on the construction of the character Wallace Souza, a TV host and popular politician accused of showing on his show murders allegedly committed by his own gang. We observe in Souza an expressive figure of the process of “militialization” (HIRATA et al., 2022) of the State and growing indifference between the public and private, legal and illegal spheres. We further conclude that the series created by foreign companies, by appropriating the violent story and archival footage, engenders yet another layer of capitalization of the scandal. This spiral of monetization is typical of gore capitalism (VALENCIA, 2010), in which drug trafficking, destruction of bodies, and subsequent broadcasting of news and brutal images make up the same transnational market of violence.El objetivo de este artículo es analizar la serie documental Bandidos na TV (2019), exhibida por Netflix, a la luz de los cambios en las relaciones entre los medios, la política, el sistema penal y el crimen organizado en la sociedad brasileña. Se centra en la construcción del personaje Wallace Souza, un presentador de TV y político popular acusado de mostrar en su programa asesinatos supuestamente cometidos por su propia banda. Observamos en Souza una figura expresiva del proceso de “milicialización” (HIRATA et al., 2022) del Estado y de la creciente indiferencia entre las esferas pública y privada, legal e ilegal. También se concluye que la serie creada por productoras extranjeras, al apropiarse del escándalo, engendra otra capa de capitalización. Esta espiral de monetización es propia del capitalismo gore (VALENCIA, 2010), donde el tráfico de drogas, la destrucción de cuerpos y la posterior difusión de noticias e imágenes brutales conforman un mismo mercado transnacional de la violencia.O objetivo do presente artigo é analisar a série documental Bandidos na TV (2019), exibida pela Netflix, à luz das metamorfoses nas relações entre mídia, política, sistema penal e crime organizado na sociedade brasileira. Enfoca-se a construção do personagem Wallace Souza, apresentador de TV e político popular no Amazonas acusado de mostrar em seu programa assassinatos supostamente cometidos por sua própria quadrilha. Observa-se em Souza uma figura expressiva do processo de “milicialização” (HIRATA et al., 2022) do Estado e de crescente indiferenciação entre as esferas pública e privada, legal e ilegal. Conclui-se, ainda, que a série criada por produtoras estrangeiras, ao apropriar-se da história e de imagens de arquivo violentas, engendra mais uma camada de capitalização do escândalo. Essa espiral de rentabilização é típica do capitalismo gore (VALENCIA, 2010), no qual narcotráfico, destruição de corpos e posterior veiculação de notícias e imagens brutais compõem um mesmo mercado transnacional da violência.Editora da PUCRS - ediPUCRS2024-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4407010.15448/1980-3729.2023.1.44070Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44070Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44070Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e440701980-37291415-0549reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070/28461Copyright (c) 2024 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess da Silva Polydoro, Felipe2024-04-09T14:35:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44070Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-09T14:35:35Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS NECROVISUALIDAD Y “MILICIALIZACIÓN” DE LA POLÍTICA: UN ANÁLISIS DE LA SERIE BANDIDOS NA TV NECROVISUALIDADE E “MILICIALIZAÇÃO” DA POLÍTICA: UMA ANÁLISE DA SÉRIE BANDIDOS NA TV |
title |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS |
spellingShingle |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS da Silva Polydoro, Felipe Killer ratings True Crime Violent images Necropolitics Bandidos na TV True Crime Imagen y violencia Necropolítica Bandidos na TV True crime Imagem e violência Necropolítica |
title_short |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS |
title_full |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS |
title_fullStr |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS |
title_full_unstemmed |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS |
title_sort |
NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS |
author |
da Silva Polydoro, Felipe |
author_facet |
da Silva Polydoro, Felipe |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Polydoro, Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Killer ratings True Crime Violent images Necropolitics Bandidos na TV True Crime Imagen y violencia Necropolítica Bandidos na TV True crime Imagem e violência Necropolítica |
topic |
Killer ratings True Crime Violent images Necropolitics Bandidos na TV True Crime Imagen y violencia Necropolítica Bandidos na TV True crime Imagem e violência Necropolítica |
description |
The purpose of this article is to analyze the documentary series Killer Ratings (2019), streamed on Netflix, in light of the metamorphosis in the relations between media, politics, criminal justice system, and organized crime in Brazilian society. It focuses on the construction of the character Wallace Souza, a TV host and popular politician accused of showing on his show murders allegedly committed by his own gang. We observe in Souza an expressive figure of the process of “militialization” (HIRATA et al., 2022) of the State and growing indifference between the public and private, legal and illegal spheres. We further conclude that the series created by foreign companies, by appropriating the violent story and archival footage, engenders yet another layer of capitalization of the scandal. This spiral of monetization is typical of gore capitalism (VALENCIA, 2010), in which drug trafficking, destruction of bodies, and subsequent broadcasting of news and brutal images make up the same transnational market of violence. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070 10.15448/1980-3729.2023.1.44070 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2023.1.44070 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44070/28461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44070 Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44070 Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e44070 1980-3729 1415-0549 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657324670976 |