The image of Christ in films: An idolatry case
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/37184 |
Resumo: | The philosopher Marie-José Mondzain, in her research on the contemporary imaginary, goes back to the second crisis of the Byzantine iconoclasm to rescue a common operative concept in the study of the images produced and disseminated in present times. We will start from this debate, synthesized in the opposition eikon / eidolon, to compare the image of Christ in two different religious films: “The King of Kings” (1927), by Cecil B. DeMille, and “King of Kings” (1961), by Nicholas Ray. Film analysis will help us reveal the way in which the two filmmakers envisaged the dilemma of idolatry: In DeMille’s film, in order to avoid an idolatrous representation of Jesus, it is used an excess of mediations, characterizing Him according to a previous iconographic imaginary; in Ray’s film, on the other hand, the representation of Christ seems to reflect – as an authentic product of its time – the image of an idolatrous society. |
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The image of Christ in films: An idolatry caseLa imagen de Cristo en el cine: Un caso de idolatríaA imagem de Cristo no cinema: Um caso de idolatriaIconIdolImage of ChristIconoÍdoloImagen de CristoÍconeÍdoloImagem de CristoThe philosopher Marie-José Mondzain, in her research on the contemporary imaginary, goes back to the second crisis of the Byzantine iconoclasm to rescue a common operative concept in the study of the images produced and disseminated in present times. We will start from this debate, synthesized in the opposition eikon / eidolon, to compare the image of Christ in two different religious films: “The King of Kings” (1927), by Cecil B. DeMille, and “King of Kings” (1961), by Nicholas Ray. Film analysis will help us reveal the way in which the two filmmakers envisaged the dilemma of idolatry: In DeMille’s film, in order to avoid an idolatrous representation of Jesus, it is used an excess of mediations, characterizing Him according to a previous iconographic imaginary; in Ray’s film, on the other hand, the representation of Christ seems to reflect – as an authentic product of its time – the image of an idolatrous society.La filósofa Marie-José Mondzain, en su investigación sobre la imaginación contemporánea, se remonta a la segunda crisis de la iconoclasia bizantina para establecer un concepto operativo común en la apreciación de las imágenes producidas y difundidas en los tiempos contemporáneos. Partiremos de este debate, sintetizado en la oposición eikon / eidolon, para comparar la imagen de Cristo en dos películas religiosas: “El rey de reyes” (1927), de Cecil B. DeMille, y “Rey de reyes” (1961), de Nicholas Ray. El análisis cinematográfico nos ayudará a revelar la forma en que los dos cineastas vislumbraron el dilema de la idolatría: en la película de DeMille, para evitar una representación idólatra de Jesús, se utiliza un exceso de mediaciones, caracterizándolo según un imaginario iconográfico previo; en la película de Ray, en cambio, la representación de Cristo parece reflejar, como un auténtico producto de su tiempo, la imagen de una sociedad idólatra.A filósofa Marie-José Mondzain, em sua pesquisa acerca do imaginário contemporâneo, faz um recuo à segunda crise do iconoclasmo bizantino para resgatar um conceito operatório comum na análise das imagens produzidas e difundidas na contemporaneidade. Partiremos desse debate, sintetizado na oposição eikon/ eidolon, para comparar a imagem de Cristo em dois filmes religiosos: Rei dos Reis (1927), de Cecil B. DeMille, e O Rei dos Reis (1961), de Nicholas Ray. A análise fílmica verificará como os dois realizadores se posicionaram em relação ao dilema da idolatria: no filme de DeMille, para evitar uma representação idólatra de Jesus, adota-se uma operação marcada por um excesso de mediações, caracterizando-O de acordo com um imaginário iconográfico prévio; já no filme de Ray, a representação exacerbada de Cristo parece refletir, como um autêntico produto de seu tempo, a imagem de uma sociedade idólatra.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3718410.15448/1980-3729.2020.1.37184Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e37184Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e37184Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e371841980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/37184/26537Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaissol, Pedro de Andrade Lima2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37184Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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