Intensified continuity in film sound: six trends and a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carreiro, Rodrigo
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28679
Resumo: This essay aims to discuss the relevance of the concept of intensified continuity to the task of analyzing film and other audiovisual products’ soundtracks. In addition to detailing the origins and development of the concept, created by David Bordwell, the essay examines two previous tentatives of conceptual correspondence between the term and certain sound editing and mixing strategies used by professionals in sound post-production. The essay also tests the theoretical premises through a case study, analyzing the soundtrack of a scene from the feature film Drive (2011), directed by Nicolas Winding Refn. The analysis was made by opening and scrutinizing the sound track on Pro Tools software, the main sound editing and mixing station work on film industry for now.
id PUC_RS-12_35aab56c14ec02b98ae69cbf96ffe97a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28679
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Intensified continuity in film sound: six trends and a case studyContinuidad intensificada en el sonido de las películas: seis tendencias y un estudio de casoContinuidade intensificada no som dos filmes: seis tendências e um estudo de casoSound designIntensified continuityPro ToolsCinemaSound designContinuidad intensificadaPro ToolsCinemaSound designContinuidade intensificadaPro ToolsCinemaThis essay aims to discuss the relevance of the concept of intensified continuity to the task of analyzing film and other audiovisual products’ soundtracks. In addition to detailing the origins and development of the concept, created by David Bordwell, the essay examines two previous tentatives of conceptual correspondence between the term and certain sound editing and mixing strategies used by professionals in sound post-production. The essay also tests the theoretical premises through a case study, analyzing the soundtrack of a scene from the feature film Drive (2011), directed by Nicolas Winding Refn. The analysis was made by opening and scrutinizing the sound track on Pro Tools software, the main sound editing and mixing station work on film industry for now.Este artículo tiene como objetivo discutir la pertinencia del concepto de continuidad intensificada para el análisis de la banda sonora de películas y otros productos audiovisuales. Además de detallar el origen del concepto, desarrollado por David Bordwell, el artículo examina dos intentos previos de correspondencia conceptual entre el término y ciertas estrategias de edición y mezcla de sonido utilizadas por profesionales de post-producción sonora; y prueba las premisas desarrolladas a través de un estudio de caso: el análisis del sonido de una secuencia de la película Drive (2011), de Nicolas Winding Refn. El análisis fue realizado a partir de la banda sonora de la película, abierta y disecada en el software de edición de sonido Pro Tools, estándar de la industria audiovisual contemporánea.Este artigo tem como objetivo discutir a pertinência do conceito de continuidade intensificada para a análise da banda sonora de filmes e outros produtos audiovisuais. Além de detalhar a origem do conceito, desenvolvido por David Bordwell, o artigo examina duas tentativas prévias de correspondência conceitual entre o termo e certas estratégias estilísticas edição de som e mixagem, utilizadas de forma recorrente por profissionais de pós-produção sonora. Na seção seguinte, o artigo testa as premissas desenvolvidas através de um estudo de caso: a análise da banda sonora de uma sequência do filme Drive (2011), de Nicolas Winding Refn. A análise foi realizada a partir da banda sonora do filme, aberta e dissecada no software de edição de som Pro Tools, padrão da indústria do audiovisual contemporânea.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2867910.15448/1980-3729.2018.2.28679Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID28679Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID28679Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID286791980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28679/16633Copyright (c) 2018 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarreiro, Rodrigo2018-05-02T00:32:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28679Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-05-02T00:32:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Intensified continuity in film sound: six trends and a case study
Continuidad intensificada en el sonido de las películas: seis tendencias y un estudio de caso
Continuidade intensificada no som dos filmes: seis tendências e um estudo de caso
title Intensified continuity in film sound: six trends and a case study
spellingShingle Intensified continuity in film sound: six trends and a case study
Carreiro, Rodrigo
Sound design
Intensified continuity
Pro Tools
Cinema
Sound design
Continuidad intensificada
Pro Tools
Cinema
Sound design
Continuidade intensificada
Pro Tools
Cinema
title_short Intensified continuity in film sound: six trends and a case study
title_full Intensified continuity in film sound: six trends and a case study
title_fullStr Intensified continuity in film sound: six trends and a case study
title_full_unstemmed Intensified continuity in film sound: six trends and a case study
title_sort Intensified continuity in film sound: six trends and a case study
author Carreiro, Rodrigo
author_facet Carreiro, Rodrigo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carreiro, Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Sound design
Intensified continuity
Pro Tools
Cinema
Sound design
Continuidad intensificada
Pro Tools
Cinema
Sound design
Continuidade intensificada
Pro Tools
Cinema
topic Sound design
Intensified continuity
Pro Tools
Cinema
Sound design
Continuidad intensificada
Pro Tools
Cinema
Sound design
Continuidade intensificada
Pro Tools
Cinema
description This essay aims to discuss the relevance of the concept of intensified continuity to the task of analyzing film and other audiovisual products’ soundtracks. In addition to detailing the origins and development of the concept, created by David Bordwell, the essay examines two previous tentatives of conceptual correspondence between the term and certain sound editing and mixing strategies used by professionals in sound post-production. The essay also tests the theoretical premises through a case study, analyzing the soundtrack of a scene from the feature film Drive (2011), directed by Nicolas Winding Refn. The analysis was made by opening and scrutinizing the sound track on Pro Tools software, the main sound editing and mixing station work on film industry for now.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28679
10.15448/1980-3729.2018.2.28679
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28679
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.2.28679
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/28679/16633
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID28679
Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID28679
Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID28679
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2018.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663670652928