Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43673 |
Resumo: | We present an analysis of representations of blackness in adverti-sing from the combination of intersectional and semiotic theories. We analyzed communication materials published in magazine ads and on Instagram of one of the ten most valuable brands in Brazil, the telecom Vivo, in 2018, evaluating the intersections of identity avenues. The results indicate that the representation of blackness, associated with gender and class matrices, is still formed by inter-pretants based on the myth of racial democracy, still not very counterintuitive and with limited representations of blackness, trapped in control images in a racialized regime of representation. |
id |
PUC_RS-12_4610d26b6a2af019a7129d42239d87cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43673 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysisRaza, género, clase y otras interseccionalidades en la comunicación de marca:: Una propuesta para un análisis interseccional semióticoRaça, gênero, classe e outras interseccionalidades na comunicação de marcas: : Uma proposta de análise interseccional semióticaNegritudeSemióticaInterseccionalidadeRepresentaçãoComunicação de marcasRaçaGêneroClassePublicidade blacknesssemioticsintersectionalityrepresentationnegritudsemiótica interseccionalidad RepresentaciónWe present an analysis of representations of blackness in adverti-sing from the combination of intersectional and semiotic theories. We analyzed communication materials published in magazine ads and on Instagram of one of the ten most valuable brands in Brazil, the telecom Vivo, in 2018, evaluating the intersections of identity avenues. The results indicate that the representation of blackness, associated with gender and class matrices, is still formed by inter-pretants based on the myth of racial democracy, still not very counterintuitive and with limited representations of blackness, trapped in control images in a racialized regime of representation.Presentamos un análisis de las representaciones de la negritud en la publicidad a partir de la combinación de teorías interseccionales y semióticas. Analizamos piezas de comunicación publicadas en anuncios de revistas y en Instagram de una de las diez marcas más valiosas de Brasil, operadora de tele-fonía Vivo en 2018, evaluando los cruces de avenidas identitarias. Los resultados indican que la representación de la negritud, asociada a matrices de género y clase, aún está formada por interpretantes basados en el mito de la democracia racial, aún poco contradictorios y con representaciones limitadas de la negritud, atrapados en imágenes de control en un régimen de representación racializado.Apresentamos uma análise das representações da negritude na publicidade a partir da combinação das teorias interseccional (CRENSHAW, 2002) e semiótica (PEIRCE, 1931). Analisamos peças de comunicação veiculadas em anúncios de revista e no Instagram da marca Vivo em 2018, avaliando os cruzamentos das avenidas identitárias. Os resultados apontam que a representação da negritude, associada a matrizes de gênero e classe, ainda é formada por interpretantes baseados no mito de democracia racial (GONZALEZ, 1984), ainda pouco contraintuitivas (LEITE, 2014) e com representações limitadas sobre a negritude, presas a imagens de controle (COLLINS, 2019) em um regime racializado de representação (HALL, 2016).Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4367310.15448/1980-3729.2023.1.43673Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e43673Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43673Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e436731980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43673/27991Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreno Fernandes, Pablo2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/43673Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis Raza, género, clase y otras interseccionalidades en la comunicación de marca:: Una propuesta para un análisis interseccional semiótico Raça, gênero, classe e outras interseccionalidades na comunicação de marcas: : Uma proposta de análise interseccional semiótica |
title |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis |
spellingShingle |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis Moreno Fernandes, Pablo Negritude Semiótica Interseccionalidade Representação Comunicação de marcas Raça Gênero Classe Publicidade blackness semiotics intersectionality representation negritud semiótica interseccionalidad Representación |
title_short |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis |
title_full |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis |
title_fullStr |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis |
title_full_unstemmed |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis |
title_sort |
Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis |
author |
Moreno Fernandes, Pablo |
author_facet |
Moreno Fernandes, Pablo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreno Fernandes, Pablo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Negritude Semiótica Interseccionalidade Representação Comunicação de marcas Raça Gênero Classe Publicidade blackness semiotics intersectionality representation negritud semiótica interseccionalidad Representación |
topic |
Negritude Semiótica Interseccionalidade Representação Comunicação de marcas Raça Gênero Classe Publicidade blackness semiotics intersectionality representation negritud semiótica interseccionalidad Representación |
description |
We present an analysis of representations of blackness in adverti-sing from the combination of intersectional and semiotic theories. We analyzed communication materials published in magazine ads and on Instagram of one of the ten most valuable brands in Brazil, the telecom Vivo, in 2018, evaluating the intersections of identity avenues. The results indicate that the representation of blackness, associated with gender and class matrices, is still formed by inter-pretants based on the myth of racial democracy, still not very counterintuitive and with limited representations of blackness, trapped in control images in a racialized regime of representation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43673 10.15448/1980-3729.2023.1.43673 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43673 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2023.1.43673 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43673/27991 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e43673 Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e43673 Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e43673 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2023.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657299505152 |