The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847 |
Resumo: | This paper discusses the role of emotion in the readers’ adhesion to the communication contract proposed by journalism. As empirical object, we analyse comments left by the readers in the page that Veja holds on Facebook. The analysis indicates that the reader moves from higher to lower adherence, along an axis marked by seven primary emotions: satisfaction, surprise, sadness, fear, contempt, anger and disgust. In varied degrees, these emotions bind the reader to the journalism, the vehicle and the other readers. |
id |
PUC_RS-12_549ec952261e57c0780fd68c665c7908 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17847 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on FacebookEl vínculo emocional del lector al periodismo: estudio de la revista Veja en FacebookO vínculo emocional do leitor ao jornalismo: estudo da revista Veja no FacebookJournalismEmotionReaderJournalismPeriodismoEmocionesLectorPeriodismoJornalismoEmoçãoLeitorJornalismoThis paper discusses the role of emotion in the readers’ adhesion to the communication contract proposed by journalism. As empirical object, we analyse comments left by the readers in the page that Veja holds on Facebook. The analysis indicates that the reader moves from higher to lower adherence, along an axis marked by seven primary emotions: satisfaction, surprise, sadness, fear, contempt, anger and disgust. In varied degrees, these emotions bind the reader to the journalism, the vehicle and the other readers.Este artículo discute el papel de la emoción en la adhesión del lector al contrato de comunicación propuesto por el periodismo. Como objeto empírico, analizamos los comentarios dejados por los lectores en la página que la revista Veja mantiene en Facebook. El análisis indica que el lector se mueve de la mayor a la menor adhesión, a lo largo de un eje marcado por siete emociones primarias: satisfacción, sorpresa, tristeza, miedo, desprecio, rabia y aversión. En variados grados, esas emociones vinculan el lector al periodismo, al vehículo y a otros lectores.Este artigo discute o papel da emoção na adesão do leitor ao contrato de comunicação proposto pelo jornalismo. Como objeto empírico, analisamos os comentários deixados pelos leitores na página que a revista Veja mantém no Facebook. A análise indica que o leitor se move da maior à menor adesão, ao longo de um eixo marcado por sete emoções primárias: satisfação, surpresa, tristeza, medo, desprezo, raiva e aversão. Em graus variados, essas emoções vinculam o leitor ao jornalismo, ao veículo e a outros leitores.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1784710.15448/1980-3729.2014.3.17847Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 878-896Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 878-896Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 878-8961980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847/12568Benetti, MarciaReginato, Gisele Dottoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-14T16:23:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17847Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-14T16:23:54Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook El vínculo emocional del lector al periodismo: estudio de la revista Veja en Facebook O vínculo emocional do leitor ao jornalismo: estudo da revista Veja no Facebook |
title |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook |
spellingShingle |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook Benetti, Marcia Journalism Emotion Reader Journalism Periodismo Emociones Lector Periodismo Jornalismo Emoção Leitor Jornalismo |
title_short |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook |
title_full |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook |
title_fullStr |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook |
title_full_unstemmed |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook |
title_sort |
The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook |
author |
Benetti, Marcia |
author_facet |
Benetti, Marcia Reginato, Gisele Dotto |
author_role |
author |
author2 |
Reginato, Gisele Dotto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Benetti, Marcia Reginato, Gisele Dotto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Journalism Emotion Reader Journalism Periodismo Emociones Lector Periodismo Jornalismo Emoção Leitor Jornalismo |
topic |
Journalism Emotion Reader Journalism Periodismo Emociones Lector Periodismo Jornalismo Emoção Leitor Jornalismo |
description |
This paper discusses the role of emotion in the readers’ adhesion to the communication contract proposed by journalism. As empirical object, we analyse comments left by the readers in the page that Veja holds on Facebook. The analysis indicates that the reader moves from higher to lower adherence, along an axis marked by seven primary emotions: satisfaction, surprise, sadness, fear, contempt, anger and disgust. In varied degrees, these emotions bind the reader to the journalism, the vehicle and the other readers. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-02-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847 10.15448/1980-3729.2014.3.17847 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2014.3.17847 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847/12568 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 878-896 Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 878-896 Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 878-896 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2014.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128662591668224 |