The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benetti, Marcia
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Reginato, Gisele Dotto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847
Resumo: This paper discusses the role of emotion in the readers’ adhesion to the communication contract proposed by journalism. As empirical object, we analyse comments left by the readers in the page that Veja holds on Facebook. The analysis indicates that the reader moves from higher to lower adherence, along an axis marked by seven primary emotions: satisfaction, surprise, sadness, fear, contempt, anger and disgust. In varied degrees, these emotions bind the reader to the journalism, the vehicle and the other readers.
id PUC_RS-12_549ec952261e57c0780fd68c665c7908
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17847
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on FacebookEl vínculo emocional del lector al periodismo: estudio de la revista Veja en FacebookO vínculo emocional do leitor ao jornalismo: estudo da revista Veja no FacebookJournalismEmotionReaderJournalismPeriodismoEmocionesLectorPeriodismoJornalismoEmoçãoLeitorJornalismoThis paper discusses the role of emotion in the readers’ adhesion to the communication contract proposed by journalism. As empirical object, we analyse comments left by the readers in the page that Veja holds on Facebook. The analysis indicates that the reader moves from higher to lower adherence, along an axis marked by seven primary emotions: satisfaction, surprise, sadness, fear, contempt, anger and disgust. In varied degrees, these emotions bind the reader to the journalism, the vehicle and the other readers.Este artículo discute el papel de la emoción en la adhesión del lector al contrato de comunicación propuesto por el periodismo. Como objeto empírico, analizamos los comentarios dejados por los lectores en la página que la revista Veja mantiene en Facebook. El análisis indica que el lector se mueve de la mayor a la menor adhesión, a lo largo de un eje marcado por siete emociones primarias: satisfacción, sorpresa, tristeza, miedo, desprecio, rabia y aversión. En variados grados, esas emociones vinculan el lector al periodismo, al vehículo y a otros lectores.Este artigo discute o papel da emoção na adesão do leitor ao contrato de comunicação proposto pelo jornalismo. Como objeto empírico, analisamos os comentários deixados pelos leitores na página que a revista Veja mantém no Facebook. A análise indica que o leitor se move da maior à menor adesão, ao longo de um eixo marcado por sete emoções primárias: satisfação, surpresa, tristeza, medo, desprezo, raiva e aversão. Em graus variados, essas emoções vinculam o leitor ao jornalismo, ao veículo e a outros leitores.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1784710.15448/1980-3729.2014.3.17847Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 878-896Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 878-896Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 878-8961980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847/12568Benetti, MarciaReginato, Gisele Dottoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-14T16:23:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/17847Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-14T16:23:54Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
El vínculo emocional del lector al periodismo: estudio de la revista Veja en Facebook
O vínculo emocional do leitor ao jornalismo: estudo da revista Veja no Facebook
title The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
spellingShingle The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
Benetti, Marcia
Journalism
Emotion
Reader
Journalism
Periodismo
Emociones
Lector
Periodismo
Jornalismo
Emoção
Leitor
Jornalismo
title_short The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
title_full The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
title_fullStr The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
title_full_unstemmed The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
title_sort The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
author Benetti, Marcia
author_facet Benetti, Marcia
Reginato, Gisele Dotto
author_role author
author2 Reginato, Gisele Dotto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Benetti, Marcia
Reginato, Gisele Dotto
dc.subject.por.fl_str_mv Journalism
Emotion
Reader
Journalism
Periodismo
Emociones
Lector
Periodismo
Jornalismo
Emoção
Leitor
Jornalismo
topic Journalism
Emotion
Reader
Journalism
Periodismo
Emociones
Lector
Periodismo
Jornalismo
Emoção
Leitor
Jornalismo
description This paper discusses the role of emotion in the readers’ adhesion to the communication contract proposed by journalism. As empirical object, we analyse comments left by the readers in the page that Veja holds on Facebook. The analysis indicates that the reader moves from higher to lower adherence, along an axis marked by seven primary emotions: satisfaction, surprise, sadness, fear, contempt, anger and disgust. In varied degrees, these emotions bind the reader to the journalism, the vehicle and the other readers.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-02-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847
10.15448/1980-3729.2014.3.17847
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2014.3.17847
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/17847/12568
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 878-896
Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 878-896
Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 878-896
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2014.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662591668224