Chronotopology of smart images
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30966 |
Resumo: | This article takes up some fundamental notions of Gilbert Simondon’s philosophy to inquire about the chronotopological regimes that are related to the images produced by smart cameras. Smart cameras are systems of vision in which an algorithm operates in parallel to the image production, analyzing it. Recently the idea of “embedded image” has been used to describe the architecture of such devices. Our objective is to map the transformations in the spatial and temporal relations established by such images, as well as speculate about the possible political consequences associated with this chronotopological reordering. The contiguity of these images to the world and their agency circumscribed to the present time, unlike the classical model of the Renaissance perspective, allows us to claim a performative inflection in this regime of visuality. |
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Chronotopology of smart imagesCronotopología de las imágenes inteligentesCronotopologia das imagens inteligentesSmart Camera. Gilbert Simondon. Image Theory.Image TheoryCámara inteligente. Gilbert Simondon. Teoría de la imagen.Teoría de la imagenCâmera inteligente. Gilbert Simondon. Teoria da imagem.Tecnologias de Comunicação e ImagemThis article takes up some fundamental notions of Gilbert Simondon’s philosophy to inquire about the chronotopological regimes that are related to the images produced by smart cameras. Smart cameras are systems of vision in which an algorithm operates in parallel to the image production, analyzing it. Recently the idea of “embedded image” has been used to describe the architecture of such devices. Our objective is to map the transformations in the spatial and temporal relations established by such images, as well as speculate about the possible political consequences associated with this chronotopological reordering. The contiguity of these images to the world and their agency circumscribed to the present time, unlike the classical model of the Renaissance perspective, allows us to claim a performative inflection in this regime of visuality.El presente artículo retoma algunas nociones fundamentales de la filosofía de Gilbert Simondon para indagar acerca de los regímenes cronológicos y topológicos agenciados por las imágenes producidas por cámaras inteligentes. Las cámaras inteligentes son sistemas de visión en los que un algoritmo opera en paralelo a la producción de la imagen, analizándola. Recientemente la idea de “imagen incrustada” viene siendo utilizada para describir la arquitectura de tales dispositivos. Nuestro objetivo es cartografiar las transformaciones en las relaciones espaciales y temporales instauradas por tales imágenes, así como especular acerca de posibles consecuencias políticas asociadas a esta reordenación cronotopológica. La contigüidad de estas imágenes al mundo y su agencia circunscrita al tiempo presente, a la diferencia del modelo clásico de la perspectiva renacentista, nos permite reivindicar una inflexión performativa en este régimen de visualidad.O presente artigo retoma algumas noções fundamentais da filosofia de Gilbert Simondon para indagar acerca dos regimes cronotopológicos agenciados pelas imagens produzidas por câmeras inteligentes. Câmeras inteligentes são sistemas de visão nos quais um algoritmo opera em paralelo à produção de imagem, analisando-a. Recentemente a ideia de “imagem embutida” vem sendo utilizada para descrever a arquitetura de tais dispositivos. Nosso objetivo é cartografar as transformações nas relações espaciais e temporais instauradas por tais imagens, assim como especular acerca de possíveis consequências políticas associadas a esta reordenação cronotopológica. A contiguidade dessas imagens ao mundo e a sua agência inscrita no tempo presente, à diferença do modelo clássico da perspectiva renascentista, permite-nos reivindicar uma inflexão performativa neste regime de visualidade.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3096610.15448/1980-3729.2019.1.30966Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e30966Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e30966Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e309661980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30966/18536Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerraz Vidal Junior, Icaro2019-08-30T17:28:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30966Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2019-08-30T17:28:46Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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