Coherence and truthfulness in communication: intracommunicational and extracommunicational indexicality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elleström, Lars
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35617
Resumo: The aim of this article is to construct a model that demonstrates how human communication, involving all kinds of media, may not only correspond to but also put us in contact with what we perceive to be the surrounding world. In which ways is truthfulness actually established by communication? To answer this, the notion of indices is employed: signs based on contiguity. However, an investigation of indices’ outward direction – creating truthfulness in communication – also requires an understanding of their inward direction: establishing coherence. To investigate these two functions, further concepts and various elementary categorizations are proposed: it is argued that there are several types of contiguity and many varieties of indexical objects, which invalidates the coarse fiction–nonfiction distinction.
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spelling Coherence and truthfulness in communication: intracommunicational and extracommunicational indexicalityCoherencia y veracidad in la comunicación: indicialidad intracomunicacional y extracomunicacionalCoerência e veracidade na comunicação: indicialidade intracomunicacional e extracomunicacionalCommunication. Media. Fictionality.Comunicación. Medios. Ficcionalidad.Comunicação. Mídia. Ficcionalidade.MídiaThe aim of this article is to construct a model that demonstrates how human communication, involving all kinds of media, may not only correspond to but also put us in contact with what we perceive to be the surrounding world. In which ways is truthfulness actually established by communication? To answer this, the notion of indices is employed: signs based on contiguity. However, an investigation of indices’ outward direction – creating truthfulness in communication – also requires an understanding of their inward direction: establishing coherence. To investigate these two functions, further concepts and various elementary categorizations are proposed: it is argued that there are several types of contiguity and many varieties of indexical objects, which invalidates the coarse fiction–nonfiction distinction.El propósito de este artículo es construir un modelo para demostrar cómo la comunicación humana, que involucra a todo tipo de medios, no solo puede coincidir sino también ponernos en contacto con nuestra percepción del mundo que nos rodea. ¿De qué maneras se establece realmente la verdad mediante la comunicación? Para responder a esto, se emplea la noción de índices: señales basadas en contigüidad. Sin embargo, una investigación de los índices en su dimensión externa, crear verdad en la comunicación, también requiere una comprensión de su dimensión interna: crear coherencia. Para investigar estas dos funciones, se proponen algunos conceptos y varias categorizaciones elementales: se argumenta que existen varios tipos de contigüidad y muchas variedades de objetos indicativos, lo que invalida la gran distinción entre ficción y no ficción.O objetivo deste artigo é construir um modelo para demonstrar como a comunicação humana, envolvendo todos os tipos de mídia, pode não apenas corresponder, mas também nos colocar em contato com a nossa percepção do mundo que nos rodeia. De que maneiras a verdade é realmente estabelecida pela comunicação? Para responder a isso, emprega-se a noção de índices: sinais baseados em contiguidade. No entanto, uma investigação dos índices na sua dimensão externa – criando a veracidade na comunicação – também requer uma compreensão da sua dimensão interna: criar a coerência. Para investigar essas duas funções, alguns conceitos e várias categorizações elementares são  propostas: argumenta-se que existem vários tipos de contiguidade e muitas variedades de objetos indiciais, o que invalida a distinção grosseira entre ficção e não ficção.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3561710.15448/1980-3729.2019.3.35617Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 3 (2019); e35617Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 3 (2019); e35617Revista FAMECOS; v. 26 n. 3 (2019); e356171980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35617/19369Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessElleström, Lars2020-01-15T18:46:47Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35617Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2020-01-15T18:46:47Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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