Notes on the contemporary documentary
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896 |
Resumo: | In this article, I present an overview of the contemporary documentary, pointing its complexity and highlighting some of its most interesting tendencies, such as the proliferation of dispositifs, the emergence of the first-person film, the acclamation of the essay and the retaking of archives with reassignment proposals. However, despite the analytical effort, it must be remembered that one of the key features of contemporary documentary refers to the complexity of filmic practices that often combine different procedures in a single work, which demands of us not to invest in strict classifications. Therefore, the paper presents itself primarily as a mapping and an exploration of this artistic field in its multiplicity, but without conclusive or assertive purposes. |
id |
PUC_RS-12_6c4d9b3ad20142e6ab0ead0ffd13fb22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35896 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Notes on the contemporary documentaryNotas sobre el documental contemporáneoNotas sobre o documentário contemporâneoFilm-essayDispositiveFirst-person documentaryFilm-ensayoDispositivoPelículas en primera personaEnsaio fílmicoDispositivoFilmes em primeira pessoaIn this article, I present an overview of the contemporary documentary, pointing its complexity and highlighting some of its most interesting tendencies, such as the proliferation of dispositifs, the emergence of the first-person film, the acclamation of the essay and the retaking of archives with reassignment proposals. However, despite the analytical effort, it must be remembered that one of the key features of contemporary documentary refers to the complexity of filmic practices that often combine different procedures in a single work, which demands of us not to invest in strict classifications. Therefore, the paper presents itself primarily as a mapping and an exploration of this artistic field in its multiplicity, but without conclusive or assertive purposes.En este artículo, presento una visión general de la producción contemporánea del documental, destacando su complejidad y algunas de sus tendencias más emocionantes, como la proliferación de dispositivos, la aparición de películas en primera persona, la consagración del ensayo y la reanudación de los archivos con fines de resignificación. Sin embargo, a pesar del esfuerzo analítico, debe recordarse que una de las características del documental actual se refiere a la complejidad de las prácticas fílmicas que a menudo combinan diferentes procedimientos en una sola obra, lo que nos obliga a evitar clasificaciones rigurosas. Por lo tanto, el texto se presenta principalmente como un mapeo y exploración de este campo artístico en su multiplicidad, pero sin propósitos concluyentes o asertivos.Neste artigo, apresento um panorama da produção contemporânea do documentário, ressaltando a sua complexidade e destacando algumas das suas tendências mais instigantes, a exemplo da proliferação dos dispositivos, da emergência dos filmes em primeira pessoa, da consagração do ensaio e da retomada dos arquivos com fins de ressignificação. No entanto, apesar do esforço analítico, é preciso lembrar que uma das características do documentário, na contemporaneidade, se refere à complexidade das práticas fílmicas que, não raro, conjugam diferentes procedimentos numa única obra, o que nos impede de investir em classificações rigorosas. Portanto, o texto se apresenta, prioritariamente, como um mapeamento e exploração desse campo artístico em sua multiplicidade, mas sem propósitos conclusivos ou assertivos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3589610.15448/1980-3729.2020.1.35896Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e35896Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e35896Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e358961980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896/26277Copyright (c) 2020 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35896Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Notes on the contemporary documentary Notas sobre el documental contemporáneo Notas sobre o documentário contemporâneo |
title |
Notes on the contemporary documentary |
spellingShingle |
Notes on the contemporary documentary de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo Film-essay Dispositive First-person documentary Film-ensayo Dispositivo Películas en primera persona Ensaio fílmico Dispositivo Filmes em primeira pessoa |
title_short |
Notes on the contemporary documentary |
title_full |
Notes on the contemporary documentary |
title_fullStr |
Notes on the contemporary documentary |
title_full_unstemmed |
Notes on the contemporary documentary |
title_sort |
Notes on the contemporary documentary |
author |
de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo |
author_facet |
de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Film-essay Dispositive First-person documentary Film-ensayo Dispositivo Películas en primera persona Ensaio fílmico Dispositivo Filmes em primeira pessoa |
topic |
Film-essay Dispositive First-person documentary Film-ensayo Dispositivo Películas en primera persona Ensaio fílmico Dispositivo Filmes em primeira pessoa |
description |
In this article, I present an overview of the contemporary documentary, pointing its complexity and highlighting some of its most interesting tendencies, such as the proliferation of dispositifs, the emergence of the first-person film, the acclamation of the essay and the retaking of archives with reassignment proposals. However, despite the analytical effort, it must be remembered that one of the key features of contemporary documentary refers to the complexity of filmic practices that often combine different procedures in a single work, which demands of us not to invest in strict classifications. Therefore, the paper presents itself primarily as a mapping and an exploration of this artistic field in its multiplicity, but without conclusive or assertive purposes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896 10.15448/1980-3729.2020.1.35896 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2020.1.35896 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896/26277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e35896 Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e35896 Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e35896 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2020.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128664184455168 |