Notes on the contemporary documentary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896
Resumo: In this article, I present an overview of the contemporary documentary, pointing its complexity and highlighting some of its most interesting tendencies, such as the proliferation of dispositifs, the emergence of the first-person film, the acclamation of the essay and the retaking of archives with reassignment proposals. However, despite the analytical effort, it must be remembered that one of the key features of contemporary documentary refers to the complexity of filmic practices that often combine different procedures in a single work, which demands of us not to invest in strict classifications. Therefore, the paper presents itself primarily as a mapping and an exploration of this artistic field in its multiplicity, but without conclusive or assertive purposes.
id PUC_RS-12_6c4d9b3ad20142e6ab0ead0ffd13fb22
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35896
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Notes on the contemporary documentaryNotas sobre el documental contemporáneoNotas sobre o documentário contemporâneoFilm-essayDispositiveFirst-person documentaryFilm-ensayoDispositivoPelículas en primera personaEnsaio fílmicoDispositivoFilmes em primeira pessoaIn this article, I present an overview of the contemporary documentary, pointing its complexity and highlighting some of its most interesting tendencies, such as the proliferation of dispositifs, the emergence of the first-person film, the acclamation of the essay and the retaking of archives with reassignment proposals. However, despite the analytical effort, it must be remembered that one of the key features of contemporary documentary refers to the complexity of filmic practices that often combine different procedures in a single work, which demands of us not to invest in strict classifications. Therefore, the paper presents itself primarily as a mapping and an exploration of this artistic field in its multiplicity, but without conclusive or assertive purposes.En este artículo, presento una visión general de la producción contemporánea del documental, destacando su complejidad y algunas de sus tendencias más emocionantes, como la proliferación de dispositivos, la aparición de películas en primera persona, la consagración del ensayo y la reanudación de los archivos con fines de resignificación. Sin embargo, a pesar del esfuerzo analítico, debe recordarse que una de las características del documental actual se refiere a la complejidad de las prácticas fílmicas que a menudo combinan diferentes procedimientos en una sola obra, lo que nos obliga a evitar clasificaciones rigurosas. Por lo tanto, el texto se presenta principalmente como un mapeo y exploración de este campo artístico en su multiplicidad, pero sin propósitos concluyentes o asertivos.Neste artigo, apresento um panorama da produção contemporânea do documentário, ressaltando a sua complexidade e destacando algumas das suas tendências mais instigantes, a exemplo da proliferação dos dispositivos, da emergência dos filmes em primeira pessoa, da consagração do ensaio e da retomada dos arquivos com fins de ressignificação. No entanto, apesar do esforço analítico, é preciso lembrar que uma das características do documentário, na contemporaneidade, se refere à complexidade das práticas fílmicas que, não raro, conjugam diferentes procedimentos numa única obra, o que nos impede de investir em classificações rigorosas. Portanto, o texto se apresenta, prioritariamente, como um mapeamento e exploração desse campo artístico em sua multiplicidade, mas sem propósitos conclusivos ou assertivos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3589610.15448/1980-3729.2020.1.35896Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e35896Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e35896Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e358961980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896/26277Copyright (c) 2020 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/35896Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Notes on the contemporary documentary
Notas sobre el documental contemporáneo
Notas sobre o documentário contemporâneo
title Notes on the contemporary documentary
spellingShingle Notes on the contemporary documentary
de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
Film-essay
Dispositive
First-person documentary
Film-ensayo
Dispositivo
Películas en primera persona
Ensaio fílmico
Dispositivo
Filmes em primeira pessoa
title_short Notes on the contemporary documentary
title_full Notes on the contemporary documentary
title_fullStr Notes on the contemporary documentary
title_full_unstemmed Notes on the contemporary documentary
title_sort Notes on the contemporary documentary
author de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
author_facet de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Aquino Rodrigues, Laécio Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Film-essay
Dispositive
First-person documentary
Film-ensayo
Dispositivo
Películas en primera persona
Ensaio fílmico
Dispositivo
Filmes em primeira pessoa
topic Film-essay
Dispositive
First-person documentary
Film-ensayo
Dispositivo
Películas en primera persona
Ensaio fílmico
Dispositivo
Filmes em primeira pessoa
description In this article, I present an overview of the contemporary documentary, pointing its complexity and highlighting some of its most interesting tendencies, such as the proliferation of dispositifs, the emergence of the first-person film, the acclamation of the essay and the retaking of archives with reassignment proposals. However, despite the analytical effort, it must be remembered that one of the key features of contemporary documentary refers to the complexity of filmic practices that often combine different procedures in a single work, which demands of us not to invest in strict classifications. Therefore, the paper presents itself primarily as a mapping and an exploration of this artistic field in its multiplicity, but without conclusive or assertive purposes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896
10.15448/1980-3729.2020.1.35896
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2020.1.35896
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/35896/26277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e35896
Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e35896
Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e35896
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2020.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128664184455168