YouTube as a space for the construction of networked memories: opportunities and challenges
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12895 |
Resumo: | This article aims to study YouTube as a tool for construction of collective memory in digital form. For the concept of collective memory we use Halbwachs (1990) in conjunction with Pollak (1989) and Santos (2003). Such ideas are the starting point to discuss the memory in digital media from authors as Rosnay (2006) and Casalegno (2006) among other authors who promote research on the influence of new media in the collective memory. An analysis of YouTube was organized into five categories: store/ post; categorization/tags; sharing; interaction mechanisms; and tools of suggestion by the system. The analysis found that the collective memory network is constructed by both the action of the system and by user action, allowing constant flow between the individual and collective manifestations. |
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YouTube as a space for the construction of networked memories: opportunities and challengesYouTube como espacio de construcción de la memoria en red: posibilidades y desafíosYouTube como espaço de construção da memória em rede: possibilidades e desafiosMemoryNew mediaYouTubeInternet.YouTubeMemoriaNuevos MediosYouTubeInternetYouTubeMemórianovas mídiasYouTubeinternet.YouTubeThis article aims to study YouTube as a tool for construction of collective memory in digital form. For the concept of collective memory we use Halbwachs (1990) in conjunction with Pollak (1989) and Santos (2003). Such ideas are the starting point to discuss the memory in digital media from authors as Rosnay (2006) and Casalegno (2006) among other authors who promote research on the influence of new media in the collective memory. An analysis of YouTube was organized into five categories: store/ post; categorization/tags; sharing; interaction mechanisms; and tools of suggestion by the system. The analysis found that the collective memory network is constructed by both the action of the system and by user action, allowing constant flow between the individual and collective manifestations.El artículo tiene el objetivo de estudiar YouTube como herramienta de construcción de la memoria colectiva en el soporte digital. Para el concepto de memoria colectiva utilizamos Halbwachs (1990) en articulación con Pollak (1989) y Santos (2003). Estas ideas son el punto de partida para discutir la memoria en los soportes digitales, a partir de autores como Rosnay (2006) y Casalegno (2006), entre otros autores que fomentan la investigación sobre la influencia de los nuevos medios en la memoria colectiva. Se realizó un análisis de YouTube, organizado en cinco categorías: almacenamiento / envío; categorización / etiquetas; compartir; mecanismos de interacción y herramientas de sugerencia del sistema. El análisis constató que la memoria colectiva en red es construida tanto por la acción del sistema, como por la acción del usuario, posibilitando así un flujo entre las manifestaciones individuales y colectivas.O artigo tem o objetivo de estudar o YouTube como ferramenta de construção da memória coletiva no suporte digital. Para o conceito de memória coletiva utilizamos Halbwachs (1990) em articulação com Pollak (1989) e Santos (2003). Essas ideias são o ponto de partida para discutir a memória nos suportes digitais, a partir de autores como Rosnay (2006) e Casalegno (2006), entre outros autores que fomentam a investigação sobre a influência das novas mídias na memória coletiva. Foi feita uma análise do YouTube, organizada em cinco categorias: armazenamento/ postagem; categorização/tags; compartilhamento; mecanismos de interação e ferramentas de sugestão do sistema. A análise constatou que a memória coletiva em rede é construída tanto pela ação do sistema, quanto pela ação do usuário, possibilitando assim um fluxo entre as manifestações individuais e coletivas.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1289510.15448/1980-3729.2012.3.12895Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 705-722Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 705-722Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 705-7221980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12895/8602Puhl, Paula ReginaAraújo, Willian Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-19T15:36:31Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12895Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-19T15:36:31Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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