Language games on Jorge Furtado’s screens: Youth and other phases

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Afonso
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mousinho, Luiz Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/39501
Resumo: The objective of this work is to map dialogical occurrences in some of the works directed and/or scripted by Jorge Furtado, observing how the ludic element’s construction occurs intertextually through the overlapping of a variety of discursive platforms, especially from games, electronics and metaphoricals, present in Furtado’s feature films and in others audiovisual projects co-written by him, especially Two summers (2002), The man who copied (2003), My uncle killed a guy (2004) and Basic Sanitation, the movie (2007). Hence, we intend to examine in the selected texts narratological categories, such as plot and character, as propelling units, especially in the language of video games, which it is acquiring an increasing relevance in academic studies and which, to establish a specific grammar, unfolded, as well as the cinema itself, in many moments, by the relations established with other artistic practices. Thus, the article enables a reading of filmic and audiovisual approaches in interface with the playfulness structured by games, aesthetically and thematically evoked, which ends up generating a reworking in the treatment of the message and other ways of reframing the narrative bond with the reception.
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Hence, we intend to examine in the selected texts narratological categories, such as plot and character, as propelling units, especially in the language of video games, which it is acquiring an increasing relevance in academic studies and which, to establish a specific grammar, unfolded, as well as the cinema itself, in many moments, by the relations established with other artistic practices. Thus, the article enables a reading of filmic and audiovisual approaches in interface with the playfulness structured by games, aesthetically and thematically evoked, which ends up generating a reworking in the treatment of the message and other ways of reframing the narrative bond with the reception.El objetivo de este trabajo es mapear ocurrencias dialógicas en algunas de las obras dirigidas y/o guionadas por Jorge Furtado, observando cómo la construcción del elemento lúdico ocurre intertextualmente a través de la superposición de una variedad de plataformas discursivas, especialmente de juegos, electrónicos y metafóricos, presente en los largometrajes de Furtado y en otros proyectos audiovisuales coescritos por él, especialmente Hubo una vez dos veranos (2002), El hombre que copiaba (2003), Mi tio ha matado un tipo (2004) y Saneamento básico, el filme (2007). Con eso, pretendemos examinar en los textos seleccionados categorías narratológicas, como trama y personaje, como unidades impulsoras, especialmente del lenguaje de los videojuegos, que adquiere características cada vez más relevantes en los estudios académicos, y que, con el fin de establecer una gramática específica, se desdobló, así como el propio cine, en muchos momentos, a través de las relaciones establecidas con otras prácticas artísticas. Así, el artículo posibilita una lectura de enfoques fílmicos y audiovisuales en conexión con lo lúdico alcanzado por los juegos, evocados estética y temáticamente, que genera una reelaboración en el tratamiento del mensaje y otras formas de replantear el vínculo narrativo con la recepción.O objetivo deste trabalho é mapear ocorrências dialógicas em algumas das obras dirigidas e/ou roteirizadas por Jorge Furtado, observando como a construção do elemento lúdico se dá intertextualmente pelo imbricamento de uma variedade de plataformas discursivas, sobretudo a partir dos jogos, eletrônicos e metafóricos, presentes em longas-metragens de Furtado e em outros projetos audiovisuais corroteirizados por ele, especialmente Houve uma vez dois verões (2002), O homem que copiava (2003), Meu tio matou um cara (2004) e Saneamento básico, o filme (2007). Com isso, pretende-se examinar nos textos selecionados categorias narratológicas, como enredo e personagem, enquanto unidades propulsoras, especialmente, da linguagem dos videogames, que adquire entrâncias cada vez mais relevantes nos estudos acadêmicos e que, para estabelecer uma gramática específica, desdobrou-se, assim como o próprio cinema, em muitos momentos, pelas relações estabelecidas com outras práticas artísticas. O artigo viabiliza, desse modo, uma leitura das aproximações fílmicas e audiovisuais em interface com a ludicidade alcançada pelos jogos, estética e tematicamente evocados, o que acaba gerando uma reelaboração no trato da mensagem e formas outras de ressignificar o laço narrativo com a recepção.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3950110.15448/1980-3729.2021.1.39501Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e39501Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e39501Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e395011980-37291415-054910.15448/1980-3729.2021.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/39501/26999Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, AfonsoMousinho, Luiz Antonio2022-02-04T19:02:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/39501Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:02:42Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
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