Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Canavilhas, João
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Satuf, Ivan, de Luna, Diógenes, Torres, Vitor, Baccin, Alciane, Marques, Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292
Resumo: This paper observes the growing influence of designers and programmers in the journalistic work within online newsrooms. Described as “tecnoactors”, these professionals acquire visibilityby mastering professional expertise, decisive in the production of news. The purpose here is to investigate how journalists, designers and programmers establish negotiations during production routines. The empirical study is delimited to six online newsrooms – three from Brazil and three from Portugal –where 17 semi-structured interviews with members of the professional categories were made. The qualitative analysis focus onfour themes: 1) negotiation processes; 2) news concept; 3) physical distance versus epistemic distance; 4) professional hybridity.
id PUC_RS-12_908f97cf04148981093524524405e3f2
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24292
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsroomsPeriodistas y tecno-actores: la negociación de culturas profesionales en redacciones on-lineJornalistas e tecnoatores: a negociação de culturas profissionais em redações on-lineOnline journalismTecnoactorsProfessional cultureOnline journalismPeriodismo onlineTecno-atoresCultura profesionalPeriodismoJornalismo online. Tecnoatores. Cultura profissional.JornalismoThis paper observes the growing influence of designers and programmers in the journalistic work within online newsrooms. Described as “tecnoactors”, these professionals acquire visibilityby mastering professional expertise, decisive in the production of news. The purpose here is to investigate how journalists, designers and programmers establish negotiations during production routines. The empirical study is delimited to six online newsrooms – three from Brazil and three from Portugal –where 17 semi-structured interviews with members of the professional categories were made. The qualitative analysis focus onfour themes: 1) negotiation processes; 2) news concept; 3) physical distance versus epistemic distance; 4) professional hybridity.Este artículo investiga la creciente influencia de diseñadores y programadores en el trabajo periodístico en redacciones on-line. Descritos como “tecno-actores”, estos profesionales conquistan visibilidad por el domino de conocimientos especializados decisivos en la producción de la noticia. El objetivo es investigar cómo periodistas, diseñadores y programadores establecen negociaciones durante las rutinas productivas. El estudio empírico está delimitado a seis redacciones on-line –tres brasileñas y tres portuguesas– donde fueron hechas 17 entrevistas semi-estructuradas con integrantes de las categorías profesionales en cuestión. El análisis cualitativo de las entrevistas está compuesto de cuatro ejes temáticos: 1) procesos de negociación; 2) concepto de noticia; 3) distancia física versus distancia epistémica; 4) hibridismo profesional.Este artigo investiga a crescente influência de designers e programadores no trabalho jornalístico em redações on-line. Descritos como “tecnoatores”, estes profissionais conquistam visibilidade pelo domínio de conhecimentos especializados decisivos na produção da notícia. O objetivo é investigar como jornalistas, designers e programadores estabelecem negociações durante as rotinas produtivas. O estudo empírico está delimitado a seis redações on-line – três brasileiras e três portuguesas – onde foram feitas 17 entrevistas semiestruturadas com integrantes das categorias profissionais em questão. A análise qualitativa das entrevistas é composta de quatro eixos temáticos: 1) processos de negociação; 2) conceito de notícia; 3) distância física versus distância epistêmica; 4) hibridismo profissional.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2429210.15448/1980-3729.2016.3.24292Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 3 (2016); ID24292Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 3 (2016); ID24292Revista FAMECOS; v. 23 n. 3 (2016); ID242921980-37291415-054910.15448/1980-3729.2016.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292/14688https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292/15074Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessCanavilhas, JoãoSatuf, Ivande Luna, DiógenesTorres, VitorBaccin, AlcianeMarques, Alberto2017-06-01T20:32:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24292Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-01T20:32:30Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
Periodistas y tecno-actores: la negociación de culturas profesionales en redacciones on-line
Jornalistas e tecnoatores: a negociação de culturas profissionais em redações on-line
title Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
spellingShingle Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
Canavilhas, João
Online journalism
Tecnoactors
Professional culture
Online journalism
Periodismo online
Tecno-atores
Cultura profesional
Periodismo
Jornalismo online. Tecnoatores. Cultura profissional.
Jornalismo
title_short Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
title_full Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
title_fullStr Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
title_full_unstemmed Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
title_sort Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
author Canavilhas, João
author_facet Canavilhas, João
Satuf, Ivan
de Luna, Diógenes
Torres, Vitor
Baccin, Alciane
Marques, Alberto
author_role author
author2 Satuf, Ivan
de Luna, Diógenes
Torres, Vitor
Baccin, Alciane
Marques, Alberto
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Canavilhas, João
Satuf, Ivan
de Luna, Diógenes
Torres, Vitor
Baccin, Alciane
Marques, Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Online journalism
Tecnoactors
Professional culture
Online journalism
Periodismo online
Tecno-atores
Cultura profesional
Periodismo
Jornalismo online. Tecnoatores. Cultura profissional.
Jornalismo
topic Online journalism
Tecnoactors
Professional culture
Online journalism
Periodismo online
Tecno-atores
Cultura profesional
Periodismo
Jornalismo online. Tecnoatores. Cultura profissional.
Jornalismo
description This paper observes the growing influence of designers and programmers in the journalistic work within online newsrooms. Described as “tecnoactors”, these professionals acquire visibilityby mastering professional expertise, decisive in the production of news. The purpose here is to investigate how journalists, designers and programmers establish negotiations during production routines. The empirical study is delimited to six online newsrooms – three from Brazil and three from Portugal –where 17 semi-structured interviews with members of the professional categories were made. The qualitative analysis focus onfour themes: 1) negotiation processes; 2) news concept; 3) physical distance versus epistemic distance; 4) professional hybridity.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292
10.15448/1980-3729.2016.3.24292
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2016.3.24292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292/14688
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292/15074
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 3 (2016); ID24292
Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 3 (2016); ID24292
Revista FAMECOS; v. 23 n. 3 (2016); ID24292
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2016.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663120150528