Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292 |
Resumo: | This paper observes the growing influence of designers and programmers in the journalistic work within online newsrooms. Described as “tecnoactors”, these professionals acquire visibilityby mastering professional expertise, decisive in the production of news. The purpose here is to investigate how journalists, designers and programmers establish negotiations during production routines. The empirical study is delimited to six online newsrooms – three from Brazil and three from Portugal –where 17 semi-structured interviews with members of the professional categories were made. The qualitative analysis focus onfour themes: 1) negotiation processes; 2) news concept; 3) physical distance versus epistemic distance; 4) professional hybridity. |
id |
PUC_RS-12_908f97cf04148981093524524405e3f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24292 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsroomsPeriodistas y tecno-actores: la negociación de culturas profesionales en redacciones on-lineJornalistas e tecnoatores: a negociação de culturas profissionais em redações on-lineOnline journalismTecnoactorsProfessional cultureOnline journalismPeriodismo onlineTecno-atoresCultura profesionalPeriodismoJornalismo online. Tecnoatores. Cultura profissional.JornalismoThis paper observes the growing influence of designers and programmers in the journalistic work within online newsrooms. Described as “tecnoactors”, these professionals acquire visibilityby mastering professional expertise, decisive in the production of news. The purpose here is to investigate how journalists, designers and programmers establish negotiations during production routines. The empirical study is delimited to six online newsrooms – three from Brazil and three from Portugal –where 17 semi-structured interviews with members of the professional categories were made. The qualitative analysis focus onfour themes: 1) negotiation processes; 2) news concept; 3) physical distance versus epistemic distance; 4) professional hybridity.Este artículo investiga la creciente influencia de diseñadores y programadores en el trabajo periodístico en redacciones on-line. Descritos como “tecno-actores”, estos profesionales conquistan visibilidad por el domino de conocimientos especializados decisivos en la producción de la noticia. El objetivo es investigar cómo periodistas, diseñadores y programadores establecen negociaciones durante las rutinas productivas. El estudio empírico está delimitado a seis redacciones on-line –tres brasileñas y tres portuguesas– donde fueron hechas 17 entrevistas semi-estructuradas con integrantes de las categorías profesionales en cuestión. El análisis cualitativo de las entrevistas está compuesto de cuatro ejes temáticos: 1) procesos de negociación; 2) concepto de noticia; 3) distancia física versus distancia epistémica; 4) hibridismo profesional.Este artigo investiga a crescente influência de designers e programadores no trabalho jornalístico em redações on-line. Descritos como “tecnoatores”, estes profissionais conquistam visibilidade pelo domínio de conhecimentos especializados decisivos na produção da notícia. O objetivo é investigar como jornalistas, designers e programadores estabelecem negociações durante as rotinas produtivas. O estudo empírico está delimitado a seis redações on-line – três brasileiras e três portuguesas – onde foram feitas 17 entrevistas semiestruturadas com integrantes das categorias profissionais em questão. A análise qualitativa das entrevistas é composta de quatro eixos temáticos: 1) processos de negociação; 2) conceito de notícia; 3) distância física versus distância epistêmica; 4) hibridismo profissional.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2429210.15448/1980-3729.2016.3.24292Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 3 (2016); ID24292Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 3 (2016); ID24292Revista FAMECOS; v. 23 n. 3 (2016); ID242921980-37291415-054910.15448/1980-3729.2016.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292/14688https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292/15074Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessCanavilhas, JoãoSatuf, Ivande Luna, DiógenesTorres, VitorBaccin, AlcianeMarques, Alberto2017-06-01T20:32:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24292Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-01T20:32:30Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms Periodistas y tecno-actores: la negociación de culturas profesionales en redacciones on-line Jornalistas e tecnoatores: a negociação de culturas profissionais em redações on-line |
title |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms |
spellingShingle |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms Canavilhas, João Online journalism Tecnoactors Professional culture Online journalism Periodismo online Tecno-atores Cultura profesional Periodismo Jornalismo online. Tecnoatores. Cultura profissional. Jornalismo |
title_short |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms |
title_full |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms |
title_fullStr |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms |
title_full_unstemmed |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms |
title_sort |
Journalists and tecnoactors: the negotiation between professional cultures whitin on-line newsrooms |
author |
Canavilhas, João |
author_facet |
Canavilhas, João Satuf, Ivan de Luna, Diógenes Torres, Vitor Baccin, Alciane Marques, Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Satuf, Ivan de Luna, Diógenes Torres, Vitor Baccin, Alciane Marques, Alberto |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Canavilhas, João Satuf, Ivan de Luna, Diógenes Torres, Vitor Baccin, Alciane Marques, Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Online journalism Tecnoactors Professional culture Online journalism Periodismo online Tecno-atores Cultura profesional Periodismo Jornalismo online. Tecnoatores. Cultura profissional. Jornalismo |
topic |
Online journalism Tecnoactors Professional culture Online journalism Periodismo online Tecno-atores Cultura profesional Periodismo Jornalismo online. Tecnoatores. Cultura profissional. Jornalismo |
description |
This paper observes the growing influence of designers and programmers in the journalistic work within online newsrooms. Described as “tecnoactors”, these professionals acquire visibilityby mastering professional expertise, decisive in the production of news. The purpose here is to investigate how journalists, designers and programmers establish negotiations during production routines. The empirical study is delimited to six online newsrooms – three from Brazil and three from Portugal –where 17 semi-structured interviews with members of the professional categories were made. The qualitative analysis focus onfour themes: 1) negotiation processes; 2) news concept; 3) physical distance versus epistemic distance; 4) professional hybridity. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292 10.15448/1980-3729.2016.3.24292 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2016.3.24292 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292/14688 https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/24292/15074 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 3 (2016); ID24292 Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 3 (2016); ID24292 Revista FAMECOS; v. 23 n. 3 (2016); ID24292 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2016.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663120150528 |