Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Ceiça
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26788
Resumo: Since the 1970s, the representations of women in the cinema have been object of criticism of the feminist theorists, that emphasize the relevance of the classic narrative cinema as product and producer of the patriarchal imaginary. However, anchored in a psychoanalytic perspective, this theoretical aspect presents some limitations, such as the emphasis on the white woman as model of femininity and the binary construction of visual pleasure. In this article, based on studies that discuss the historical experience of black women, we seek to problematize the intersection of gender and race as determinant in the systems of representation, in the construction of visual pleasure and in modes of filmic reception, which indicates new possibilities for the recognition of black women in the feminist film theory. 
id PUC_RS-12_979fb029f4ee2d710db5297d58e51237
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26788
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theoryReflexiones sobre "la mujer", la mirada y la cuestión racial en la teoría feminista del cineReflexões sobre “a mulher”, o olhar e a questão racial na teoria feminista do cinemaFeminist film theoryBlack womenGender and RaceFeminist film theoryTeoría feminista del cineMujeres negrasGénero y razaCinemaTeoria feminista do Cinema. Mulheres negras. Gênero e raçaCinemaSince the 1970s, the representations of women in the cinema have been object of criticism of the feminist theorists, that emphasize the relevance of the classic narrative cinema as product and producer of the patriarchal imaginary. However, anchored in a psychoanalytic perspective, this theoretical aspect presents some limitations, such as the emphasis on the white woman as model of femininity and the binary construction of visual pleasure. In this article, based on studies that discuss the historical experience of black women, we seek to problematize the intersection of gender and race as determinant in the systems of representation, in the construction of visual pleasure and in modes of filmic reception, which indicates new possibilities for the recognition of black women in the feminist film theory. Desde los años 1970, las representaciones de las mujeres en el cine han sido objeto de crítica de las teóricas feministas, que destacan la relevancia del cine narrativo clásico como producto y productor del imaginario patriarcal. Sin embargo, anclada desde una perspectiva psicoanalítica, esta vertiente teórica presenta algunas limitaciones, como el énfasis en la mujer blanca como modelo de feminidad y la construcción binaria del placer visual. En este artículo, a partir de estudios que discuten la experiencia histórica de las mujeres negras, se busca problematizar la intersección de género y raza como determinante en los sistemas de representación, en la construcción del placer visual y en los modos de recepción fílmica, lo que indica nuevas posibilidades Para el reconocimiento de las mujeres negras en la teoría feminista del cine.Desde os anos de 1970, as representações das mulheres no cinema tem sido objeto de crítica das teóricas feministas, que destacam a relevância do cinema narrativo clássico como produto e produtor do imaginário patriarcal. Contudo, ancorada numa perspectiva psicanalítica, essa vertente teórica apresenta algumas limitações, como a ênfase na mulher branca como modelo de feminilidade e a construção binária do prazer visual. Neste artigo, a partir de estudos que discutem a experiência histórica das mulheres negras, busca-se problematizar a intersecção de gênero e raça como determinante nos sistemas de representação, na construção do prazer visual e nos modos de recepção fílmica, o que indica novas possibilidades para o reconhecimento das mulheres negras na teoria feminista do cinema. Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2678810.15448/1980-3729.2018.1.26788Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 1 (2018); ID26788Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 1 (2018); ID26788Revista FAMECOS; v. 25 n. 1 (2018); ID267881980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26788/16251Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Ceiça2018-01-01T14:10:37Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26788Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-01-01T14:10:37Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory
Reflexiones sobre "la mujer", la mirada y la cuestión racial en la teoría feminista del cine
Reflexões sobre “a mulher”, o olhar e a questão racial na teoria feminista do cinema
title Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory
spellingShingle Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory
Ferreira, Ceiça
Feminist film theory
Black women
Gender and Race
Feminist film theory
Teoría feminista del cine
Mujeres negras
Género y raza
Cinema
Teoria feminista do Cinema. Mulheres negras. Gênero e raça
Cinema
title_short Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory
title_full Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory
title_fullStr Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory
title_full_unstemmed Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory
title_sort Reflections about "the woman", the look and the racial question in the feminist film theory
author Ferreira, Ceiça
author_facet Ferreira, Ceiça
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Ceiça
dc.subject.por.fl_str_mv Feminist film theory
Black women
Gender and Race
Feminist film theory
Teoría feminista del cine
Mujeres negras
Género y raza
Cinema
Teoria feminista do Cinema. Mulheres negras. Gênero e raça
Cinema
topic Feminist film theory
Black women
Gender and Race
Feminist film theory
Teoría feminista del cine
Mujeres negras
Género y raza
Cinema
Teoria feminista do Cinema. Mulheres negras. Gênero e raça
Cinema
description Since the 1970s, the representations of women in the cinema have been object of criticism of the feminist theorists, that emphasize the relevance of the classic narrative cinema as product and producer of the patriarchal imaginary. However, anchored in a psychoanalytic perspective, this theoretical aspect presents some limitations, such as the emphasis on the white woman as model of femininity and the binary construction of visual pleasure. In this article, based on studies that discuss the historical experience of black women, we seek to problematize the intersection of gender and race as determinant in the systems of representation, in the construction of visual pleasure and in modes of filmic reception, which indicates new possibilities for the recognition of black women in the feminist film theory. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26788
10.15448/1980-3729.2018.1.26788
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26788
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.1.26788
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/26788/16251
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 1 (2018); ID26788
Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 1 (2018); ID26788
Revista FAMECOS; v. 25 n. 1 (2018); ID26788
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2018.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663220813824