Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207 |
Resumo: | this article examines the relationship between nature and affect in Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). It aims to understand the effects of the construction of cinematographic and affective landscapes from the analysis of the framing strategies used to depict natural spaces and human and non-human bodies. The analysis suggests that the interspersing of a series of sequences that are independent from the main narrative, the spaces become disconnected and autonomous, and disorganize narrative continuity while emphasizing the frame as the place for the materialization of affect. Hence, the article contends that the filmic space and the framing strategies emphasize the materiality of cinema and of the world, and connect nature, humans and animals, evoking multiple subjectivities, while also revealing the film’s concern with the immanent character of cinema. |
id |
PUC_RS-12_a437cdd8e5fbfb728ac082b7092766d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30207 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras luxNaturaleza, paisaje y afecto en post tenebras lux de Carlos ReygadasNatureza, paisagem e afeto em post tenebras lux de Carlos ReygadasNature. Affect. Carlos Reygadas.CinemaNaturaleza. Afecto. Carlos Reygadas.CinemaNatureza. Afeto. Carlos Reygadas.Cinemathis article examines the relationship between nature and affect in Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). It aims to understand the effects of the construction of cinematographic and affective landscapes from the analysis of the framing strategies used to depict natural spaces and human and non-human bodies. The analysis suggests that the interspersing of a series of sequences that are independent from the main narrative, the spaces become disconnected and autonomous, and disorganize narrative continuity while emphasizing the frame as the place for the materialization of affect. Hence, the article contends that the filmic space and the framing strategies emphasize the materiality of cinema and of the world, and connect nature, humans and animals, evoking multiple subjectivities, while also revealing the film’s concern with the immanent character of cinema.este artículo examina la relación entre naturaleza y afecto en la película Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). Se trata de comprender los efectos de la construcción de paisajes fílmicos y afectivos, a partir de un análisis de las formas de encuadramiento de espacios naturales y figuras humanas y no humanas. El análisis sugiere que, al intercalar una serie de escenas independientes de la narrativa principal, los espacios se vuelven inconexos y autónomos, desorganizando la continuidad lógica de la narrativa, y enfatizando el cuadro como el lugar de la materialización de los afectos. De esta forma, se propone que espacio cinematográfico y las estrategias de encuadramiento enfatizan la materialidad del cine y del mundo y hacen una conexión entre naturaleza, humanos y animales, evocando múltiples subjetividades y revelando así una película preocupada por el carácter inmanente del cine.este artigo examina a relação entre natureza e afeto no filme Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). Trata-se de compreender os efeitos da construção de paisagens fílmicas e afetivas, a partir de uma análise das formas de enquadramento de espaços naturais e figuras humanas e não humanas. A análise sugere que, ao intercalar uma série de cenas independentes da narrativa principal, os espaços tornam-se desconexos e autônomos, desorganizando a continuidade narrativa e enfatizando o quadro como o lugar da materialização dos afetos. Dessa forma, propõe-se que o espaço cinematográfico e as estratégias de enquadramento enfatizam a materialidade do cinema e do mundo e fazem uma conexão entre natureza, humanos e animais, evocando múltiplas subjetividades e criando um filme preocupado com o caráter imanente do cinema. Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3020710.15448/1980-3729.2019.1.30207Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e30207Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e30207Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e302071980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207/17964Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Mariana2019-08-30T17:28:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30207Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2019-08-30T17:28:46Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux Naturaleza, paisaje y afecto en post tenebras lux de Carlos Reygadas Natureza, paisagem e afeto em post tenebras lux de Carlos Reygadas |
title |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux |
spellingShingle |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux Cunha, Mariana Nature. Affect. Carlos Reygadas. Cinema Naturaleza. Afecto. Carlos Reygadas. Cinema Natureza. Afeto. Carlos Reygadas. Cinema |
title_short |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux |
title_full |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux |
title_fullStr |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux |
title_full_unstemmed |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux |
title_sort |
Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux |
author |
Cunha, Mariana |
author_facet |
Cunha, Mariana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nature. Affect. Carlos Reygadas. Cinema Naturaleza. Afecto. Carlos Reygadas. Cinema Natureza. Afeto. Carlos Reygadas. Cinema |
topic |
Nature. Affect. Carlos Reygadas. Cinema Naturaleza. Afecto. Carlos Reygadas. Cinema Natureza. Afeto. Carlos Reygadas. Cinema |
description |
this article examines the relationship between nature and affect in Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). It aims to understand the effects of the construction of cinematographic and affective landscapes from the analysis of the framing strategies used to depict natural spaces and human and non-human bodies. The analysis suggests that the interspersing of a series of sequences that are independent from the main narrative, the spaces become disconnected and autonomous, and disorganize narrative continuity while emphasizing the frame as the place for the materialization of affect. Hence, the article contends that the filmic space and the framing strategies emphasize the materiality of cinema and of the world, and connect nature, humans and animals, evoking multiple subjectivities, while also revealing the film’s concern with the immanent character of cinema. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207 10.15448/1980-3729.2019.1.30207 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2019.1.30207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207/17964 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e30207 Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e30207 Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e30207 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2019.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663727276032 |