Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Mariana
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207
Resumo: this article examines the relationship between nature and affect in Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). It aims to understand the effects of the construction of cinematographic and affective landscapes from the analysis of the framing strategies used to depict natural spaces and human and non-human bodies. The analysis suggests that the interspersing of a series of sequences that are independent from the main narrative, the spaces become disconnected and autonomous, and disorganize narrative continuity while emphasizing the frame as the place for the materialization of affect. Hence, the article contends that the filmic space and the framing strategies emphasize the materiality of cinema and of the world, and connect nature, humans and animals, evoking multiple subjectivities, while also revealing the film’s concern with the immanent character of cinema.
id PUC_RS-12_a437cdd8e5fbfb728ac082b7092766d2
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30207
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras luxNaturaleza, paisaje y afecto en post tenebras lux de Carlos ReygadasNatureza, paisagem e afeto em post tenebras lux de Carlos ReygadasNature. Affect. Carlos Reygadas.CinemaNaturaleza. Afecto. Carlos Reygadas.CinemaNatureza. Afeto. Carlos Reygadas.Cinemathis article examines the relationship between nature and affect in Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). It aims to understand the effects of the construction of cinematographic and affective landscapes from the analysis of the framing strategies used to depict natural spaces and human and non-human bodies. The analysis suggests that the interspersing of a series of sequences that are independent from the main narrative, the spaces become disconnected and autonomous, and disorganize narrative continuity while emphasizing the frame as the place for the materialization of affect. Hence, the article contends that the filmic space and the framing strategies emphasize the materiality of cinema and of the world, and connect nature, humans and animals, evoking multiple subjectivities, while also revealing the film’s concern with the immanent character of cinema.este artículo examina la relación entre naturaleza y afecto en la película Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). Se trata de comprender los efectos de la construcción de paisajes fílmicos y afectivos, a partir de un análisis de las formas de encuadramiento de espacios naturales y figuras humanas y no humanas. El análisis sugiere que, al intercalar una serie de escenas independientes de la narrativa principal, los espacios se vuelven inconexos y autónomos, desorganizando la continuidad lógica de la narrativa, y enfatizando el cuadro como el lugar de la materialización de los afectos. De esta forma, se propone que espacio cinematográfico y las estrategias de encuadramiento enfatizan la materialidad del cine y del mundo y hacen una conexión entre naturaleza, humanos y animales, evocando múltiples subjetividades y revelando así una película preocupada por el carácter inmanente del cine.este artigo examina a relação entre natureza e afeto no filme Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). Trata-se de compreender os efeitos da construção de paisagens fílmicas e afetivas, a partir de uma análise das formas de enquadramento de espaços naturais e figuras humanas e não humanas. A análise sugere que, ao intercalar uma série de cenas independentes da narrativa principal, os espaços tornam-se desconexos e autônomos, desorganizando a continuidade narrativa e enfatizando o quadro como o lugar da materialização dos afetos. Dessa forma, propõe-se que o espaço cinematográfico e as estratégias de enquadramento enfatizam a materialidade do cinema e do mundo e fazem uma conexão entre natureza, humanos e animais, evocando múltiplas subjetividades e criando um filme preocupado com o caráter imanente do cinema. Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3020710.15448/1980-3729.2019.1.30207Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e30207Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e30207Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e302071980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207/17964Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Mariana2019-08-30T17:28:46Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/30207Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2019-08-30T17:28:46Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
Naturaleza, paisaje y afecto en post tenebras lux de Carlos Reygadas
Natureza, paisagem e afeto em post tenebras lux de Carlos Reygadas
title Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
spellingShingle Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
Cunha, Mariana
Nature. Affect. Carlos Reygadas.
Cinema
Naturaleza. Afecto. Carlos Reygadas.
Cinema
Natureza. Afeto. Carlos Reygadas.
Cinema
title_short Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
title_full Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
title_fullStr Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
title_full_unstemmed Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
title_sort Nature, landscape and affect in Carlos Reygadas’s post tenebras lux
author Cunha, Mariana
author_facet Cunha, Mariana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv Nature. Affect. Carlos Reygadas.
Cinema
Naturaleza. Afecto. Carlos Reygadas.
Cinema
Natureza. Afeto. Carlos Reygadas.
Cinema
topic Nature. Affect. Carlos Reygadas.
Cinema
Naturaleza. Afecto. Carlos Reygadas.
Cinema
Natureza. Afeto. Carlos Reygadas.
Cinema
description this article examines the relationship between nature and affect in Post Tenebras Lux (Carlos Reygadas, 2012). It aims to understand the effects of the construction of cinematographic and affective landscapes from the analysis of the framing strategies used to depict natural spaces and human and non-human bodies. The analysis suggests that the interspersing of a series of sequences that are independent from the main narrative, the spaces become disconnected and autonomous, and disorganize narrative continuity while emphasizing the frame as the place for the materialization of affect. Hence, the article contends that the filmic space and the framing strategies emphasize the materiality of cinema and of the world, and connect nature, humans and animals, evoking multiple subjectivities, while also revealing the film’s concern with the immanent character of cinema.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207
10.15448/1980-3729.2019.1.30207
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2019.1.30207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/30207/17964
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 1 (2019); e30207
Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 1 (2019); e30207
Revista FAMECOS; v. 26 n. 1 (2019); e30207
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2019.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663727276032