After the frenzy: A historiography of digital longform journalism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41773 |
Resumo: | Ten years after the frenzy generated by Snow Fall and NSA files, it is time to question the resilience of digital longform. This paper presents a historiographical proposal of this genre on the internet. The genre development is organized in three phases, marked by the introduction of technological devices in the editorial routine: Transposition (1996-2001) analyzes the early years of digital longform journalism; Renovation (2002-2011) examines initial ruptures and how computer languages were absorbed; and Stabilization (2012-2021) includes the most current picture of genre. To this end, the paper looked at innovative projects and similar research over the past two decades. The goal is to map the structuring components which forged the bases to longform journalism. |
id |
PUC_RS-12_a8506b0dfc0b2c97a72c655e714bb097 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41773 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalismDespués del frenesí: Una historiografía del periodismo longform en InternetDepois do frenesi: Uma historiografia do jornalismo longform na internetreportagenarrative journalismhistoriographyreportajeperiodismo narrativohistoriografíareportagemjornalismo narrativohistoriografiaTen years after the frenzy generated by Snow Fall and NSA files, it is time to question the resilience of digital longform. This paper presents a historiographical proposal of this genre on the internet. The genre development is organized in three phases, marked by the introduction of technological devices in the editorial routine: Transposition (1996-2001) analyzes the early years of digital longform journalism; Renovation (2002-2011) examines initial ruptures and how computer languages were absorbed; and Stabilization (2012-2021) includes the most current picture of genre. To this end, the paper looked at innovative projects and similar research over the past two decades. The goal is to map the structuring components which forged the bases to longform journalism.Diez años después del frenesí generado por Snow Fall y NSA files, ha llegado el momento de cuestionar la resiliencia del reportaje en Internet. Este artículo presenta una propuesta historiográfica del género en la red. El desarrollo se organiza en tres fases, marcadas por la introducción de dispositivos tecnológicos en la rutina de producción: Transposición (1996-2001) analiza los primeros años del género en la red; Renovación (2002-2011) examina rupturas iniciales y cómo se absorbieron los lenguajes informáticos; Estabilización (2012-2021) incluye la imagen más actual de las prácticas del género. Para esto, recurrimos a la observación de trabajos innovadores e investigaciones similares en las últimas dos décadas. El objetivo es mapear los componentes estructurantes para que el reportaje pudiera existir en internet.Dez anos depois do frenesi gerado por obras como Snow Fall e NSA files, chega o momento de problematizar a resiliência da reportagem na internet. Este artigo apresenta uma proposta historiográfica do gênero na web. O seu desenvolvimento é organizado em três períodos, marcados pela introdução de aparatos tecnológicos nas rotinas produtivas da redação: Transposição (1996-2001) examina os primeiros anos da reportagem na rede; Renovação (2002-2011) explora rupturas iniciais e como linguagens informáticas foram absorvidas; e Estabilização (2012-2021) analisa o quadro mais atual das práticas do gênero. Para tanto, recorreu-se à observação direta de obras inovadoras e a pesquisas similares ao longo das últimas duas décadas. O objetivo é cartografar os componentes estruturantes que forjaram as bases para que a reportagem pudesse existir na internet.Editora da PUCRS - ediPUCRS2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4177310.15448/1980-3729.2023.1.41773Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e41773Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e41773Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e417731980-37291415-054910.15448/1980-3729.2023.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41773/27950Copyright (c) 2023 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDi Fátima, Branco2024-04-05T12:55:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/41773Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-05T12:55:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalism Después del frenesí: Una historiografía del periodismo longform en Internet Depois do frenesi: Uma historiografia do jornalismo longform na internet |
title |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalism |
spellingShingle |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalism Di Fátima, Branco reportage narrative journalism historiography reportaje periodismo narrativo historiografía reportagem jornalismo narrativo historiografia |
title_short |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalism |
title_full |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalism |
title_fullStr |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalism |
title_full_unstemmed |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalism |
title_sort |
After the frenzy: A historiography of digital longform journalism |
author |
Di Fátima, Branco |
author_facet |
Di Fátima, Branco |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Di Fátima, Branco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reportage narrative journalism historiography reportaje periodismo narrativo historiografía reportagem jornalismo narrativo historiografia |
topic |
reportage narrative journalism historiography reportaje periodismo narrativo historiografía reportagem jornalismo narrativo historiografia |
description |
Ten years after the frenzy generated by Snow Fall and NSA files, it is time to question the resilience of digital longform. This paper presents a historiographical proposal of this genre on the internet. The genre development is organized in three phases, marked by the introduction of technological devices in the editorial routine: Transposition (1996-2001) analyzes the early years of digital longform journalism; Renovation (2002-2011) examines initial ruptures and how computer languages were absorbed; and Stabilization (2012-2021) includes the most current picture of genre. To this end, the paper looked at innovative projects and similar research over the past two decades. The goal is to map the structuring components which forged the bases to longform journalism. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41773 10.15448/1980-3729.2023.1.41773 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41773 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2023.1.41773 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/41773/27950 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 30 No. 1 (2023): Single Volume ; e41773 Revista FAMECOS; Vol. 30 Núm. 1 (2023): Volumen único ; e41773 Revista FAMECOS; v. 30 n. 1 (2023): Volume Único ; e41773 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2023.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657201987584 |