Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4422 |
Resumo: | Understanding how the early Brazilian Cinema incorporates figures of cinematic language is a work that still wait to be made. The process could be observed in the few preserved copies of the firt national films, to check if this incorporation was an alienated copy of European and American models or a creative peripheral adjustment to them. In this paper we try to observe the use of the flash-back in one of the classics of the “Ciclo do Recife” period (1923-1931), Aitaré da Praia (Gentil Roiz, 1925; Ari Severo, Jota Soares e Luís Maranhão, 1927), in an exploratory study that aims to establish a first categorisation of the flash-back in the Brazilian films in the 1920’s. |
id |
PUC_RS-12_ae1325368d4ccd558854fd28567cd856 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4422 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da PraiaTempo, filme, memória: a invenção do passado em Aitaré da PraiaCinemacinematic languageflash-backCinemaCinemalinguagem cinematográficaflash-backCinemaUnderstanding how the early Brazilian Cinema incorporates figures of cinematic language is a work that still wait to be made. The process could be observed in the few preserved copies of the firt national films, to check if this incorporation was an alienated copy of European and American models or a creative peripheral adjustment to them. In this paper we try to observe the use of the flash-back in one of the classics of the “Ciclo do Recife” period (1923-1931), Aitaré da Praia (Gentil Roiz, 1925; Ari Severo, Jota Soares e Luís Maranhão, 1927), in an exploratory study that aims to establish a first categorisation of the flash-back in the Brazilian films in the 1920’s.O levantamento preciso da implantação de figuras de linguagem no contexto do cinema brasileiro resta a ser feita. Cópia alienada dos modelos europeus e americanos do norte ou ajuste criativo, essa implantação pode ser verificada nos exemplares restantes do primeiro cinema nacional. Aqui, propomos avaliar o uso do flashback num dos clássicos do Ciclo do Recife, Aitaré da Praia, realizado em duas versões (Gentil Roiz, 1925; Ari Severo, Jota Soares e Luís Maranhão, 1927). Esse estudo exploratório pretende fazer uma primeira categorização do emprego da figura nos filmes brasileiros da década de 1920.Editora da PUCRS - ediPUCRS2008-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/442210.15448/1980-3729.2008.36.4422Revista FAMECOS; Vol. 15 No. 36 (2008); 105-110Revista FAMECOS; Vol. 15 Núm. 36 (2008); 105-110Revista FAMECOS; v. 15 n. 36 (2008); 105-1101980-37291415-054910.15448/1980-3729.2008.36reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4422/3322Cunha Filho, Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-26T21:30:27Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/4422Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-26T21:30:27Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia Tempo, filme, memória: a invenção do passado em Aitaré da Praia |
title |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia |
spellingShingle |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia Cunha Filho, Paulo Cinema cinematic language flash-back Cinema Cinema linguagem cinematográfica flash-back Cinema |
title_short |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia |
title_full |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia |
title_fullStr |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia |
title_full_unstemmed |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia |
title_sort |
Time, film, memory: the past's invention in Aitaré da Praia |
author |
Cunha Filho, Paulo |
author_facet |
Cunha Filho, Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha Filho, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema cinematic language flash-back Cinema Cinema linguagem cinematográfica flash-back Cinema |
topic |
Cinema cinematic language flash-back Cinema Cinema linguagem cinematográfica flash-back Cinema |
description |
Understanding how the early Brazilian Cinema incorporates figures of cinematic language is a work that still wait to be made. The process could be observed in the few preserved copies of the firt national films, to check if this incorporation was an alienated copy of European and American models or a creative peripheral adjustment to them. In this paper we try to observe the use of the flash-back in one of the classics of the “Ciclo do Recife” period (1923-1931), Aitaré da Praia (Gentil Roiz, 1925; Ari Severo, Jota Soares e Luís Maranhão, 1927), in an exploratory study that aims to establish a first categorisation of the flash-back in the Brazilian films in the 1920’s. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4422 10.15448/1980-3729.2008.36.4422 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4422 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2008.36.4422 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4422/3322 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 15 No. 36 (2008); 105-110 Revista FAMECOS; Vol. 15 Núm. 36 (2008); 105-110 Revista FAMECOS; v. 15 n. 36 (2008); 105-110 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2008.36 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128660357152768 |