The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brasil, André
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512
Resumo: In this article, we unfold the hypothesis which sustains that,in the documentary realm, a relevant formal trace of theperformative regime of images is situated in the expositionof the space behind the camera: it is an ethic space that isstill a stylistic resource; it is a stylistic resource that is still anethic space. This proposition is developed from the course ofcontemporary Brazilian documentaries, in a straight dialoguewith the critical repertoire concerning the films: A falta que mefaz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2012), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu(Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012).
id PUC_RS-12_bd0915160378dc68769b7e3224c3da3b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/14512
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentariesFormas del antecampo: performatividad en el documental brasileño contemporáneoFormas do antecampo: performatividade no documentário brasileiro contemporâneoOff-cameraPerformative regimeBrazilian documentary.CinePerformatividadDocumental brasileñoDocumentalCinemaPerformatividadeDocumentário brasileiroDocumentárioIn this article, we unfold the hypothesis which sustains that,in the documentary realm, a relevant formal trace of theperformative regime of images is situated in the expositionof the space behind the camera: it is an ethic space that isstill a stylistic resource; it is a stylistic resource that is still anethic space. This proposition is developed from the course ofcontemporary Brazilian documentaries, in a straight dialoguewith the critical repertoire concerning the films: A falta que mefaz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2012), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu(Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012).A partir de la construcción de un régimen performativo de las imágenes, desarrollamos, en este artículo, la hipótesis de que, en el dominio del documental, un relevante trazo formal de esta performatividad está en la exposición del antecampo: se trata de un espacio ético que no deja de ser recurso estilístico y recurso estilístico que no deja de ser espacio ético. Esta proposición se desarrolla en torno a la trayectoria de los documentales brasileños contemporáneos, en diálogo estrecho con el repertorio crítico acerca de los filmes: A falta que me faz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2013), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu (Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012).A partir da constatação de um regime performativo das imagens, desdobramos, neste artigo, a hipótese de que, no domínio do documentário, um relevante traço formal desta performatividade está na exposição do antecampo: trata-se de um espaço ético que não deixa de ser recurso estilístico e recurso estilístico que não deixa de ser espaço ético. Essa proposição se desenvolve desde o percurso por documentários brasileiros contemporâneos, em diálogo estreito com o repertório crítico acerca dos filmes: A falta que me faz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2013), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu (Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012).Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1451210.15448/1980-3729.2013.3.14512Revista FAMECOS; Vol. 20 No. 3 (2013); 578-602Revista FAMECOS; Vol. 20 Núm. 3 (2013); 578-602Revista FAMECOS; v. 20 n. 3 (2013); 578-6021980-37291415-054910.15448/1980-3729.2013.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512/10786Brasil, Andréinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-10T16:42:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/14512Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-08-10T16:42:26Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
Formas del antecampo: performatividad en el documental brasileño contemporáneo
Formas do antecampo: performatividade no documentário brasileiro contemporâneo
title The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
spellingShingle The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
Brasil, André
Off-camera
Performative regime
Brazilian documentary.
Cine
Performatividad
Documental brasileño
Documental
Cinema
Performatividade
Documentário brasileiro
Documentário
title_short The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
title_full The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
title_fullStr The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
title_full_unstemmed The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
title_sort The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
author Brasil, André
author_facet Brasil, André
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brasil, André
dc.subject.por.fl_str_mv Off-camera
Performative regime
Brazilian documentary.
Cine
Performatividad
Documental brasileño
Documental
Cinema
Performatividade
Documentário brasileiro
Documentário
topic Off-camera
Performative regime
Brazilian documentary.
Cine
Performatividad
Documental brasileño
Documental
Cinema
Performatividade
Documentário brasileiro
Documentário
description In this article, we unfold the hypothesis which sustains that,in the documentary realm, a relevant formal trace of theperformative regime of images is situated in the expositionof the space behind the camera: it is an ethic space that isstill a stylistic resource; it is a stylistic resource that is still anethic space. This proposition is developed from the course ofcontemporary Brazilian documentaries, in a straight dialoguewith the critical repertoire concerning the films: A falta que mefaz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2012), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu(Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012).
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512
10.15448/1980-3729.2013.3.14512
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2013.3.14512
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512/10786
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 20 No. 3 (2013); 578-602
Revista FAMECOS; Vol. 20 Núm. 3 (2013); 578-602
Revista FAMECOS; v. 20 n. 3 (2013); 578-602
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2013.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662166994944