The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512 |
Resumo: | In this article, we unfold the hypothesis which sustains that,in the documentary realm, a relevant formal trace of theperformative regime of images is situated in the expositionof the space behind the camera: it is an ethic space that isstill a stylistic resource; it is a stylistic resource that is still anethic space. This proposition is developed from the course ofcontemporary Brazilian documentaries, in a straight dialoguewith the critical repertoire concerning the films: A falta que mefaz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2012), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu(Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012). |
id |
PUC_RS-12_bd0915160378dc68769b7e3224c3da3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/14512 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentariesFormas del antecampo: performatividad en el documental brasileño contemporáneoFormas do antecampo: performatividade no documentário brasileiro contemporâneoOff-cameraPerformative regimeBrazilian documentary.CinePerformatividadDocumental brasileñoDocumentalCinemaPerformatividadeDocumentário brasileiroDocumentárioIn this article, we unfold the hypothesis which sustains that,in the documentary realm, a relevant formal trace of theperformative regime of images is situated in the expositionof the space behind the camera: it is an ethic space that isstill a stylistic resource; it is a stylistic resource that is still anethic space. This proposition is developed from the course ofcontemporary Brazilian documentaries, in a straight dialoguewith the critical repertoire concerning the films: A falta que mefaz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2012), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu(Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012).A partir de la construcción de un régimen performativo de las imágenes, desarrollamos, en este artículo, la hipótesis de que, en el dominio del documental, un relevante trazo formal de esta performatividad está en la exposición del antecampo: se trata de un espacio ético que no deja de ser recurso estilístico y recurso estilístico que no deja de ser espacio ético. Esta proposición se desarrolla en torno a la trayectoria de los documentales brasileños contemporáneos, en diálogo estrecho con el repertorio crítico acerca de los filmes: A falta que me faz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2013), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu (Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012).A partir da constatação de um regime performativo das imagens, desdobramos, neste artigo, a hipótese de que, no domínio do documentário, um relevante traço formal desta performatividade está na exposição do antecampo: trata-se de um espaço ético que não deixa de ser recurso estilístico e recurso estilístico que não deixa de ser espaço ético. Essa proposição se desenvolve desde o percurso por documentários brasileiros contemporâneos, em diálogo estreito com o repertório crítico acerca dos filmes: A falta que me faz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2013), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu (Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012).Editora da PUCRS - ediPUCRS2014-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1451210.15448/1980-3729.2013.3.14512Revista FAMECOS; Vol. 20 No. 3 (2013); 578-602Revista FAMECOS; Vol. 20 Núm. 3 (2013); 578-602Revista FAMECOS; v. 20 n. 3 (2013); 578-6021980-37291415-054910.15448/1980-3729.2013.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512/10786Brasil, Andréinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-08-10T16:42:26Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/14512Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-08-10T16:42:26Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries Formas del antecampo: performatividad en el documental brasileño contemporáneo Formas do antecampo: performatividade no documentário brasileiro contemporâneo |
title |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries |
spellingShingle |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries Brasil, André Off-camera Performative regime Brazilian documentary. Cine Performatividad Documental brasileño Documental Cinema Performatividade Documentário brasileiro Documentário |
title_short |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries |
title_full |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries |
title_fullStr |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries |
title_full_unstemmed |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries |
title_sort |
The space behind the camera: performative aspects in contemporary Brazilian documentaries |
author |
Brasil, André |
author_facet |
Brasil, André |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brasil, André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Off-camera Performative regime Brazilian documentary. Cine Performatividad Documental brasileño Documental Cinema Performatividade Documentário brasileiro Documentário |
topic |
Off-camera Performative regime Brazilian documentary. Cine Performatividad Documental brasileño Documental Cinema Performatividade Documentário brasileiro Documentário |
description |
In this article, we unfold the hypothesis which sustains that,in the documentary realm, a relevant formal trace of theperformative regime of images is situated in the expositionof the space behind the camera: it is an ethic space that isstill a stylistic resource; it is a stylistic resource that is still anethic space. This proposition is developed from the course ofcontemporary Brazilian documentaries, in a straight dialoguewith the critical repertoire concerning the films: A falta que mefaz (Marília Rocha, 2009), Os dias com ele (Maria Clara Escobar, 2012), Pacific (Marcelo Pedroso, 2009), Domésticas (Gabriel Mascaro, 2013), Jogo de Cena (Eduardo Coutinho, 2007), Moscou (Eduardo Coutinho, 2009), Bicicletas de Nhanderu(Ariel Ortega e Patrícia Ferreira, 2012). |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512 10.15448/1980-3729.2013.3.14512 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2013.3.14512 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/14512/10786 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 20 No. 3 (2013); 578-602 Revista FAMECOS; Vol. 20 Núm. 3 (2013); 578-602 Revista FAMECOS; v. 20 n. 3 (2013); 578-602 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2013.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128662166994944 |