Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Denise Azevedo Duarte
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899
Resumo: This paper analyses the videoclip Hyperballad, scripted and presented by Björk, and directed by Michel Gondry, with emphasis on the techno-aesthetic interlocutions between audiovisual products and cinema. The text also asks to which extent the work announces characteristics of the cinéma du look – a tendency of French cinema, in which the director is integrated. The Deleuze’s notion of time-image, in the signic instance of dream-image, is the main theoretical basis; thus, the dialogue with Peirce is crucial to understand the Deleuzian “onirosigns” in the videoclip. Finally, the Bachelard’s phenomenology of dreams is used, in order to interpret the space-temporal modulations of oneiric narrative on the screen.
id PUC_RS-12_bf436c5a77b39bba07c04628bf626e58
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16899
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces"Onirosignod" de Deleuze en el videoclip Hyperballad: interfaces cinematográficasOnirossignos deleuzianos no videoclipe Hyperballad: interfaces cinematográficasVideoclipCinemaOneiric narrativeCinemaCineVideoclipNarrativa oníricaCineVideoclipeCinemaNarrativa oníricaCinemaThis paper analyses the videoclip Hyperballad, scripted and presented by Björk, and directed by Michel Gondry, with emphasis on the techno-aesthetic interlocutions between audiovisual products and cinema. The text also asks to which extent the work announces characteristics of the cinéma du look – a tendency of French cinema, in which the director is integrated. The Deleuze’s notion of time-image, in the signic instance of dream-image, is the main theoretical basis; thus, the dialogue with Peirce is crucial to understand the Deleuzian “onirosigns” in the videoclip. Finally, the Bachelard’s phenomenology of dreams is used, in order to interpret the space-temporal modulations of oneiric narrative on the screen.El artículo analiza el videoclip Hyperballad, con guión y presentación de Björk, dirección de Michel Gondry, con énfasis en las interlocuciones tecnoestéticas entre productos audiovisuales y el cine. El texto también indaga en qué medida la obra anuncia características del cinéma du look - una tendencia del cine francés, en la que el director se inserta. La noción sobre imagen-tiempo de Deleuze, en la instancia sígnica de la imagen-sueño, es la principal base teórica; Y, de ese modo, el diálogo con Peirce es fundamental para entender los onirossignos deleuzianos en el videoclip. Por fin, la fenomenología de los sueños de Bachelard es utilizada, para interpretar las modulaciones espacio-temporales de la narrativa onírica en la pantalla.O artigo analisa o videoclipe Hyperballad, roteirizado e apresentado por Björk, com a direção de Michel Gondry, com ênfase nas interlocuções tecnoestéticas entre produtos audiovisuais e o cinema. O texto também indaga em que medida a obra anuncia características do cinéma du look – uma tendência do cinema francês, na qual o diretor se insere. A noção sobre imagem-tempo de Deleuze, na instância sígnica da imagem-sonho, é a principal base teórica; e, desse modo, o diálogo com Peirce é fundamental para entender os onirossignos deleuzianos no videoclipe. Finalmente, a fenomenologia dos sonhos de Bachelard é utilizada, para interpretar as modulações espaço-temporais da narrativa onírica na tela.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1689910.15448/1980-3729.2014.3.16899Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 1192-1218Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 1192-1218Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 1192-12181980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899/12582Guimarães, Denise Azevedo Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-14T16:23:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16899Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-14T16:23:54Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
"Onirosignod" de Deleuze en el videoclip Hyperballad: interfaces cinematográficas
Onirossignos deleuzianos no videoclipe Hyperballad: interfaces cinematográficas
title Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
spellingShingle Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
Guimarães, Denise Azevedo Duarte
Videoclip
Cinema
Oneiric narrative
Cinema
Cine
Videoclip
Narrativa onírica
Cine
Videoclipe
Cinema
Narrativa onírica
Cinema
title_short Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
title_full Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
title_fullStr Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
title_full_unstemmed Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
title_sort Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
author Guimarães, Denise Azevedo Duarte
author_facet Guimarães, Denise Azevedo Duarte
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Denise Azevedo Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv Videoclip
Cinema
Oneiric narrative
Cinema
Cine
Videoclip
Narrativa onírica
Cine
Videoclipe
Cinema
Narrativa onírica
Cinema
topic Videoclip
Cinema
Oneiric narrative
Cinema
Cine
Videoclip
Narrativa onírica
Cine
Videoclipe
Cinema
Narrativa onírica
Cinema
description This paper analyses the videoclip Hyperballad, scripted and presented by Björk, and directed by Michel Gondry, with emphasis on the techno-aesthetic interlocutions between audiovisual products and cinema. The text also asks to which extent the work announces characteristics of the cinéma du look – a tendency of French cinema, in which the director is integrated. The Deleuze’s notion of time-image, in the signic instance of dream-image, is the main theoretical basis; thus, the dialogue with Peirce is crucial to understand the Deleuzian “onirosigns” in the videoclip. Finally, the Bachelard’s phenomenology of dreams is used, in order to interpret the space-temporal modulations of oneiric narrative on the screen.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899
10.15448/1980-3729.2014.3.16899
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2014.3.16899
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899/12582
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 1192-1218
Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 1192-1218
Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 1192-1218
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2014.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662552870912