Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899 |
Resumo: | This paper analyses the videoclip Hyperballad, scripted and presented by Björk, and directed by Michel Gondry, with emphasis on the techno-aesthetic interlocutions between audiovisual products and cinema. The text also asks to which extent the work announces characteristics of the cinéma du look – a tendency of French cinema, in which the director is integrated. The Deleuze’s notion of time-image, in the signic instance of dream-image, is the main theoretical basis; thus, the dialogue with Peirce is crucial to understand the Deleuzian “onirosigns” in the videoclip. Finally, the Bachelard’s phenomenology of dreams is used, in order to interpret the space-temporal modulations of oneiric narrative on the screen. |
id |
PUC_RS-12_bf436c5a77b39bba07c04628bf626e58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16899 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces"Onirosignod" de Deleuze en el videoclip Hyperballad: interfaces cinematográficasOnirossignos deleuzianos no videoclipe Hyperballad: interfaces cinematográficasVideoclipCinemaOneiric narrativeCinemaCineVideoclipNarrativa oníricaCineVideoclipeCinemaNarrativa oníricaCinemaThis paper analyses the videoclip Hyperballad, scripted and presented by Björk, and directed by Michel Gondry, with emphasis on the techno-aesthetic interlocutions between audiovisual products and cinema. The text also asks to which extent the work announces characteristics of the cinéma du look – a tendency of French cinema, in which the director is integrated. The Deleuze’s notion of time-image, in the signic instance of dream-image, is the main theoretical basis; thus, the dialogue with Peirce is crucial to understand the Deleuzian “onirosigns” in the videoclip. Finally, the Bachelard’s phenomenology of dreams is used, in order to interpret the space-temporal modulations of oneiric narrative on the screen.El artículo analiza el videoclip Hyperballad, con guión y presentación de Björk, dirección de Michel Gondry, con énfasis en las interlocuciones tecnoestéticas entre productos audiovisuales y el cine. El texto también indaga en qué medida la obra anuncia características del cinéma du look - una tendencia del cine francés, en la que el director se inserta. La noción sobre imagen-tiempo de Deleuze, en la instancia sígnica de la imagen-sueño, es la principal base teórica; Y, de ese modo, el diálogo con Peirce es fundamental para entender los onirossignos deleuzianos en el videoclip. Por fin, la fenomenología de los sueños de Bachelard es utilizada, para interpretar las modulaciones espacio-temporales de la narrativa onírica en la pantalla.O artigo analisa o videoclipe Hyperballad, roteirizado e apresentado por Björk, com a direção de Michel Gondry, com ênfase nas interlocuções tecnoestéticas entre produtos audiovisuais e o cinema. O texto também indaga em que medida a obra anuncia características do cinéma du look – uma tendência do cinema francês, na qual o diretor se insere. A noção sobre imagem-tempo de Deleuze, na instância sígnica da imagem-sonho, é a principal base teórica; e, desse modo, o diálogo com Peirce é fundamental para entender os onirossignos deleuzianos no videoclipe. Finalmente, a fenomenologia dos sonhos de Bachelard é utilizada, para interpretar as modulações espaço-temporais da narrativa onírica na tela.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1689910.15448/1980-3729.2014.3.16899Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 1192-1218Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 1192-1218Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 1192-12181980-37291415-054910.15448/1980-3729.2014.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899/12582Guimarães, Denise Azevedo Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-14T16:23:54Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/16899Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-14T16:23:54Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces "Onirosignod" de Deleuze en el videoclip Hyperballad: interfaces cinematográficas Onirossignos deleuzianos no videoclipe Hyperballad: interfaces cinematográficas |
title |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces |
spellingShingle |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces Guimarães, Denise Azevedo Duarte Videoclip Cinema Oneiric narrative Cinema Cine Videoclip Narrativa onírica Cine Videoclipe Cinema Narrativa onírica Cinema |
title_short |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces |
title_full |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces |
title_fullStr |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces |
title_full_unstemmed |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces |
title_sort |
Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces |
author |
Guimarães, Denise Azevedo Duarte |
author_facet |
Guimarães, Denise Azevedo Duarte |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Denise Azevedo Duarte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Videoclip Cinema Oneiric narrative Cinema Cine Videoclip Narrativa onírica Cine Videoclipe Cinema Narrativa onírica Cinema |
topic |
Videoclip Cinema Oneiric narrative Cinema Cine Videoclip Narrativa onírica Cine Videoclipe Cinema Narrativa onírica Cinema |
description |
This paper analyses the videoclip Hyperballad, scripted and presented by Björk, and directed by Michel Gondry, with emphasis on the techno-aesthetic interlocutions between audiovisual products and cinema. The text also asks to which extent the work announces characteristics of the cinéma du look – a tendency of French cinema, in which the director is integrated. The Deleuze’s notion of time-image, in the signic instance of dream-image, is the main theoretical basis; thus, the dialogue with Peirce is crucial to understand the Deleuzian “onirosigns” in the videoclip. Finally, the Bachelard’s phenomenology of dreams is used, in order to interpret the space-temporal modulations of oneiric narrative on the screen. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899 10.15448/1980-3729.2014.3.16899 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2014.3.16899 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16899/12582 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 21 No. 3 (2014); 1192-1218 Revista FAMECOS; Vol. 21 Núm. 3 (2014); 1192-1218 Revista FAMECOS; v. 21 n. 3 (2014); 1192-1218 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2014.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128662552870912 |