The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23234 |
Resumo: | From the work with archive’s documentation, we seek to discuss the MASP Film Seminar as a formation space in the context of the film industries of the 1950s, clarifying the Ozualdo Candeias’s passage by there. After the contextualization of this educational experience, the proposal is to analyze the documentary production by this filmmaker between the 1950-60s, thinking it from the disruptions against the expositive documentary mode, as well from the presences of a future Candeias’s style featured by the liminality. Among the results, we verified three tension’s lines for the liminality’s construction: a) the ironies; b) the noises propitiated by zooms, camera movements and unusual frameworks; c) the preference for the grotesque and for the visual experience of spatial displacements. |
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The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)El Seminario de Cine del MASP y la producción documental de Ozualdo Candeias (1955-1966)O Seminário de Cinema do MASP e a produção documental de Ozualdo Candeias (1955-66)FilmDocumentaryOzualdo CandeiasDocumentaryCinedocumentalOzualdo CandeiasCineCinemaDocumentárioOzualdo CandeiasCinemaFrom the work with archive’s documentation, we seek to discuss the MASP Film Seminar as a formation space in the context of the film industries of the 1950s, clarifying the Ozualdo Candeias’s passage by there. After the contextualization of this educational experience, the proposal is to analyze the documentary production by this filmmaker between the 1950-60s, thinking it from the disruptions against the expositive documentary mode, as well from the presences of a future Candeias’s style featured by the liminality. Among the results, we verified three tension’s lines for the liminality’s construction: a) the ironies; b) the noises propitiated by zooms, camera movements and unusual frameworks; c) the preference for the grotesque and for the visual experience of spatial displacements.A partir del trabajo con documentación de archivo, se busca debatir el Seminario de Cine del MASP en cuanto espacio de formación en el contexto de las industrias cinematográficas de los años 1950, evidenciando el paso de Ozualdo Candeias por el mismo. Después de la contextualización de tal experiencia educativa, se propone el análisis de la producción documental del cineasta entre los años 1950 y 1960, pensándola a partir de los ruidos ante el modo documental expositivo, así como de las presencias de un futuro estilo marcado por la liminaridad. Entre los resultados, se verifican tres líneas de tensión para la construcción de la liminaridad: a) las ironías; b) los ruidos propiciados por zooms, movimientos de cámara y encuadramientos no usuales; c) el gusto por lo grotesco y por la experiencia visual de los desplazamientos espaciales.A partir do trabalho com documentação de arquivo, busca-se debater o Seminário de Cinema do MASP enquanto espaço de formação no contexto das indústrias cinematográficas dos anos 1950, esclarecendo a passagem de Ozualdo Candeias pelo mesmo. Após a contextualização de tal experiência educacional, a proposta é a análise da produção documental do cineasta entre os anos 1950-60, pensando-a a partir dos ruídos ante ao modo documental expositivo, bem como pelas presenças de um futuro estilo marcado pela liminaridade. Entre os resultados, verificaram-se três linhas de tensão para a construção da liminaridade: a) as ironias; b) os ruídos propiciados por zooms, movimentos de câmera e enquadramentos não usuais; c) o gosto pelo grotesco e pela experiência visual dos deslocamentos espaciais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2323410.15448/1980-3729.2017.2.23234Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID23234Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID23234Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID232341980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23234/15208Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessUchôa, Fábio Raddi2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23234Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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