The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Uchôa, Fábio Raddi
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23234
Resumo: From the work with archive’s documentation, we seek to discuss the MASP Film Seminar as a formation space in the context of the film industries of the 1950s, clarifying the Ozualdo Candeias’s passage by there. After the contextualization of this educational experience, the proposal is to analyze the documentary production by this filmmaker between the 1950-60s, thinking it from the disruptions against the expositive documentary mode, as well from the presences of a future Candeias’s style featured by the liminality. Among the results, we verified three tension’s lines for the liminality’s construction: a) the ironies; b) the noises propitiated by zooms, camera movements and unusual frameworks; c) the preference for the grotesque and for the visual experience of spatial displacements.
id PUC_RS-12_ca4b90cbd813d1be48bbe455b5b426a8
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23234
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)El Seminario de Cine del MASP y la producción documental de Ozualdo Candeias (1955-1966)O Seminário de Cinema do MASP e a produção documental de Ozualdo Candeias (1955-66)FilmDocumentaryOzualdo CandeiasDocumentaryCinedocumentalOzualdo CandeiasCineCinemaDocumentárioOzualdo CandeiasCinemaFrom the work with archive’s documentation, we seek to discuss the MASP Film Seminar as a formation space in the context of the film industries of the 1950s, clarifying the Ozualdo Candeias’s passage by there. After the contextualization of this educational experience, the proposal is to analyze the documentary production by this filmmaker between the 1950-60s, thinking it from the disruptions against the expositive documentary mode, as well from the presences of a future Candeias’s style featured by the liminality. Among the results, we verified three tension’s lines for the liminality’s construction: a) the ironies; b) the noises propitiated by zooms, camera movements and unusual frameworks; c) the preference for the grotesque and for the visual experience of spatial displacements.A partir del trabajo con documentación de archivo, se busca debatir el Seminario de Cine del MASP en cuanto espacio de formación en el contexto de las industrias cinematográficas de los años 1950, evidenciando el paso de Ozualdo Candeias por el mismo. Después de la contextualización de tal experiencia educativa, se propone el análisis de la producción documental del cineasta entre los años 1950 y 1960, pensándola a partir de los ruidos ante el modo documental expositivo, así como de las presencias de un futuro estilo marcado por la liminaridad. Entre los resultados, se verifican tres líneas de tensión para la construcción de la liminaridad: a) las ironías; b) los ruidos propiciados por zooms, movimientos de cámara y encuadramientos no usuales; c) el gusto por lo grotesco y por la experiencia visual de los desplazamientos espaciales.A partir do trabalho com documentação de arquivo, busca-se debater o Seminário de Cinema do MASP enquanto espaço de formação no contexto das indústrias cinematográficas dos anos 1950, esclarecendo a passagem de Ozualdo Candeias pelo mesmo. Após a contextualização de tal experiência educacional, a proposta é a análise da produção documental do cineasta entre os anos 1950-60, pensando-a a partir dos ruídos ante ao modo documental expositivo, bem como pelas presenças de um futuro estilo marcado pela liminaridade. Entre os resultados, verificaram-se três linhas de tensão para a construção da liminaridade: a) as ironias; b) os ruídos propiciados por zooms, movimentos de câmera e enquadramentos não usuais; c) o gosto pelo grotesco e pela experiência visual dos deslocamentos espaciais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2323410.15448/1980-3729.2017.2.23234Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID23234Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID23234Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID232341980-37291415-054910.15448/1980-3729.2017.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23234/15208Copyright (c) 2017 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessUchôa, Fábio Raddi2017-06-10T02:10:20Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/23234Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-10T02:10:20Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
El Seminario de Cine del MASP y la producción documental de Ozualdo Candeias (1955-1966)
O Seminário de Cinema do MASP e a produção documental de Ozualdo Candeias (1955-66)
title The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
spellingShingle The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
Uchôa, Fábio Raddi
Film
Documentary
Ozualdo Candeias
Documentary
Cine
documental
Ozualdo Candeias
Cine
Cinema
Documentário
Ozualdo Candeias
Cinema
title_short The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
title_full The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
title_fullStr The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
title_full_unstemmed The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
title_sort The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)
author Uchôa, Fábio Raddi
author_facet Uchôa, Fábio Raddi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Uchôa, Fábio Raddi
dc.subject.por.fl_str_mv Film
Documentary
Ozualdo Candeias
Documentary
Cine
documental
Ozualdo Candeias
Cine
Cinema
Documentário
Ozualdo Candeias
Cinema
topic Film
Documentary
Ozualdo Candeias
Documentary
Cine
documental
Ozualdo Candeias
Cine
Cinema
Documentário
Ozualdo Candeias
Cinema
description From the work with archive’s documentation, we seek to discuss the MASP Film Seminar as a formation space in the context of the film industries of the 1950s, clarifying the Ozualdo Candeias’s passage by there. After the contextualization of this educational experience, the proposal is to analyze the documentary production by this filmmaker between the 1950-60s, thinking it from the disruptions against the expositive documentary mode, as well from the presences of a future Candeias’s style featured by the liminality. Among the results, we verified three tension’s lines for the liminality’s construction: a) the ironies; b) the noises propitiated by zooms, camera movements and unusual frameworks; c) the preference for the grotesque and for the visual experience of spatial displacements.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23234
10.15448/1980-3729.2017.2.23234
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23234
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2017.2.23234
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/23234/15208
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 24 No. 2 (2017); ID23234
Revista FAMECOS; Vol. 24 Núm. 2 (2017); ID23234
Revista FAMECOS; v. 24 n. 2 (2017); ID23234
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2017.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663088693248