About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, José Luiz Aidar
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: da Fonseca Bueno, Vinicius Prates
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552
Resumo: This research examines the ways through which mediatic devices specialized in economics and business deal with the tension between the liberal capitalist discourse, which underpins its communication contracts, and the environmental crisis. To this end, 629 texts on the theme environment published over a 12-month period in the magazines Exame, IstoÉ Dinheiro and Época Negócios were analyzed. The research revealed that the discourse on corporate sustainability has become the ideological fantasy that supports hegemonic capitalism. Pundits are putting a semiotic cork on news about the environmental crisis, erecting upon it overtones of sustainability. Thus, ecologist antagonisms that could represent threats to the contract are not only absorbed but also become the nodal point of neo-capitalist ideology, with the promise that economic growth points to a green and clean future. The discourse theory employed in this analysis was based on Laclau, Mouffe and Žižek.
id PUC_RS-12_cbb30be3c4587e368dd6addddb553805
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20552
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without natureSobre la sustentabilidad como fantasía liberal-capitalista: del tapón verde a la ecología sin naturalezaSobre a sustentabilidade como fantasia liberal-capitalista: do tampão verde à ecologia sem naturezaSustainabilityBusiness magazinesComunicationSustainabilitySustentabilidadRevistas de negociosComunicaciónRevistas de negociosSustentabilidadeRevistas de negóciosComunicaçãoRevistas de negóciosThis research examines the ways through which mediatic devices specialized in economics and business deal with the tension between the liberal capitalist discourse, which underpins its communication contracts, and the environmental crisis. To this end, 629 texts on the theme environment published over a 12-month period in the magazines Exame, IstoÉ Dinheiro and Época Negócios were analyzed. The research revealed that the discourse on corporate sustainability has become the ideological fantasy that supports hegemonic capitalism. Pundits are putting a semiotic cork on news about the environmental crisis, erecting upon it overtones of sustainability. Thus, ecologist antagonisms that could represent threats to the contract are not only absorbed but also become the nodal point of neo-capitalist ideology, with the promise that economic growth points to a green and clean future. The discourse theory employed in this analysis was based on Laclau, Mouffe and Žižek.El objetivo de esta pesquisa es mapear los modos por los cuales los dispositivos mediáticos especializados en economía y negocios lidian con la tensión entre el discurso liberal-capitalista, que fundamenta sus contratos de comunicación, y la crisis ambiental. La metodología es el análisis discursivo, a partir de Laclau y Žižek. Para ello fueron analizados 629 textos sobre medio ambiente publicados durante un año en las revistas Exame, IstoÉ Dinheiro y Época Negócios. Fueron mapeados los puntos nodales y examinadas las estrategias discursivas que atraviesan los discursos a partir de estos puntos. El análisis indicó que el discurso de sustentabilidad corporativa se tornó la fantasía ideológica que ancla el capitalismo hegemónico; los enunciadores taponan semióticamente el hueco de la crisis ambiental, erigiendo sobre él los sentidos de la sustentabilidad. De esta forma, los antagonismos ecologistas que podrían ser amenazas al contrato, no solo son absueltos, puesto que pasan a ser el punto nodal de la ideología neo-capitalista, sino que ofrecen la promesa de que el crecimiento económico apunte a un futuro verde y limpio.O objetivo desta pesquisa é mapear os modos pelos quais os dispositivos midiáticos especializados em economia e negócios lidam com a tensão entre o discurso liberal-capitalista, que embasa seus contratos de comunicação, e a crise ambiental. A metodologia é a análise discursiva ancorada em Laclau e e Žižek. Para isso foram analisados 629 textos sobre meio ambiente publicados durante um ano nas revistas Exame, IstoÉ Dinheiro e Época Negócios. Foram mapeados os pontos nodais e examinadas as estratégias discursivas que costuram os discursos a partir deste pontos. A análise indicou que o discurso da sustentabilidade corporativa tornou-se a fantasia ideológica que ancora o capitalismo hegemônico; os enunciadores tamponam semioticamente o furo da crise ambiental, erigindo sobre ele os sentidos da sustentabilidade. Dessa forma os antagonismos ecologistas que poderiam ser ameaças ao contrato, não apenas são absorvidos, como passam a ser o ponto nodal  da ideologia neo-capitalista, com a promessa de que o crescimento econômico aponte a um futuro verde e limpo. Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2055210.15448/1980-3729.2015.3.20552Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 3 (2015); 1-14Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 3 (2015); 1-14Revista FAMECOS; v. 22 n. 3 (2015); 1-141980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552/13217Copyright (c) 2015 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrado, José Luiz Aidarda Fonseca Bueno, Vinicius Prates2017-07-10T00:38:11Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20552Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-10T00:38:11Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
Sobre la sustentabilidad como fantasía liberal-capitalista: del tapón verde a la ecología sin naturaleza
Sobre a sustentabilidade como fantasia liberal-capitalista: do tampão verde à ecologia sem natureza
title About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
spellingShingle About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
Prado, José Luiz Aidar
Sustainability
Business magazines
Comunication
Sustainability
Sustentabilidad
Revistas de negocios
Comunicación
Revistas de negocios
Sustentabilidade
Revistas de negócios
Comunicação
Revistas de negócios
title_short About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
title_full About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
title_fullStr About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
title_full_unstemmed About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
title_sort About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
author Prado, José Luiz Aidar
author_facet Prado, José Luiz Aidar
da Fonseca Bueno, Vinicius Prates
author_role author
author2 da Fonseca Bueno, Vinicius Prates
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, José Luiz Aidar
da Fonseca Bueno, Vinicius Prates
dc.subject.por.fl_str_mv Sustainability
Business magazines
Comunication
Sustainability
Sustentabilidad
Revistas de negocios
Comunicación
Revistas de negocios
Sustentabilidade
Revistas de negócios
Comunicação
Revistas de negócios
topic Sustainability
Business magazines
Comunication
Sustainability
Sustentabilidad
Revistas de negocios
Comunicación
Revistas de negocios
Sustentabilidade
Revistas de negócios
Comunicação
Revistas de negócios
description This research examines the ways through which mediatic devices specialized in economics and business deal with the tension between the liberal capitalist discourse, which underpins its communication contracts, and the environmental crisis. To this end, 629 texts on the theme environment published over a 12-month period in the magazines Exame, IstoÉ Dinheiro and Época Negócios were analyzed. The research revealed that the discourse on corporate sustainability has become the ideological fantasy that supports hegemonic capitalism. Pundits are putting a semiotic cork on news about the environmental crisis, erecting upon it overtones of sustainability. Thus, ecologist antagonisms that could represent threats to the contract are not only absorbed but also become the nodal point of neo-capitalist ideology, with the promise that economic growth points to a green and clean future. The discourse theory employed in this analysis was based on Laclau, Mouffe and Žižek.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552
10.15448/1980-3729.2015.3.20552
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2015.3.20552
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552/13217
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 3 (2015); 1-14
Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 3 (2015); 1-14
Revista FAMECOS; v. 22 n. 3 (2015); 1-14
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2015.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657864687616