About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552 |
Resumo: | This research examines the ways through which mediatic devices specialized in economics and business deal with the tension between the liberal capitalist discourse, which underpins its communication contracts, and the environmental crisis. To this end, 629 texts on the theme environment published over a 12-month period in the magazines Exame, IstoÉ Dinheiro and Época Negócios were analyzed. The research revealed that the discourse on corporate sustainability has become the ideological fantasy that supports hegemonic capitalism. Pundits are putting a semiotic cork on news about the environmental crisis, erecting upon it overtones of sustainability. Thus, ecologist antagonisms that could represent threats to the contract are not only absorbed but also become the nodal point of neo-capitalist ideology, with the promise that economic growth points to a green and clean future. The discourse theory employed in this analysis was based on Laclau, Mouffe and Žižek. |
id |
PUC_RS-12_cbb30be3c4587e368dd6addddb553805 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20552 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without natureSobre la sustentabilidad como fantasía liberal-capitalista: del tapón verde a la ecología sin naturalezaSobre a sustentabilidade como fantasia liberal-capitalista: do tampão verde à ecologia sem naturezaSustainabilityBusiness magazinesComunicationSustainabilitySustentabilidadRevistas de negociosComunicaciónRevistas de negociosSustentabilidadeRevistas de negóciosComunicaçãoRevistas de negóciosThis research examines the ways through which mediatic devices specialized in economics and business deal with the tension between the liberal capitalist discourse, which underpins its communication contracts, and the environmental crisis. To this end, 629 texts on the theme environment published over a 12-month period in the magazines Exame, IstoÉ Dinheiro and Época Negócios were analyzed. The research revealed that the discourse on corporate sustainability has become the ideological fantasy that supports hegemonic capitalism. Pundits are putting a semiotic cork on news about the environmental crisis, erecting upon it overtones of sustainability. Thus, ecologist antagonisms that could represent threats to the contract are not only absorbed but also become the nodal point of neo-capitalist ideology, with the promise that economic growth points to a green and clean future. The discourse theory employed in this analysis was based on Laclau, Mouffe and Žižek.El objetivo de esta pesquisa es mapear los modos por los cuales los dispositivos mediáticos especializados en economía y negocios lidian con la tensión entre el discurso liberal-capitalista, que fundamenta sus contratos de comunicación, y la crisis ambiental. La metodología es el análisis discursivo, a partir de Laclau y Žižek. Para ello fueron analizados 629 textos sobre medio ambiente publicados durante un año en las revistas Exame, IstoÉ Dinheiro y Época Negócios. Fueron mapeados los puntos nodales y examinadas las estrategias discursivas que atraviesan los discursos a partir de estos puntos. El análisis indicó que el discurso de sustentabilidad corporativa se tornó la fantasía ideológica que ancla el capitalismo hegemónico; los enunciadores taponan semióticamente el hueco de la crisis ambiental, erigiendo sobre él los sentidos de la sustentabilidad. De esta forma, los antagonismos ecologistas que podrían ser amenazas al contrato, no solo son absueltos, puesto que pasan a ser el punto nodal de la ideología neo-capitalista, sino que ofrecen la promesa de que el crecimiento económico apunte a un futuro verde y limpio.O objetivo desta pesquisa é mapear os modos pelos quais os dispositivos midiáticos especializados em economia e negócios lidam com a tensão entre o discurso liberal-capitalista, que embasa seus contratos de comunicação, e a crise ambiental. A metodologia é a análise discursiva ancorada em Laclau e e Žižek. Para isso foram analisados 629 textos sobre meio ambiente publicados durante um ano nas revistas Exame, IstoÉ Dinheiro e Época Negócios. Foram mapeados os pontos nodais e examinadas as estratégias discursivas que costuram os discursos a partir deste pontos. A análise indicou que o discurso da sustentabilidade corporativa tornou-se a fantasia ideológica que ancora o capitalismo hegemônico; os enunciadores tamponam semioticamente o furo da crise ambiental, erigindo sobre ele os sentidos da sustentabilidade. Dessa forma os antagonismos ecologistas que poderiam ser ameaças ao contrato, não apenas são absorvidos, como passam a ser o ponto nodal da ideologia neo-capitalista, com a promessa de que o crescimento econômico aponte a um futuro verde e limpo. Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2055210.15448/1980-3729.2015.3.20552Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 3 (2015); 1-14Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 3 (2015); 1-14Revista FAMECOS; v. 22 n. 3 (2015); 1-141980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552/13217Copyright (c) 2015 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessPrado, José Luiz Aidarda Fonseca Bueno, Vinicius Prates2017-07-10T00:38:11Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20552Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-10T00:38:11Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature Sobre la sustentabilidad como fantasía liberal-capitalista: del tapón verde a la ecología sin naturaleza Sobre a sustentabilidade como fantasia liberal-capitalista: do tampão verde à ecologia sem natureza |
title |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature |
spellingShingle |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature Prado, José Luiz Aidar Sustainability Business magazines Comunication Sustainability Sustentabilidad Revistas de negocios Comunicación Revistas de negocios Sustentabilidade Revistas de negócios Comunicação Revistas de negócios |
title_short |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature |
title_full |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature |
title_fullStr |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature |
title_full_unstemmed |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature |
title_sort |
About sustainability as a liberal-capitalist fantasy: from the green plug towards the ecology without nature |
author |
Prado, José Luiz Aidar |
author_facet |
Prado, José Luiz Aidar da Fonseca Bueno, Vinicius Prates |
author_role |
author |
author2 |
da Fonseca Bueno, Vinicius Prates |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, José Luiz Aidar da Fonseca Bueno, Vinicius Prates |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustainability Business magazines Comunication Sustainability Sustentabilidad Revistas de negocios Comunicación Revistas de negocios Sustentabilidade Revistas de negócios Comunicação Revistas de negócios |
topic |
Sustainability Business magazines Comunication Sustainability Sustentabilidad Revistas de negocios Comunicación Revistas de negocios Sustentabilidade Revistas de negócios Comunicação Revistas de negócios |
description |
This research examines the ways through which mediatic devices specialized in economics and business deal with the tension between the liberal capitalist discourse, which underpins its communication contracts, and the environmental crisis. To this end, 629 texts on the theme environment published over a 12-month period in the magazines Exame, IstoÉ Dinheiro and Época Negócios were analyzed. The research revealed that the discourse on corporate sustainability has become the ideological fantasy that supports hegemonic capitalism. Pundits are putting a semiotic cork on news about the environmental crisis, erecting upon it overtones of sustainability. Thus, ecologist antagonisms that could represent threats to the contract are not only absorbed but also become the nodal point of neo-capitalist ideology, with the promise that economic growth points to a green and clean future. The discourse theory employed in this analysis was based on Laclau, Mouffe and Žižek. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552 10.15448/1980-3729.2015.3.20552 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2015.3.20552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20552/13217 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 3 (2015); 1-14 Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 3 (2015); 1-14 Revista FAMECOS; v. 22 n. 3 (2015); 1-14 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2015.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657864687616 |