Monstrous incarnations: A problem of figuration
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40124 |
Resumo: | This article examines how the figuration of the human in cinema articulates the notions of flesh, body, identity, character, figure, and image. We will resort to the monster as a figure that both explains and disturbs the usual process of figuration, revealing a split between bodies and identities and disinventing the body to expose the reality of the flesh. To this end, we will investigate the concepts of “figure” and “flesh” and analyze three horror films that instigate the same the sensation of the uncanny: Invasion of the body snatchers (Don Siegel, 1956), The thing (John Carpenter, 1982) and It follows (David Robert Mitchell, 2014). |
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Monstrous incarnations: A problem of figurationA encarnação monstruosa: Um problema de figuraçãoCinemaBodyFigureFleshImageCinemaCorpoFiguraCarneImagemThis article examines how the figuration of the human in cinema articulates the notions of flesh, body, identity, character, figure, and image. We will resort to the monster as a figure that both explains and disturbs the usual process of figuration, revealing a split between bodies and identities and disinventing the body to expose the reality of the flesh. To this end, we will investigate the concepts of “figure” and “flesh” and analyze three horror films that instigate the same the sensation of the uncanny: Invasion of the body snatchers (Don Siegel, 1956), The thing (John Carpenter, 1982) and It follows (David Robert Mitchell, 2014).Este artigo examina como a figuração do humano no cinema articula e tensiona as noções de carne, corpo, identidade, personagem, figura e imagem. Recorreremos ao monstro como uma figura que tanto explicita quanto perturba o funcionamento habitual da figuração, revelando cisões entre corpos e identidades e desinventando o corpo de modo a explicitar a realidade da carne. Para tanto, investigaremos, em particular, os conceitos de “figura” e de “carne”, que serão mobilizados na análise de três filmes de horror que colocam em jogo uma mesma sensação do infamiliar: Vampiros de almas (Don Siegel, 1956), O enigma de outro mundo (John Carpenter, 1982) e Corrente do mal (David Robert Mitchell, 2014).Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4012410.15448/1980-3729.2021.1.40124Revista FAMECOS; Vol. 28 No. 1 (2021): Single Volume; e40124Revista FAMECOS; Vol. 28 Núm. 1 (2021): Número Único; e40124Revista FAMECOS; v. 28 n. 1 (2021): Número Único; e401241980-37291415-054910.15448/1980-3729.2021.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/40124/27229Copyright (c) 2021 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeal, João Vitor2022-02-04T19:02:42Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/40124Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:02:42Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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