Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/32593 |
Resumo: | The study deals with Brazil’s 2018 presidential campaign, specifically focusing on the “O Povo Feliz de Novo” (PT/PCdoB/PROS) alliance. The analysis of the audiovisual campaign devices provided for the first round of the presidential race is preceded by a slight contextualization ranged from Dilma Rousseff’s re-election for a second term (2014) and her subsequent impeachment (2016), up to when the former president, Luiz Inácio Lula da Silva, was imprisoned (2018). Based on Michel Maffesoli´s concept of imaginary, we approach the campaign’s proposition – “Lula, Haddad e o Povo” – to issues like the desire of being together, the ludic, the affections and the social bonds. |
id |
PUC_RS-12_d86a6fded9d7ee85841c5cddd4588945 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32593 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo”Brasil – elecciones 2018: apuntes sobre el imaginário “Lula é Haddad, é o povo”Brasil – eleições 2018: apontamentos sobre o imaginário “Lula é Haddad, é o povo”Brasil - Elections 2018. Imaginary. Coalition “O Povo Feliz de Novo”.Brasil - Elecciones 2018. Imaginario. Coalición “O Povo Feliz de Novo”.Brasil - Eleições 2018. Imaginário. Coligação “O Povo Feliz de Novo”.The study deals with Brazil’s 2018 presidential campaign, specifically focusing on the “O Povo Feliz de Novo” (PT/PCdoB/PROS) alliance. The analysis of the audiovisual campaign devices provided for the first round of the presidential race is preceded by a slight contextualization ranged from Dilma Rousseff’s re-election for a second term (2014) and her subsequent impeachment (2016), up to when the former president, Luiz Inácio Lula da Silva, was imprisoned (2018). Based on Michel Maffesoli´s concept of imaginary, we approach the campaign’s proposition – “Lula, Haddad e o Povo” – to issues like the desire of being together, the ludic, the affections and the social bonds.El presente estudio trata de la campaña presidencial de la Coalición “O Povo Feliz de Novo” (PT/PCdoB/PROS), que tuvo lugar en Brasil en 2018. La mirada al material audiovisual utilizado en la campaña de primer turno es precedida de ligera contextualización que se construye desde la reelección de Dilma Rousseff a la presidencia de la República (2014) y su posterior impeachment (2016), hasta la prisión del ex presidente Luiz Inácio Lula da Silva en 2018. Nos centramos en la noción de imaginario propuesta por Michel Maffesoli, la cual nos permite aproximar la proposición general de la campaña – “Lula, Haddad e o Povo” – a los advenimientos del deseo de estar juntos, del lúdico, del afectivo y del lazo social.O presente estudo trata da campanha presidencial da Coligação “O Povo Feliz de Novo” (PT/PCdoB/PROS), que teve lugar no Brasil em 2018. O olhar para o material audiovisual utilizado na campanha de primeiro turno é precedido de ligeira contextualização que se constrói desde a reeleição de Dilma Rousseff à presidência da República (2014) e seu posterior impeachment (2016), até a prisão do ex-presidente Luiz Inácio Lula da Silva em 2018. Debruçamo-nos sobre a noção de imaginário proposta por Michel Maffesoli, a qual nos permite aproximar a proposição geral da campanha – “Lula, Haddad e o Povo” – aos adventos do desejo de estar junto, do lúdico, do afetivo e do laço social.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3259310.15448/1980-3729.2019.3.32593Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 3 (2019); e32593Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 3 (2019); e32593Revista FAMECOS; v. 26 n. 3 (2019); e325931980-37291415-054910.15448/1980-3729.2019.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/32593/19338Copyright (c) 2019 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreio, Sandra FischerVaz, AlineJunior, Tarcis Prado2021-08-04T19:54:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/32593Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2021-08-04T19:54:49Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo” Brasil – elecciones 2018: apuntes sobre el imaginário “Lula é Haddad, é o povo” Brasil – eleições 2018: apontamentos sobre o imaginário “Lula é Haddad, é o povo” |
title |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo” |
spellingShingle |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo” Correio, Sandra Fischer Brasil - Elections 2018. Imaginary. Coalition “O Povo Feliz de Novo”. Brasil - Elecciones 2018. Imaginario. Coalición “O Povo Feliz de Novo”. Brasil - Eleições 2018. Imaginário. Coligação “O Povo Feliz de Novo”. |
title_short |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo” |
title_full |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo” |
title_fullStr |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo” |
title_full_unstemmed |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo” |
title_sort |
Brasil – elections 2018: notes on the imaginary “Lula é Haddad, é o povo” |
author |
Correio, Sandra Fischer |
author_facet |
Correio, Sandra Fischer Vaz, Aline Junior, Tarcis Prado |
author_role |
author |
author2 |
Vaz, Aline Junior, Tarcis Prado |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correio, Sandra Fischer Vaz, Aline Junior, Tarcis Prado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brasil - Elections 2018. Imaginary. Coalition “O Povo Feliz de Novo”. Brasil - Elecciones 2018. Imaginario. Coalición “O Povo Feliz de Novo”. Brasil - Eleições 2018. Imaginário. Coligação “O Povo Feliz de Novo”. |
topic |
Brasil - Elections 2018. Imaginary. Coalition “O Povo Feliz de Novo”. Brasil - Elecciones 2018. Imaginario. Coalición “O Povo Feliz de Novo”. Brasil - Eleições 2018. Imaginário. Coligação “O Povo Feliz de Novo”. |
description |
The study deals with Brazil’s 2018 presidential campaign, specifically focusing on the “O Povo Feliz de Novo” (PT/PCdoB/PROS) alliance. The analysis of the audiovisual campaign devices provided for the first round of the presidential race is preceded by a slight contextualization ranged from Dilma Rousseff’s re-election for a second term (2014) and her subsequent impeachment (2016), up to when the former president, Luiz Inácio Lula da Silva, was imprisoned (2018). Based on Michel Maffesoli´s concept of imaginary, we approach the campaign’s proposition – “Lula, Haddad e o Povo” – to issues like the desire of being together, the ludic, the affections and the social bonds. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/32593 10.15448/1980-3729.2019.3.32593 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/32593 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2019.3.32593 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/32593/19338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 26 No. 3 (2019); e32593 Revista FAMECOS; Vol. 26 Núm. 3 (2019); e32593 Revista FAMECOS; v. 26 n. 3 (2019); e32593 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2019.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663814307840 |