Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Mônica Rebecca Ferrari
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bin, Marco Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29017
Resumo: This paper presents the partial results of a study supported by CNPq. It problematizes the steampunk scene constitution; it aims to describe and analyze this scene and its theatricalities, observing the connections of the spatial-temporal ambience, the body-media of young steamers and the memory production. The steampunk scene has been little studied in Communications with this problematization and proposed objectives. Based on authors of the Tartu-Moscow Semiotic Theory, as Iuri Lotman, on thinkers of memory-related studies as Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Andreas Huyssen and Mary Carruthers – and in an ethnographic research carried out in the events Anime Festival Winter, in Belo Horizonte/MG, and Steamcom, in Paranapiacaba/SP – it aims to demonstrate that the memory arising from these groups, comes out as tomorrow’s memory, considering the creative dimension of the retrofuturism.
id PUC_RS-12_dd2d4c3f655d3fc06cc28d22748eb233
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29017
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memoryRetrofuturismo, espacio y cuerpo-medio: steampunk y la memoria del futuroRetrofuturismo, espaço e corpo-mídia: steampunk e a memória do futuroRetrofuturism. Steampunk. Tomorrow’s memory.Retrofuturismo. Steampunk. Memoria del futuro.Retrofuturismo. Steampunk. Memória do Futuro.Culturacenas jovensmemóriaThis paper presents the partial results of a study supported by CNPq. It problematizes the steampunk scene constitution; it aims to describe and analyze this scene and its theatricalities, observing the connections of the spatial-temporal ambience, the body-media of young steamers and the memory production. The steampunk scene has been little studied in Communications with this problematization and proposed objectives. Based on authors of the Tartu-Moscow Semiotic Theory, as Iuri Lotman, on thinkers of memory-related studies as Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Andreas Huyssen and Mary Carruthers – and in an ethnographic research carried out in the events Anime Festival Winter, in Belo Horizonte/MG, and Steamcom, in Paranapiacaba/SP – it aims to demonstrate that the memory arising from these groups, comes out as tomorrow’s memory, considering the creative dimension of the retrofuturism.Resultado parcial de investigación desarrollada con apoyo del CNPq, este artículo problematiza la constitución de la escena steampunk; tiene como objetivo describir y analizar la escena y sus teatralidades, com atención a las conexiones entre el ambiente espaciotemporal, el cuerpo-medio entre los jóvenes steamers y la producción de la memoria. La escena steampunk es todavía poco estudiada en el área de la Comunicación, de acuerdo con la problematización y los objetivos propuestos. Con base en autores de la Teoría Semiótica de Tártu-Moscú, como Iuri Lotman, en los pensadores vinculados a estudios sobre la memoria tales como Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Andreas Huyssen, Mary Carruthers – así como en investigación etnográfica realizada en los festivales Anime Festival Winter, en Belo Horizonte/MG y Steamcom, en Paranapiacaba/SP – se espera demostrar que la memoria generada preséntese como memoria del futuro teniendo en cuenta la dimensión inventiva del retrofuturismo.Resultado parcial de pesquisa desenvolvida com apoio do CNPq, este artigo problematiza a constituição da cena steampunk; tem como objetivo descrever e analisar esta cena e suas teatralidades, atentando às conexões entre a ambiência espaciotemporal, o corpo-mídia dos jovens steamers e a produção da memória. Observa-se que a cena steampunk é ainda pouco estudada na área da Comunicação, considerando a problematização e os objetivos propostos. Com base em autores da Teoria Semiótica de Tártu-Moscou, como Iuri Lotman, em pensadores vinculados a estudos sobre a memória, tais como: Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Andreas Huyssen e Mary Carruthers – e também em pesquisa etnográfica realizada nos festivais Anime Festival Winter, em Belo Horizonte/MG, e Steamcom, em Paranapiacaba/SP – espera-se demonstrar que a memória gerada se revela como memória do futuro tendo em vista a dimensão inventiva do retrofuturismo. Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2901710.15448/1980-3729.2018.2.29017Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID29017Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID29017Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID290171980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.2reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29017/16644Copyright (c) 2018 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Mônica Rebecca FerrariBin, Marco Antônio2018-05-02T00:32:07Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29017Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-05-02T00:32:07Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
Retrofuturismo, espacio y cuerpo-medio: steampunk y la memoria del futuro
Retrofuturismo, espaço e corpo-mídia: steampunk e a memória do futuro
title Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
spellingShingle Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
Nunes, Mônica Rebecca Ferrari
Retrofuturism. Steampunk. Tomorrow’s memory.
Retrofuturismo. Steampunk. Memoria del futuro.
Retrofuturismo. Steampunk. Memória do Futuro.
Cultura
cenas jovens
memória
title_short Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
title_full Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
title_fullStr Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
title_full_unstemmed Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
title_sort Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
author Nunes, Mônica Rebecca Ferrari
author_facet Nunes, Mônica Rebecca Ferrari
Bin, Marco Antônio
author_role author
author2 Bin, Marco Antônio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Mônica Rebecca Ferrari
Bin, Marco Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Retrofuturism. Steampunk. Tomorrow’s memory.
Retrofuturismo. Steampunk. Memoria del futuro.
Retrofuturismo. Steampunk. Memória do Futuro.
Cultura
cenas jovens
memória
topic Retrofuturism. Steampunk. Tomorrow’s memory.
Retrofuturismo. Steampunk. Memoria del futuro.
Retrofuturismo. Steampunk. Memória do Futuro.
Cultura
cenas jovens
memória
description This paper presents the partial results of a study supported by CNPq. It problematizes the steampunk scene constitution; it aims to describe and analyze this scene and its theatricalities, observing the connections of the spatial-temporal ambience, the body-media of young steamers and the memory production. The steampunk scene has been little studied in Communications with this problematization and proposed objectives. Based on authors of the Tartu-Moscow Semiotic Theory, as Iuri Lotman, on thinkers of memory-related studies as Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Andreas Huyssen and Mary Carruthers – and in an ethnographic research carried out in the events Anime Festival Winter, in Belo Horizonte/MG, and Steamcom, in Paranapiacaba/SP – it aims to demonstrate that the memory arising from these groups, comes out as tomorrow’s memory, considering the creative dimension of the retrofuturism.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29017
10.15448/1980-3729.2018.2.29017
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29017
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.2.29017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29017/16644
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 2 (2018); ID29017
Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 2 (2018); ID29017
Revista FAMECOS; v. 25 n. 2 (2018); ID29017
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2018.2
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663679041536