The archetypal publicness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mateus, Samuel
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12889
Resumo: Looking to extend the idea of a principle of publicity beyond its strict critical-political model, commonly referred by the Public Sphere, this paper considers the public quality as a universal constant of social life. It is precisely because publicness is a fundamental communicational dimension of society’s organization that it shall be here considered as an archetype. The archetypal publicness suggests that it should be conceived not only according to its historical insights (for example, the Bourgeois Public Sphere) but also according to a major socio-anthropological operation that different societies, in each time, operationalize.
id PUC_RS-12_e7458b87ba4f57d883460b17a1829857
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12889
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The archetypal publicnessO arquétipo publicitárioPublicnessPublic SphereArchetypesCommunication anthropology.AdvertisingPincipio de publicidadEsfera públicaArquetiposSocioantropología de la comunicaciónPublicidadPrincípio de publicidadeesfera públicaarquétipossócio-antropologia da comunicaçãoPublicidadeLooking to extend the idea of a principle of publicity beyond its strict critical-political model, commonly referred by the Public Sphere, this paper considers the public quality as a universal constant of social life. It is precisely because publicness is a fundamental communicational dimension of society’s organization that it shall be here considered as an archetype. The archetypal publicness suggests that it should be conceived not only according to its historical insights (for example, the Bourgeois Public Sphere) but also according to a major socio-anthropological operation that different societies, in each time, operationalize.La reflexión sobre la idea de un principio de publicidad más allá de su estricta modelización crítico-política, habitualmente designada por Esfera Pública, esta reflexión considera la calidad pública como una constante universal de la vida social en todas las culturas humanas. Es precisamente por el hecho de que la publicidad se asume como una dimensión comunicacional fundamental de la organización de las sociedades que ella está aquí planteada como pilar de arquetipo. El arquetipo publicitario nos lleva a aprehender la publicidad no sólo según sus actualizaciones históricas (por ejemplo, la Esfera Pública Burguesa), sino también de acuerdo con un funcionamiento socio-antropológico primordial que las diferentes sociedades, en cada época, intentam operacionalizar.Procurando ampliar a ideia de um princípio de publicidade para além da sua estrita modelização crítico-política, habitualmente designada por Esfera Pública, esta reflexão considera a qualidade pública como uma constante universal da vida social em todas as culturas humanas. É precisamente pelo fato da publicidade se assumir como uma dimensão comunicacional fundamental da organização das sociedades que ela é aqui perspectivada enquanto pilar arquétipo. O arquétipo publicitário leva-nos, assim, a apreender a publicidade não apenas segundo as suas atualizações históricas (por exemplo, a Esfera Pública Burguesa), mas também de acordo com um funcionamento sócio-antropológico primordial que as diferentes sociedades, em cada época, tratam de operacionalizar.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1288910.15448/1980-3729.2012.3.12889Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 630-643Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 630-643Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 630-6431980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12889/8598Mateus, Samuelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-15T17:47:08Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12889Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-15T17:47:08Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The archetypal publicness
O arquétipo publicitário
title The archetypal publicness
spellingShingle The archetypal publicness
Mateus, Samuel
Publicness
Public Sphere
Archetypes
Communication anthropology.
Advertising
Pincipio de publicidad
Esfera pública
Arquetipos
Socioantropología de la comunicación
Publicidad
Princípio de publicidade
esfera pública
arquétipos
sócio-antropologia da comunicação
Publicidade
title_short The archetypal publicness
title_full The archetypal publicness
title_fullStr The archetypal publicness
title_full_unstemmed The archetypal publicness
title_sort The archetypal publicness
author Mateus, Samuel
author_facet Mateus, Samuel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mateus, Samuel
dc.subject.por.fl_str_mv Publicness
Public Sphere
Archetypes
Communication anthropology.
Advertising
Pincipio de publicidad
Esfera pública
Arquetipos
Socioantropología de la comunicación
Publicidad
Princípio de publicidade
esfera pública
arquétipos
sócio-antropologia da comunicação
Publicidade
topic Publicness
Public Sphere
Archetypes
Communication anthropology.
Advertising
Pincipio de publicidad
Esfera pública
Arquetipos
Socioantropología de la comunicación
Publicidad
Princípio de publicidade
esfera pública
arquétipos
sócio-antropologia da comunicação
Publicidade
description Looking to extend the idea of a principle of publicity beyond its strict critical-political model, commonly referred by the Public Sphere, this paper considers the public quality as a universal constant of social life. It is precisely because publicness is a fundamental communicational dimension of society’s organization that it shall be here considered as an archetype. The archetypal publicness suggests that it should be conceived not only according to its historical insights (for example, the Bourgeois Public Sphere) but also according to a major socio-anthropological operation that different societies, in each time, operationalize.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12889
10.15448/1980-3729.2012.3.12889
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12889
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2012.3.12889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12889/8598
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 630-643
Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 630-643
Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 630-643
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2012.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662062137344