Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Cláudia
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Barros, Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904
Resumo: Rio de Janeiro is trendy. This paper seeks to understand how a certain “way of being” carioca is created through a symbolic space constructed in our culture, which is fashion. From an anthropological perspective of consumption, FARM, a women’s clothing brand, is used as a case study to reveal the associations that contribute to build its image as a symbol of Rio de Janeiro and of the city’s typical lifestyle. Moreover, FARM produces a discourse that reinforces local symbolic values, giving a touch of “carioquidade” to a determined group of young consumers – the “FARM girls”.
id PUC_RS-12_ed074dff3b19712f1a2fcec28bfc1c0b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12904
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARMA los cariocas no les gustan los días nublados: comunicación, consumo e lifestyle en el discurso de la FARMCariocas não gostam de dias nublados: comunicação, consumo e lifestyle no discurso da FARMCommunicationconsumptioncariocaConsumptionComunicaciónConsumoCariocaComunicaciónComunicaçãoconsumocariocaConsumoRio de Janeiro is trendy. This paper seeks to understand how a certain “way of being” carioca is created through a symbolic space constructed in our culture, which is fashion. From an anthropological perspective of consumption, FARM, a women’s clothing brand, is used as a case study to reveal the associations that contribute to build its image as a symbol of Rio de Janeiro and of the city’s typical lifestyle. Moreover, FARM produces a discourse that reinforces local symbolic values, giving a touch of “carioquidade” to a determined group of young consumers – the “FARM girls”.El Río de Janeiro está guay. Y es a partir de este espacio simbólico construido en nuestra cultura, la moda, que el presente artículo busca comprender de qué manera se configura un dado "forma de ser" carioca. Desde la perspectiva de la antropología del consumo, la marca femenina FARM es tomada como un estudio de caso en el sentido de revelar las asociaciones que concurren para la construcción de su imagen como un símbolo de Río de Janeiro y de un estilo de vida típico de la ciudad. Más aún, la FARM es productora de un discurso que refuerza valores simbólicos locales, dotando de una "carioquidad" un determinado perfil de jóvenes consumidoras – las "niñas de las FARM".O Rio de Janeiro “está na moda”. E é a partir deste espaço simbólico construído na nossa cultura, a moda, que o presente artigo busca compreender de que maneira se configura um dado “jeito de ser” carioca. Da perspectiva da antropologia do consumo, a marca feminina FARM é tomada como um estudo de caso no sentido de revelar as associações que concorrem para a construção de sua imagem como um símbolo do Rio de Janeiro e de um lifestyle típico da cidade. Mais ainda, a FARM é produtora de um discurso que reforça valores simbólicos locais, dotando de uma “carioquidade” um determinado perfil de jovens consumidoras – as “meninas da FARM”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1290410.15448/1980-3729.2012.3.12904Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 839-854Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 839-854Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 839-8541980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904/8609Pereira, CláudiaBarros, Carlainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-25T20:44:01Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12904Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-25T20:44:01Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
A los cariocas no les gustan los días nublados: comunicación, consumo e lifestyle en el discurso de la FARM
Cariocas não gostam de dias nublados: comunicação, consumo e lifestyle no discurso da FARM
title Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
spellingShingle Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
Pereira, Cláudia
Communication
consumption
carioca
Consumption
Comunicación
Consumo
Carioca
Comunicación
Comunicação
consumo
carioca
Consumo
title_short Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
title_full Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
title_fullStr Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
title_full_unstemmed Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
title_sort Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
author Pereira, Cláudia
author_facet Pereira, Cláudia
Barros, Carla
author_role author
author2 Barros, Carla
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Cláudia
Barros, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Communication
consumption
carioca
Consumption
Comunicación
Consumo
Carioca
Comunicación
Comunicação
consumo
carioca
Consumo
topic Communication
consumption
carioca
Consumption
Comunicación
Consumo
Carioca
Comunicación
Comunicação
consumo
carioca
Consumo
description Rio de Janeiro is trendy. This paper seeks to understand how a certain “way of being” carioca is created through a symbolic space constructed in our culture, which is fashion. From an anthropological perspective of consumption, FARM, a women’s clothing brand, is used as a case study to reveal the associations that contribute to build its image as a symbol of Rio de Janeiro and of the city’s typical lifestyle. Moreover, FARM produces a discourse that reinforces local symbolic values, giving a touch of “carioquidade” to a determined group of young consumers – the “FARM girls”.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904
10.15448/1980-3729.2012.3.12904
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2012.3.12904
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904/8609
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 839-854
Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 839-854
Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 839-854
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2012.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128662087303168