Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904 |
Resumo: | Rio de Janeiro is trendy. This paper seeks to understand how a certain “way of being” carioca is created through a symbolic space constructed in our culture, which is fashion. From an anthropological perspective of consumption, FARM, a women’s clothing brand, is used as a case study to reveal the associations that contribute to build its image as a symbol of Rio de Janeiro and of the city’s typical lifestyle. Moreover, FARM produces a discourse that reinforces local symbolic values, giving a touch of “carioquidade” to a determined group of young consumers – the “FARM girls”. |
id |
PUC_RS-12_ed074dff3b19712f1a2fcec28bfc1c0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12904 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARMA los cariocas no les gustan los días nublados: comunicación, consumo e lifestyle en el discurso de la FARMCariocas não gostam de dias nublados: comunicação, consumo e lifestyle no discurso da FARMCommunicationconsumptioncariocaConsumptionComunicaciónConsumoCariocaComunicaciónComunicaçãoconsumocariocaConsumoRio de Janeiro is trendy. This paper seeks to understand how a certain “way of being” carioca is created through a symbolic space constructed in our culture, which is fashion. From an anthropological perspective of consumption, FARM, a women’s clothing brand, is used as a case study to reveal the associations that contribute to build its image as a symbol of Rio de Janeiro and of the city’s typical lifestyle. Moreover, FARM produces a discourse that reinforces local symbolic values, giving a touch of “carioquidade” to a determined group of young consumers – the “FARM girls”.El Río de Janeiro está guay. Y es a partir de este espacio simbólico construido en nuestra cultura, la moda, que el presente artículo busca comprender de qué manera se configura un dado "forma de ser" carioca. Desde la perspectiva de la antropología del consumo, la marca femenina FARM es tomada como un estudio de caso en el sentido de revelar las asociaciones que concurren para la construcción de su imagen como un símbolo de Río de Janeiro y de un estilo de vida típico de la ciudad. Más aún, la FARM es productora de un discurso que refuerza valores simbólicos locales, dotando de una "carioquidad" un determinado perfil de jóvenes consumidoras – las "niñas de las FARM".O Rio de Janeiro “está na moda”. E é a partir deste espaço simbólico construído na nossa cultura, a moda, que o presente artigo busca compreender de que maneira se configura um dado “jeito de ser” carioca. Da perspectiva da antropologia do consumo, a marca feminina FARM é tomada como um estudo de caso no sentido de revelar as associações que concorrem para a construção de sua imagem como um símbolo do Rio de Janeiro e de um lifestyle típico da cidade. Mais ainda, a FARM é produtora de um discurso que reforça valores simbólicos locais, dotando de uma “carioquidade” um determinado perfil de jovens consumidoras – as “meninas da FARM”.Editora da PUCRS - ediPUCRS2013-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/1290410.15448/1980-3729.2012.3.12904Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 839-854Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 839-854Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 839-8541980-37291415-054910.15448/1980-3729.2012.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904/8609Pereira, CláudiaBarros, Carlainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-09-25T20:44:01Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/12904Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-09-25T20:44:01Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM A los cariocas no les gustan los días nublados: comunicación, consumo e lifestyle en el discurso de la FARM Cariocas não gostam de dias nublados: comunicação, consumo e lifestyle no discurso da FARM |
title |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM |
spellingShingle |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM Pereira, Cláudia Communication consumption carioca Consumption Comunicación Consumo Carioca Comunicación Comunicação consumo carioca Consumo |
title_short |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM |
title_full |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM |
title_fullStr |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM |
title_full_unstemmed |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM |
title_sort |
Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM |
author |
Pereira, Cláudia |
author_facet |
Pereira, Cláudia Barros, Carla |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Carla |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Cláudia Barros, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communication consumption carioca Consumption Comunicación Consumo Carioca Comunicación Comunicação consumo carioca Consumo |
topic |
Communication consumption carioca Consumption Comunicación Consumo Carioca Comunicación Comunicação consumo carioca Consumo |
description |
Rio de Janeiro is trendy. This paper seeks to understand how a certain “way of being” carioca is created through a symbolic space constructed in our culture, which is fashion. From an anthropological perspective of consumption, FARM, a women’s clothing brand, is used as a case study to reveal the associations that contribute to build its image as a symbol of Rio de Janeiro and of the city’s typical lifestyle. Moreover, FARM produces a discourse that reinforces local symbolic values, giving a touch of “carioquidade” to a determined group of young consumers – the “FARM girls”. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904 10.15448/1980-3729.2012.3.12904 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2012.3.12904 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12904/8609 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 19 No. 3 (2012); 839-854 Revista FAMECOS; Vol. 19 Núm. 3 (2012); 839-854 Revista FAMECOS; v. 19 n. 3 (2012); 839-854 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2012.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128662087303168 |