The Society of the Spectacle Revisited
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3230 |
Resumo: | The subject of this essay is the elusive theoretical concept of spectacle. After mentioning how the term was used by different authors to describe a society dominated by signs, images and inauthenticity, I shall focus more intently upon Guy Debordʼs La société du spectacle (1967) – the much cited but little read classic which traces the emergence and historical development of a later stage of capitalism organized around new forms of domination and abstraction. In the conclusion, I try to respond critically to Debordʼs fatalist remarks, by emphasizing a wide range of contemporary artistic and political movements that opposes the globalized spectacle inspired by the Situationistsʼ thesis and practices. |
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The Society of the Spectacle RevisitedA Sociedade do Espetáculo revisitadaSpectacleGuy DebordInternational SituationistSociedade do espetáculoEspetáculoGuy DebordInternacional Situacionista.Tecnologias do imaginárioThe subject of this essay is the elusive theoretical concept of spectacle. After mentioning how the term was used by different authors to describe a society dominated by signs, images and inauthenticity, I shall focus more intently upon Guy Debordʼs La société du spectacle (1967) – the much cited but little read classic which traces the emergence and historical development of a later stage of capitalism organized around new forms of domination and abstraction. In the conclusion, I try to respond critically to Debordʼs fatalist remarks, by emphasizing a wide range of contemporary artistic and political movements that opposes the globalized spectacle inspired by the Situationistsʼ thesis and practices.O tema deste ensaio é o elusivo conceito teórico de espetáculo. Após mencionar como a noção foi usada por diferentes autores para descrever uma sociedade dominada por imagens, signos e inautenticidade, concentro minha atenção no muito citado (mas pouco estudado) La société du spectacle (1967), clássico em que Guy Debord traça a emergência e o desenvolvimento histórico de um estágio posterior do capitalismo, organizado em torno de novas formas de dominação e abstração. Na conclusão, procuro rechaçar criticamente o fatalismo das análises de Debord, dando destaque à ampla rede de movimentos artísticos e políticos contemporâneos que, inspirada pelas teses e práticas dos situacionistas, se opõe ao espetáculo globalizado.Editora da PUCRS - ediPUCRS2008-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/323010.15448/1980-3729.2003.22.3230Revista FAMECOS; Vol. 10 No. 22 (2003); 33-46Revista FAMECOS; Vol. 10 Núm. 22 (2003); 33-46Revista FAMECOS; v. 10 n. 22 (2003); 33-461980-37291415-054910.15448/1980-3729.2003.22reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3230/2494Freire Filho, Joãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-05-29T01:38:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/3230Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-05-29T01:38:59Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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